• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Trocadero

Puss: Vilket är exakt......?

• puss

tex olika utställningar, föreställningar, musikaler, balett, opera, teater... sånt.

• Prinsessan Zelda

jag är född och uppvuxen i Stockholm så det känns som hemma. har rest väldigt mycket och jag älskar norrland. Skulle kunna tänka mig att bo där, men vill inte lämna alla kompisar och familj. Har också sån tur att ha en sambo som har hus, och vi betalar inte så mycket i månaden för det.

• mästerkattenistövlar

Stockholmare är inget man väljer att vara, utan något man föds till. Precis som att man föds till att alltid vara Hammarby trogen.

Uppväxt i sthlm och får hjärtsnörp varje gång jag är där. Älskar sthlm, men kan inte stå ut med t-banan och annan storstadsstress längre. Det är verkligen något som trubbar av en när man bor mitt i det!

Vad gäller färdmedel; TS vet kanske inte att alla inte har bil?

• MrsMurphy

Själv är jag uppvuxen och har ett hus i en håla i Jämtland men numera bosatt i en sunkig dyr lya i stockholm. Så en del av båda världarna kan jag säga att jag har!

Hatade stället när jag växte upp där så jag drog till storstan som 18-åring. Vår familj var utbölingar så har man sett den delen av myntet så har man svårt att flytta tillbaks oavsett hur mycket man längtar efter det livet.

Vill så gärna ha ett eget hus (förutom det i norr som är så gott som gratis att ha) och för tillfället letar jag efter ett halvhyggligt billigt hus utanför en ganska stor stad så har ni nåt tips dela gärna med er!

• Trocadero

mästerkatten: Alla har inte bil för att man inte behöver ha det, eller? Sen är ju stressen också ett kapitel för sig när det gäller Stockholm.

• CoolJen

Allt utbud- affärer, kultur, sevärdheter, restauranger ja allt!

Vi har tex. affärer för allt och variationen är stor(inte bara ICA, HM, Lindex osv)
    Vi får nästan alla konserter och teaterföreställningar hit, även sportevanemang
    Vi har många muséum att välja mellan
    Vi kan gå på Junibacken, Skansen, Grönan

Det finns varje dag olika saker man kan hitta/titta på.
    Vi kan springa olika lopp i våran stad

Vi kan äta på en ny restaurang i stan hela livet

• Saga å Filippa

Njaah, hade man fått välja, så hade jag nog inte varit här. Född och uppvuxen, makens jobb styr mycket och den typen av jobb med en sån lön finns endast här. Enkelt. Skulle aldrig vilja bo mitt inne i city, utan bor ett par mil utanför,  köpt hus på 150 kvm för 1,4 milj, inte så dyrt tycker vi.

• apache

Ja jag skulle gärna flytta men jobb och mina föräldrar/syster/mormor/farmor bor alla här så av den anledningen bor jag också kvar,men en dag så hoppas jag att få flytta till min drömort.....för jag gillar inte alls storstan

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?