• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Trocadero

JojjeB: Citronerna du åt, var det många eller?!

• Caffreys

Med tanke på hur många icke Stockholmare som bor i Stockholm så måste det ju vara en tjusning att bo i en storstad.

Att det är dyrare överlag är nog strunt samma. Alla vill inte bo på landet. Och det är väl tur att alla vill bo på olika ställen. Tänk vad priserna stiger om alla 08 vill flytta till Norrland ex.

• gemelli

Ja det undrar jag oxå. Jag är uppvuxen här i sthlm så det är väl det som håller mig kvar.
    men tyvärr lyckades mamma & pappa välja en VÄLDGT DYR kommun oxå Skrikandes

Men sitter dagligen och sneglar på andra ställen i sverige. Bara det ligger vid vattnet såå tror jag att jag skulle klara av det

• Caffreys

Ps. Jag har sett det flesta städerna i Sverige inklusive en drös med små *hålor*

• Lalune2

Jaa du, kan det vara för att man är uppväxt här och har hela sin familj, släkt och alla vänner här? Det skulle bli väldigt ensamt att flytta upp till Norrland eller ner till Skåne och vääääldigt ont om barnvakt.

Jag gillar också utbudet av affärer, kultur osv. Dessutom finns det ju självklart fler jobb att välja på här än i en mindre stad. Inte så lätt för alla att hitta jobb i en småstad.

Och jag tror nog att vi är många som har sett mindre städer i Sverige, en hel del faktiskt, även om det inte år någon större skillnad på de städerna ("main street", ett par pizzerior, några affärer, en bio osv.). Jag tycker att det är oerhört charmigt med småstäder och på ett sätt finns det en längtan hos mig att bo i en sån, men samtidigt så skulle jag nog bli tokig.
    Affärer som stänger tidigt, halva stan vet precis vad man gör osv.

Var närvarande i varje ögonblick av ditt liv
  • Meline

Vet tusan om jag räknar Stockholm som en storstad... Peking, Paris, New York och andra miljonstäder är storstäder... Stockholm är inte så himla imponerande.

Fast jag tycker att stockholm kan ha sina fina sidor det med. Om inte annat så ligger det fint.

• Pallas

Man kan ju bå i en hyresetta i Sundsvall och ta privat helikopter till Stockholm när andan faller på för det priset som en liten sketen etta i innerstan i Sthlm renderar.

• Jen 82

Pallas: Fast jag tvivlar på att banken skulle låna ut pengar lika lätt för hyra av en helikopter som för en etta i stockholm

• luthor

I stockholm bor nästan lika många inflyttade som infödda personer; i ett antal kommuner är de infödda stockholmarna i minoritet. Bostadssituationen är sämre, men arbetssituationen är mycket bättre, i antal jobb men framför allt typen av arbete; det är inte direkt hjärntrusten som blir kvar på landet efter att folk flyttat...
    Trådstartaren har tydligen inte bott på båda platserna, hur kommer det sig att hon hetsar upp sig så mycket i ämnet och har så bestämda åsikter?

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?