• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • tonfisken

Vi bor i Stockholm för att det är enda stället min man kan jobba på.
    Jag älskar Stockholm. Storstad men med naturen alldeles inpå knuten. Ett ofantligt utbud av fritidsaktiviteter.
    Bostadspriserna är en stor nackdel, men å andra sidan "tvingas" vi till "compact living" och har inte så mycket hus och prylar att oroa oss för...

• Sallisen

Det är i Stockholm många av jobben finns.... därför väljer ju många att bosätta sig här.

Men delvis har du rätt, man behöver ju inte bo mitt i smeten. Vi bor i en förort och det går ju utmärkt det också, betydligt billigare är det definitivt!

Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Envis som en mulåsna

I o för sig bor jag i Göteborg, men stor stad är det ju.

Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo flera, flera mil ifrån en biograf, cafeer, havet, o människor.

Att inte bara kunna fråga mamma o pappa o vill ni vara barnvakt o sticka in till stan gå på ett fik eller se en bio. Att man MÅSTE sätta sig i en bil åka i 1 timme (min fördom).

Nä jag bor i Västra Frölunda som är ca 15 min med buss från centrala Göteborg o bor precis vid vattnet (havet) o mår som en prins eller ja iaf prinsessa.

Mamma till Ludvig 2,5 månader
  • rubygirl

- Alltid nära till ett café som kan göra en riktig caffè latte (dvs inte bara lite mjölkskum ovanpå en skvätt gammalt bryggkaffe).
    - Biografer som visar annat än stora Hollywood-blockbusters.
    - Sanslöst bra restauranger i internationell klass.
    - Kunna handla på 7-Eleven mitt i natten.
    - Kunna promenera runt hörnet för att handla mat fram till 23 - även söndagar.
    - Kunna shoppa kläder som inte hela stan sett och halva stan provat.
    - Många jobb inom mitt område.

Vår lägenhets månadskostnad ligger på under 7000 kr. Vi bor i en superfin och modern trea i innerstan, med 5-10 minuters promenadavstånd till två stora naturområden och en stor mysig park. Det tar mig 20 minuter att komma till jobbet - från dörr till dörr, med buss - och sällan mer än 30 för att åka till vänner och familj. Dessutom kan man promenera nästan överallt inom staden.

• höstflicka

Jag är absolut ingen storstadsmänniska. Får stresspuls av alla människor och trafik. Sist då jag var i stockholm ( ja, jag åkte dit frivilligt;)), upptäckte jag att även fastän jag inte hade någon tid att passa så smittades jag av stressen i tunnelbanan och halvsprang så jag skulle hinna med t-tåget som stod på perongen fast det kom ett till om tre minuter.
    Sen kan jag bli lite irriterad på metrologerna som oftast berättar mer utförligt om vädret i södra sverige än i norrland ( typ från gävle och norrut)..
    Jaja...men det är ju bara att inse att vi är olika som människor..skönt att inte alla vill bo norrut.. ;)

• Nika75

Jag kommer från Göteborg och bor nu i Stockholm. Jag har bott lite varstans i landet och de ställen jag kan tänka mig att bo i förutom Stockholm är lätträknade: Göteborg och Malmö. Helst vill jag bo kvar, och det beror på att jag helt enkelt har mitt LIV här. Mina vänner, flest jobbmöjligheter osv. Om jag flyttar beror det på att ett bra jobbtillfälle dyker upp, inte priset på mitt boende. Jag kan räkna upp tusentals fördelar med varför Stockholm är bra förutom det självklara som att mitt sociala liv finns här, men tycker att flera andra gjort det så bra redan. I stället kan jag berätta varför jag ABSOLUT INTE vill flytta till en mindre ort norrut:

Det är kallare
    Det är mörkare på vintern
    Kollektivtrafiken är som regel usel
    Det är långt och bökigt när man ska resa någonstans

Småstäder i allmänhets saknar dessutom allt det jag värderar HÖGT i livet: Kulturutbud, nattliv, sköna caféer, bra barer och restauranger... osv... osv... i all oändlighet!

• Lamilla

I'm a citygirl! Malmö för mig är litet jämfört med NYC, hade aldrig kunnat bo i mindre stad än Malmö, ångest direkt.

• Anna Paulita

Jag är född och uppvuxen i Stockholm, likaså min sambo. All vår familj och släkt bor här, att flytta från dem hur som helst känns inte som ett alternativ.

Sedan kan min sambo i princip bara jobba i Stockholm, Göteborg och Lund för det han gör finns inte var som helst.

Men jag håller med om att boendepriserna är för höga i Sthlm.

• gummalottan

Jag är också född och uppvuxen i Stockholm, detta är min hembygd! Visst kan man få billigare boende på annat håll, men - landet åt lantisarna Jag hade antagligen varit lika fäst vid Korpilombolo om jag vuxit upp där!

• peppigapia

Jag är uppvuxen i sthlm men bodde under ett antal år i Fagersta...till sisst stod jag inte ut..längtade helt enkelt hem till min älskade stad.....kollektivtrafik, nära till ALLT, det finns alltid ngt att göra, affärer mm är öppet till sent o även på söndagar jag kan räkna upp massor med orsker men den bästa är dock...för att det är min hemstad o jag älskar sthlm...precis som jag hade älskat Fagersta om det hade varit min hemstad...borta bra men hemma BÄST!

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?