• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • Flisan78

Jag har bott i Stockholm i fem år, och jag kan nog inte tänka mig att flytta. Nu bor vi utanför stan, ganska långt och visst är det lite jobbigt att behöva pendla. Men samtidigt vet jag inte om jag skulle stå ut i en småstad, när jag är "hemma" och hälsar på blir jag galen på att allt går så sakta och undrar var allt folk är. Å andra sidan märks det inte att jag bor i Stockholm nu, vi bor på landet känns det som, och jag har inte varit i stan på hela sommaren... Men jag gillar ändå tanken på att ha pulsen där, och kunna åka in om jag vill. Ingen av oss har släkt här, och vänner ser man inte mycket av nu när vi flyttade så långt ut och har bebis... Men i en småstad skulle jag nog bli galen trots allt.

• GULDHJÄRTA

Flisan78, vilken tur att man är olika, tror jag skulle bli galen i storstaden, avskyr stressen, bilköerna osv.
    Men det är bra att det finns folk som gillar det, alla kan ju inte bo härSkrattande

• AW76

"Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?"

Ja du TS, vi åkte på en roadtrip nere i södra Sverige i år. Vi stannade till i Jönköping, Malmö, Skanör-Falsterbo, Helsingborg bl.a. Jag tyckte Skåne var underbart vackert, och vi hade en toppensemester. Vi gillade det så mycket att vi sa "här skulle vi kunna bo" och i nästa mening sa vi "Eller nej förresten"

För det är klart att det är underbart att ha semester, sol och bad. Man lever ju lite i en "drömvärld" som turist. Men det kommer ju en vardag också, och den vill jag tillbringa i Stockholm!

Vi bor f.ö i en trea och har 5000 i hyra. Inte så blodigt eller vad tycker du? Vi har tänkt köpa radhus, och ambitionen är att hitta ett för runt 2 miljoner nånstans.
    Och då kanske du kommer med ditt argument att man får en lyxvilla för det i Norrland? SO, säger jag då!! Vi vill inte bo i hus med för stor tomt, för det är för mycket trädgårdsarbete En liten plätt duger bra!

• MessyTessy

TS: En stilla undran i all vänlighet: Varför skulle inte stockholmare ha sett andra städer?

• Master J

Stockholm, hmmm det är ganska likt Norge. Passar snyggt på ett par vykort sen får det banne mig räcka. Kunde tänka mig att spetta loss både Norge och Stockholm så de båda inte behöver besvära vårt kära Sverige. Bodde en tid i en 1,a värderad till 1,2 mille för att inte glömma faktumet att man dessutom tvingas betala hyra för råttboet.
    Att Stockholm dessutom är en form av hyena är troligen ett okänt faktum för landets innevånare. Nämligen grundat på att Stockholm producerar varor enbart för Stockholm. En otrolig mängd varor skeppas till Stockholm, men inget lämnar staden. Således tillför inte Stockholm övriga landet något utan enbart konsumerar.
    Ja men, säger Stockholmarna i protest. Storföretagens kontor finns där! Sant men dessa kontor hade lika väl kunnat vara placerade på produktionsorten antingen det är Kiruna eller Trelleborg.
    Nej tar min kaffemugg med mig ut på vår altan och njuter av stillheten. Ett par hundra meter från huset går en landsväg med busskommuniktion varje halvtimma till Uppsala. Nej jag kan inte se några som helst fördelar med Sthlm. Kan vara för att jag växt upp i närheten av Göteborg.

• MSI

Master J: ditt resonemang haltar betänkligt.

"En otrolig mängd varor skeppas till Stockholm, men inget lämnar staden. Således tillför inte Stockholm övriga landet något utan enbart konsumerar."

Det är väl knappast så att de saker som skickas till Stockholm skickas alldeles gratis? Dessa varor betalas det snällt för och genererar inkomst och arbete i övriga landet. Hur skulle det se ut om ingen ville konsumera allt det som producerades?

Som om detta inte vore nog så tas det en hel del skattepengar ifrån Stockholm för att försörja övriga landet. Cirka 4 miljarder kronor årligen slussa ut till övriga landet av Stockholmarnas skatter.

• Petronilla

Att komma med tunnelbanan och åka mellan gamla stan och slussen när man varit bortrest (kanske i någon av sveriges andra fantastiska städer)ger mig ett pirr och en värme i bröstet.
    Jag älskar helt enkelt Stockholm,det känns hemma för mig!
    Grethas citat är underbart och så är det för mig ochså.

TS Vår hyra ligger på 5500 för en 3 a. 12 minuter med T till city.

• 81a

Jag har bott i Norrland men är uppväxt och bor nuera i Sthlm. Jag trivdes inte alls i Norrland. Alla känner alla, många har fördomar osv. Jag betalar gladligen lite mer för att få boi en storstad.

• GussanGos

Älskar stockholm!

Har bott i småstad, växte upp en stund på landet också och har även bott i malmö, men inte förrän nu i Stockholm känns det som om jag hittat hem!

Jag älskar att det är så stort, att det finns så mycket att göra, att det finns tillgång till allt. Pulsen som sagt! Den stora skara brokiga människor man ser varje dag, ingen den andra lik, alla törs vara sej själv här, för man är fullständigt anonym - det älskar jag! När jag bodde i småstad visste folk allt om alla och det kändes så fruktansvärt instängt.

Och klart känns möjligheterna bättre här. Det finns enormt med kurser och utbildningsutbud. Jag var förut förpassad till endast några få utvalda kurser på min gamla hemort och det fanns aldrig det man helst skulle velat haft. Det finns också så enormt mycket fler områden att söka jobb inom här och det finns många olika behov.

Vad vill man göra, vad vill man ha, när vill man ha det? Allt finns ju här, nära och varierande  underbart!  Och då har jag bott hela mitt liv i småstad, bara bott i Stockholm nästan 1½ år, så jag känner skillnaden. 

Attityden i och till livet känns som om den helt klart har förändrats för mej, jag är beredd att jobba, kämpa och ta mig till det livet jag vill ha, och den levnadsstandard vi vill ha. Eftersom att vi vill bo kvar i stockholm känns det "naturligt" att ta i beräkningen att ett hus för oss en dag kommer vara på en 3 miljoner. Men sen har man också större förutsättningar att själv vara med och påverka hur man vill ta sej dit. Man kan ta sej högt och långt här, tjäna bra och då är 3 miljoner för en villa här en "naturlig" summa. (dock så tycker jag ju såklart att det kan vara jäkligt högt, men det är ju för att man kommer från en stad där husen låg på en 800 000) Jag är beredd att betala för det liv vi vill ha här.

Trött på och tråkigt att stockholmarna och "resten av sverige" alltid ska vara i två olika läger. Man ska väl inte behöva försvara och hålla på att motivera varför man vill bo i Stockholm. Likaväl som att det finns folk som tycker att det är stressigt och för stort i Stockholm, som då väljer småstad. Helt okej väl?? Varför ska det ena vara bättre, sundare och smartare än det andra?

Livet är farligt att leva, underligt att socialstyrelsen tillåter det.
  • Nymnchen

för att om man forskar i virus på ett medicinskt universiet har man inte så mycket att välja på! Jag vill verkligen ha hus, hästar, svampskog och fiskevatten...men vem skulle anställa mig? Eller pojkvännen, som gör samma sak.

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?