• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (Bob)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 12:35:55 följande:
    Det är ett sätt att försöka förklara för någon som vill ha en förklaring. I detta fall var det i verkligheten så att mannen i fråga sa till sin partner att han inte visste varför. Svaret på frågan fick de båda under terapin.
    Om min partner var osäker i sin roll som mamma, på jobbet eller liknande, och istället för att prata med mig söp sig så full att hon inte klarade att stå emot impulserna skulle jag ha väldigt svårt att lita på henne igen.
  • ClumsySmurf
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-03 14:40:58 följande:
    Ja, det är lustigt hur allt från lägga en smygare till att kapa av huvudet på någon kan generaliseras till "ett mänskligt misstag" när man på alla sätt ska försöka normalisera skitbeende.

Men det som är ännu lustigare är hur ensidig toleransen för skitbeteende verkar vara där att vara otrogen är bara mänskligt men vilja dumpa en otrogen partner är totalt omänskligt.

Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen inte den som är otrogen så den som är otrogen behöver inte fundera över vad det kommer ha för konsokvenser för barnen, men den som blir bedragen måste det. Tomte
    ja, det verkar som vissa går in för att försöka normalisera skitbeende.
    Alla människor gör fel och misstag men att dessa fel och misstag skulle vara likvärdiga och att de medvetna fel man gör skulle vara misstag...men det det är ju de som förstår människor på riktigt medan andra tänker svartvitt

"Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen..."
    Det är som att ha ett överbeskyddat småsyskon där man alltid ska vara mogen och hantera konflikter vuxet även om man själv inte är mer än människa, och det är småsyskonet som bestämt spelreglerna. Det luktar offermentalitet.

Får nog aldrig en vettig kommentar på detta:
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)... following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-03 15:02:19 följande:
    Om min partner var osäker i sin roll som mamma, på jobbet eller liknande, och istället för att prata med mig söp sig så full att hon inte klarade att stå emot impulserna skulle jag ha väldigt svårt att lita på henne igen.
    Ja, allt är individuellt. En del klarar det andra inte. Det måste finnas en genuin vilja också
  • Anonym (kvinna50+)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 15:18:37 följande:
    ja, det verkar som vissa går in för att försöka normalisera skitbeende.
    Alla människor gör fel och misstag men att dessa fel och misstag skulle vara likvärdiga och att de medvetna fel man gör skulle vara misstag...men det det är ju de som förstår människor på riktigt medan andra tänker svartvitt

"Tydligen verkar kraven moget beteende barar gälla den som blir bedragen..."
    Det är som att ha ett överbeskyddat småsyskon där man alltid ska vara mogen och hantera konflikter vuxet även om man själv inte är mer än människa, och det är småsyskonet som bestämt spelreglerna. Det luktar offermentalitet.

Får nog aldrig en vettig kommentar på detta:
    A recent (2022) study from Germany sought to provide answers. The researchers used a nationally representative sample of over 12,000 German adults, followed for up to 12 years (between 2008 and 2020) to examine the relationship dynamics around infidelity. The researchers documented over 1,000 infidelity events in their sample.
    [...]
    Fourth, with few exceptions, relationship recovery post-infidelity is difficult. "Neither victims nor perpetrators seemed to bounce back to their initial levels of relationship well-being. However, a more consistent socialization pattern emerged with respect to personal well-being: Both victims and perpetrators experienced a gradual increase in life satisfaction and self-esteem in the years following the event."

In other words, individuals may recover more easily from infidelity than do relationships. Sometimes, the real victim of infidelity is not any of the individuals involved, but the union between them.

Fifth, the authors used their data to test competing theories of post-infidelity behavior. On one hand, the "investment model" predicts that high-commitment partners will be more likely to forgive their partners, as they are more willing to invest in relationship maintenance. On the other, expectancy violation theory argues that highly committed individuals will be less likely to forget and forgive, because their disappointment at their partner's violation would be stronger than that of less committed individuals.

