• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • peppigapia

ps. sen kan jag hålla med om att lghs hyrorna är alldeles för dyra...fast jag skulle inte vilja byta stad för det

• Sofia86

Jag är inte en riktig stockholmare, men jag har bott här i tre år. Innan dess bodde jag på en liten ort. Flyttar jag någon gång från Stockholm är det för att flytta utomlands. Älskar Stockholm! Kan nämna några anledningar till varför jag bor här:

1) Den utbildningen jag går finns bara i Stockholm. Jobb inom ämnet jag studerar finns också bara i Stockholm (i Sverige, finns även utomlands).

2) Jag kan ta mig vart jag vill, när jag vill, UTAN bil.

3) Jag kan gå in på apoteket och köpa kondomer utan att ortens halva befolkning vet om det inom en timme Där jag kommer från växer skvallerkärrinar som ogräs ur marken.

4) Jag kan handla mjölk mitt i natten om jag vill, dvs affärer som har öppet sent och som inte ligger 5 mil bort.

5) Nästan vart jag än vill ka i landet finns en direkt förbindelse med Stockholm. Härifrån kan jag åka till Göteborg, Malmö, Gotland, Dalarna, Norrlandskusten, utan att beböva byta tåg eller flyg. Dessutom nära till Arlanda om man reser mycket.

Visst, det kanske är dyrare att bo här än i resten av landet, men den merkostnaden betalar jag så gärna. Dessutom finns lägenheter till rimliga priser om man kan tänka sig att bo lite utanför tullarna. Jag bor 15 minuter med t-bana från centralen, betalar 5200:-/månad för en fin trea och då är el, vatten och bredband inkluderat. Men det som jag skulle ha svårast att komma tillbaks till är nog skvallret.

• mooogn

Ja du, det kan man fråga sig... Vi funderar på att köpa ett litet fritidshus (som permanentbostad) på 55kvm för 1,4 miljoner. Bara på skoj kollade vi in vad man kunde få för den summan i Skellefteå... Vi kom på att vi inte är riktigt kloka!

• Aangiee

12000 i hyra för en tvåa?! skulle jag aldrig betala! Bor i en stor 3a och betalar 5825 i månaden!

Bättre med jobb?? Nej det har jag aldrig heller trott att det är.

Närmare till saker?
    Jo, det tror jag faktiskt att det är. jag har fem minuter till bad, ca tio minuter till shoppingcenter, en kvart med bil in till sthlm city.

Har svårt att tro att det är fullt så nära till allt i alla städer även norröver...
    men det kanske är jag som är trångsynt??

• Trocadero
    mooogn skrev 2006-08-11 21:04:27 följande:
    Ja du, det kan man fråga sig... Vi funderar på att köpa ett litet fritidshus (som permanentbostad) på 55kvm för 1,4 miljoner. Bara på skoj kollade vi in vad man kunde få för den summan i Skellefteå... Vi kom på att vi inte är riktigt kloka!
    Ja, det är ju det jag försöker säga lite med glimten i ögat i TS...det är dyrt, extremt dyrt...

Genomsnittsvillan ligger på nära 3 miljoner i Stockholm medan genomsnittsvillan i Sundsvall kostar knappa 800.000:-, det är info jag läst idag från SCB.

Men jag förstår fullständigt att folk bor litet och dyrt när man har släkt och vänner i stan, eller drömjobbet som inte finns i mindre städer.
  • mamma glad

Hej hopp
    Jag är född och uppvuxen i stockholm och bor nu i en billig lägenhet på kungsholmen i centrala stockholm. Jag har bott utomlands mycket som liten och tonåring och nästan alltid längtat hem Jag har massa släkt och vänner här och det är nära till allt. Jag trivs och känner mig trygg här så därför bor jag i stockholm.

• Marvelina

peppigapia: att du längtade ifrån Fagersta kan jag gott förstå! *skratt*

Visst kan man bo i ett lyxhus ute i ingenstans, men vad ska man göra hela dagarna? Nej, jag är färdig med att bo långt ifrån allt. Skulle kunna tänka mig Götet, Umeå, Malmö/Lund, Uppsala, men sedan är det nog inte mer. Och vi har en 2:a i Stockholms innerstad som visserligen kostade strax över 2 milj när vi köpte den för fem år sedan, men den har gått upp 1 milj i värde sedan dess, och inte betalar vi några 12 000:- inte. Våra boendekostnader är ca 6500:- Och vissa jobb finns faktiskt inte ute i landet. 

marvelina - not new and definitely not improved
  • Raketnos

Men! Här skulle man ju dissa Stockholm och inte Fagersta!

• Tant Green

Det är faktiskt inte lätt att hitta en 2:a för 12000 kr/mån i Stockholm, även om jag har sett att det finns några (åtminstone 3:or) med den hyran. Men då är det nybyggda, lite speciella lägenheter.

Bara så ingen tror att det är den vanliga hyresnivån... Däremot tror jag 7000 kr/mån för en 2:a inte är helt ovanligt, om den är nyrenoverad och har ett bra läge.

• AW76

Sudd: tänkte precis samma tanke! 12000 för en tvåa har jag faktiskt inte hört talas om! Och kostar den det, så är den definitivt inte sunkig!

Du måste ha överdrivit ditt exempel med sisådär 5000 kr Cloudberry!

Jag förstår att du skriver med glimten i ögat. Men tycker du att du har fått några övertygande svar då?! Alltså varför folk "trots allt" väljer att bo i Stockholm.

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?