• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (rimligt)
    Tyra myra skrev 2023-08-29 16:41:42 följande:
    Det är ingen ursäkt utan ett faktum
    Du menar att det är ett faktum att människor som sviker, ljuger och manipulerar andra är fega? 

Jo det kan jag iof hålla med om Flört
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 16:19:59 följande:
    Men man är modig nog att ligga med andra? Sluta bara.
    Det här med mod är svårt, Det krävs mod för att tala om för sin partner att man inte längre vill fortsätta en relation. Allra helst när man inte har annan orsak än att man lessnat.  Det krävs stort mod för att tala om att man i och för sig fortfarande älskar sin partner men inte längre känner sig attraherad.

Det krävs absolut inget mod att ta tillfället till sexuellt umgänge med någon annan när tillfälle ges, allra minst om det är alkohol med i spelet
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 16:57:14 följande:
    Det här med mod är svårt, Det krävs mod för att tala om för sin partner att man inte längre vill fortsätta en relation. Allra helst när man inte har annan orsak än att man lessnat.  Det krävs stort mod för att tala om att man i och för sig fortfarande älskar sin partner men inte längre känner sig attraherad.

Det krävs absolut inget mod att ta tillfället till sexuellt umgänge med någon annan när tillfälle ges, allra minst om det är alkohol med i spelet

Nej det krävs inget mod. Det krävs att man är en ärlig människa och då tänker man inte ens på om man vågar eller inte, det går automatiskt. 

Tycker det däremot krävs mod att ligga med en annan. Det kan komma fram. det kan märkas när den kommer hem till sin partner. Partnern lär känna det på sig, då den andre beter sig annorlunda omedvetet. Osv osv. Nej fy. Det måste vara hemskt. 

• Anonym (Jessica)

Men får man inte dåligt samvete så skiter man väl i vilket. 

• Anonym (rimligt)

Absolut och det är ju därför man brukar säga att otrogna människor är fega eftersom de hellre ljuger och går bakom ryggen än konfronterar problemen eller avslutar relationen. Men bara för att man själv är feg så betyder ju inte det att det helt plötsligt bli ok ett svika, ljuga och manipulera sin partner speciellt inte om man ser det från partners sida.

Tror du din partner kommer tycka det är ok att du ligger med andra bara för att du säger att du är för feg för att göra slut?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Jessica) skrev 2023-08-29 16:59:41 följande:

Men får man inte dåligt samvete så skiter man väl i vilket. 

Och samvetet kan man ju alltid döva med diverse dåliga ursäkter som att man bara gör det för barnens skull, man är bara mänsklig, det man inte vet...etc, etc... alla de vanliga bortförklaringarna.
  • molly50
    Anonym (rimligt) skrev 2023-08-29 15:48:12 följande:
    Ja speciellt inte när man springer runt och bedrar varandra och skyller det på "barnens bästa", så jäkla lågt. Och när skiten sen kommer fram så blir det 100 ggr värre för de stackars barnen man påstod sig vilja "rädda" och så får man en infekterad relation till den andra föräldern även som skilda...Tomte
    Ja,precis.

Risken är ju att barnen normaliserar det hela och själva växer upp och hamnar i liknande förhållanden när de blir vuxna.
    Och då bör man fråga sig själv om det är så man vill att ens barn ska växa upp,och lära sig att det är så ett förhållande ska fungera.
  • molly50
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-08-29 15:48:45 följande:
    Alla är inte så modiga.
    Då får man kanske jobba lite på det modet istället för att riskera att förstöra allt för sin partner om det kommer fram. 
    För den risken finns.
  • ClumsySmurf
    Mimosa86 skrev 2023-08-29 09:14:34 följande:

Absolut. Livet är fullt av avvägningar.

Men hon ställer den jobbiga frågan -ska jag nu aldrig mer få uppleva det där pirret och hettan att kyssa en annan? 

För många människor är det ingen deal. Man kanske inte är så passionerad som person. Man gillar trygghet, sina hobbys, sitt hem och trädgård och lunka på i livet. Man brukar som regelbundet inte få energi från kickar. Sex är ok men det är mer en lite småtrevligt grej än något sprakande.

Så har vi den andra delen, jag inkluderad, som vill ha lite spänning, testa nya saker, alltid är på väg mot nya mål, som vill känna sig upprymd, där passion är relationens grundläggande sten och där många känslor får fullt spel. För oss är frågan artikeln jobbig. För den tar upp något som ger bränsle i vårt liv.

Och nej, jag kommer aldrig vara otrogen. Men oavsett hur fantastisk och snygg min man är så kommer jag inte kunna uppleva den där attraktionen med honom som vi hade första åren. Hans kyss ger mig värme men det får mig inte att känna som jag åker berg-och-dalbana längre. Och därför har vi börjat prata kring relationen, sex och hur vi ska kunna utmana oss där. Kanske öppnar vi förhållandet och testar? Kanske hittar vi andra saker. Men för de relationer där man stänger dörren helt för diskussion och vad man vill ha i sitt liv- där är risken större att otrohet uppstår. Speciellt efter en lång relation där man kommer till vägvalet och funderar -vad vill jag och vad får jag ut av mitt liv? . Man måste våga prata med varandra och revidera sin relation.

Jag tror många fall av otrohet lätt hade kunnat undvikas om man bara hade pratat och lyssnat in varandra utan att döma ut eller stopp huvudet i sanden.

Det du och artikeln beskriver handlar ju om återuppleva förälskelsefasen eller de första 3 åren men inte om att försöka återuppliva relationen något i med sin partner, det ska vara någon annan och då handlar det ju inte bara om öppen relation det blir som poly vilket skulle förstöra de flesta relationer och då blir ju frågan varför
    alltid varit sån som inte kan nöja sej med en och monogam relation med eventuell familj var ett misslyckat experiment?
    missnöjd med livet och vill ha en quick fix?
    har känslorna dött?
    monkey branching?

är det något sånt det sitter i får man då ett ärligt svar?
  • molly50

Jag tänker att det måste krävas ett ganska stort mod för att våga riskera att krossa sin familj för ett meningslöst knull. 
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?