The authors' data provide support for the latter. They note: "Consistent with the expectancy violation theory, higher (vs. lower) levels of commitment were associated with worse adjustment (for both partners)... following infidelity."

www.psychologytoday.com/ca/blog/insight-therapy/202212/why-women-may-not-always-feel-so-bad-about-cheating
    Det är knappast tal om att normalisera något beteende, det handlar om att beskriva hur verkligheten ser ut för många.

Det handlar inte heller om att förringa någons känslor.  

Om man med offer mentalitet avser de som i första hand tänker på att rädda äktenskapet/relationen och i andra han på sina sårade egon så är det ett vuxet beteende.
  • ClumsySmurf
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-03 15:02:19 följande:
    Man kan vara tillsammas med någon i år utan att egentligen känna personen eftersom man inte vet hur h*n t.e.x hanterar kriser.
    Om någon tröstknullar p.g.a osäkerhet i sin roll som förälder
    säger det en hel del om personen och hur det kan bli nästa gång.
  • Anonym (Bob)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 15:52:14 följande:
    Ja, allt är individuellt. En del klarar det andra inte. Det måste finnas en genuin vilja också
    Var fanns hennes vilja innan hon gjorde det här? Varför ska ansvaret läggas på mig efter fullbordat faktum?
  • Anonym (Bob)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 15:59:22 följande:
    Det är knappast tal om att normalisera något beteende, det handlar om att beskriva hur verkligheten ser ut för många.

Det handlar inte heller om att förringa någons känslor.  

Om man med offer mentalitet avser de som i första hand tänker på att rädda äktenskapet/relationen och i andra han på sina sårade egon så är det ett vuxet beteende.
    Och här förminskar du den bedragna igen. Det är inte vuxet att acceptera allt för äktenskapets skull.
    Gäller det vid missbruk och misshandel också, bara personen ångrar sig?
  • molly50
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-03 14:54:21 följande:
    Det var det väl heller ingen som sa att det var en ursäkt, men vad anser du då är en ursäkt för att vara otrogen, eftersom du drar upp det? Nu är det väl visserligen alltid upp till den bedragne vad den godtar för ursäkt, men vad menar du egentligen är en ursäkt för det?
    Jag kan se det som en ursäkt om man t ex lever i en misshandelsrelation och ser det som enda vägen ut.
    I övrigt så tycker jag inte att det finns så många ursäkter.
    Har man problem med något i förhållandet så försöker man prata om det.
    Om det ändå inte blir bättre så är det ärligare att lämna innan man hoppar i säng med någon annan.
    Har man dessutom barn så tycker jag att det är ännu vikt9gare att kunna prata och lösa problem.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (Bob) skrev 2023-09-03 16:22:28 följande:
    Och här förminskar du den bedragna igen. Det är inte vuxet att acceptera allt för äktenskapets skull.
    Gäller det vid missbruk och misshandel också, bara personen ångrar sig?
    Jag ser inte var förminskningen skulle vara. Det är väl ingen som påstår att inte den som hen är otrogen är ett offer ?  Alla betraktar sig inte som det men det är individuellt. 

Att det är vuxet att i förstahand tänka på barn och familj tror jag de flesta är överens om.  Du kanske sätter dig själv före familjens bästa, det är ditt val men de flesta gör inte det.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 17:00:49 följande:
    Jag ser inte var förminskningen skulle vara. Det är väl ingen som påstår att inte den som hen är otrogen är ett offer ?  Alla betraktar sig inte som det men det är individuellt. 

Att det är vuxet att i förstahand tänka på barn och familj tror jag de flesta är överens om.  Du kanske sätter dig själv före familjens bästa, det är ditt val men de flesta gör inte det.
    Det här är så sant! Jag skulle inte ändra mig även om min man satte sig själv först. Hans val har ingenting med mina val och inställning till barn och familj att göra.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?