• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Trocadero

Roxy: Kärleken kan väl du dra med på en släpvagn

• Emilia82

*blir ej heller stressad i sthlm* klart man kan bli det om man 'vill' (kommer ej på ett bra ord )

• Tant Green

Av födsel och ohejdad vana, som det heter. Det är hemma och hemma är alltid bäst hur det än är.

• Trocadero

C Elegans: Jamen då är väl det bra om det kommer fler homosexuella invandrare till Norrland för att öka på toleransen om den nu skulle vara så låg som du säger...

• Trocadero

Jag har fått för mig att i Stockholm måste man vara en bratz när man är 10 för att duga.....men det är bara en liten fördom som kanske inte stämmer alls.

Är det viktigt med status och utseende i Stockholm eller är det inte det??

• SuperMumy

Norrland har så gävla mycket mygg!!! Jag har varit uppe hos kompisar flera gånger och jag betalar gärna dubbla hyror bara jag slipper mygger Flört.

För våran del är det viktigaste argumentet Arlanda. Vi reser så mycket och då är det ovärdeligt att bo nära Arlanda.

Men smaken är ju som baken och det är väl tur det Skrattande!!!

• Kagi

Lönerna är högre i Stockholm än i övriga landet. Karriärsmöjligheterna är fler i storstäderna.

• Tant Green

Bland de människor jag umgås med är status och utseende inte viktigt. Enligt mina fördomar finns det kretsar där det är viktigt, men jag känner ju inte dessa människor så jag kan ju inte säga tvärsäkert om det är så.

Och vi betalar 6 000 kr för en 3:a, utanför tullarna men med gångavstånd till stan och skogen utanför fönstret.

• MSI

cloudberry: lika viktigt med utseende och status som det är att dricka hembränt, snusa och köra epa-traktor i norrland.

• lollajapp

Jag märker inte av myggen så mycket här uppe. Kan ju va stolt med att säga att vi iallfall inte invaderas av så mycke fästingar och andra hemska saker som ni som bor söderut.

Nära till flygplats har man även i skellefteå och flyg går de ganska ofta och överallt därifrån.

Jag tycker inte alls att vi är mer homofoba eller anti mot invandrare här uppe tvärtom de som bor ute i småstäder är mer öppna och vänligare än storstadsbor. (Har mycke släkt nere i stockholm).

Sen så är de som bor i storstäder mer stressade enligt undersökningar.

Lönerna är kanske högre där nere men då är också ganska mycke dyrare att köpa också söderut. Fick en chock när jag va ner sist och fick betala det dubbla för en sak nere i stockholm än vad jag skulle ha betalat här uppe.

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?