• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • C Elegans

Cloudberry: Själv är jag varken homosexuell eller invandrare, så för mig personligen är det föga poäng att lämna mitt jobb för att öka på toleransen i Norrland. Jag kan däremot förstå att många homosexuella drar sig till större städer snarare än till landsbygden, eftersom det är lättare att bli måltavla för diverse obehagliga fördomar på landsbygden. Jag har gaykompisar som varit utstötta och trakasserade på sina hemorter som trivs betydligt bättre i Stockholm.

Att toleransen mot minoritetsgrupper är lägre på landsbygden är för övrigt inte bara något jag säger, utan något som är fastställt i undersökningar. I Sverige har bla Sifo men även universiteten och SCB gjort sådana undersökningar. I flera andra länder, bla USA och Storbritannien, finns likande resultat.

Vad gäller Brats så beror det verkligen på vilka kretsar man umgås i...jag är uppvuxen i Stockholm och har hängt med allt från värstingar till Stureplansbrats, och man väljer själv vilka man vill umgås med. Fördelen med ett lite större befolkningsunderlag är ju just att man kan välja bort massa subgrupper man INTE vill umgås med, och Stureplansbrats tillhör en sådan grupp för mig. Överhuvudtaget håller jag mig långt borta från utseende- och statusfixerade människor. Jag brukar ha blåjeans och t-shirt när jag går ut (jag är gift så jag går ändå inte ut för att ragga).

Sedan håller jag med Mem om att Stockholm inte är en storstad i ett internationellt perspektiv. Jag skulle hellre bo i en något större och mer multikulturell stad, men jag vill inte bo i stad som är så stor som London eller större. Ca 4-5 miljoner skulle jag nog tycka var optimalt.

• milimina

jag flyttade hit för att det inte gick att få jobb i min hemstad, men jag fick ett direkt i sthlm. däremot skulle jag ljuga om jag sa att jag trivdes, speciellt inte nu när jag är sjuk, jag blir oerhört stressad av mentaliteten i stan och håller mej därför borta därifrån. så i mitt fall fanns inget val. antingen gå hemma på soc, eller flytta och få ett jobb och tjäna mina egna pengar.

fler fördelar... jaa... det finns ju ett större kulturellt utbud här jämfört med mindre städer, men helt ärligt så drar vi inte nytta av det för fem öre

• milimina

fast det bästa med stockholm är förstås maken, som jag hittade här

• miLLus

jag har mott i stockholm i 19år, lyckligaste dagen var när jag flyttade..
    betala 4lax för en synkig ett med kokvrå i ett slumområde där man ständigt var rädd för att bli våldtagen....

Nu när jagåker till sthlm för att hälsa ifrån vill jag hem såfort jag kommit till stationen. efter en dag har jag redan magsår..
    Alla är så stressade och kastar sig fram på gatorna, armbågar sig och kör som galningar..
    Skulle aldrig vilja flytta tillbaka, jobb kna man inte heller få.
    Hörde av en kompis som genom kontakter fått jobba på mc donalds (hon är utbildad kock) att det är runt 150-200 sökande på varje mc donalds tjäns..
    Min syster fick nyss ett jobb på onoff och där sa dem att det var drygt 500-1000 som hade sökt den tjänsen...
    Min sambo fick jobb direkt här uppe...

• miLLus

glömde säga..
    Min pappa som är en typsik stockholmare (anser att allt norr om karolinska är lappland)
    hade som argument att alla sevärdheter finns i sthlm..
    Men hur månag går man på egentligen?
    Jag har sätt det mesta i sthlm med tanke på att jag lyckats bo där några år.. inget jag egentligen känner behov av att se fler en en gång per år (och sthlm kommer jag och besöker kanske ofta) att bo granne med storkyrkan tex skulle inte ge mig ett skit..
    Skulle aldrig tänka mig att jag skulle gå in i den var och varnnan dag.. inte någon annan sevärdhet heller..
    Det som finns i sthlm som inte finns någon annanstans (som grönan) räcker att vara på/se en gång per år.
    kostar för mig 92 kronor att åka dit med buss på en helg...
    Det som behövs nära en är enligt mig en mat affär, och det har jag.. det duger..
    Sen ska det finnas innom en timmas resa en större stad.. det har jag (Gävle)

• Gretha

Bor i en förort till stockholm med mycket grönområden och lite trafik,toppen!
    Svaret på frågan varför man väljer att bo i sthlm är för mig som för alla andra när de känner sig hemma någonstans.
    Att komma med tunnelbanan och åka mellan gamla stan och slussen när man varit bortrest (kanske i någon av sveriges andra fantastiska städer)ger mig ett pirr och en värme i bröstet.
    Jag älskar helt enkelt Stockholm,det känns hemma för mig!

• MessyTessy

Jag älskar också Stockholm! Har bott utanflr tull i 1 år nu och längtar tillbaka.
    Anledningen till att vi bor här och inte i Norrland är för att vi älskar staden, det är här vi har vänner och familj!

Visst vi har funderat på att flytta till andra städer men känner att det skulle bli ensamt utan familjen som kan hjälpa till med barnpassning och utan våra gamla vänner. Inte att förglömma så vill jag inte ta ifrån mina barn den nära kontakten de har med sina morföräldrar.

• Flinga 06

Jag skulle gärna prova bo i Sthlm och ångrar att jag inte provade Sthlm eller Göteborg innan jag stadgade mig.

• glasbubblan

Det är ju inte så att man flyttar från staden som släkten bott i i generationer, bara för att...

• GULDHJÄRTA

Jag bodde i storstaden i över 20 år, men kände hela tiden att det bara var tillfälligt och att det inte var mitt val (flyttade med min mamma, var då 8 år) men man bodde kvar av gamal vana.
    Sen så var jag och h'lsade på min pappa i min gamla hemstad, Västervik och bitarna föll på plats, skulle aldrig flyttat härifrån, jag är en småstadstjej.

Tack och lov ville maken flytta hit, så vi flyttade med två barn, och det är det bästa vi gjort, nu är vi hemma.

Sen så är det ju en fördel att villa priset var så enormt mycket lägre, och att vi kan ha båt.

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?