• Trocadero

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Varför betala 12.000:- i hyra för en sunkig 2:a i Stockholm när man kan bo för halva priset i en egen lyxvilla i närheten av någon av Norrlands största städer?
    2 miljoner kostar en hyfsad liten 2:a i Stockholm, för samma pris kan man exempelvis få en fin villa på 140 kvm med en tomt på 1000-2000 kvm i Sundsvall, Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Luleå osv,osv...och då är det en riktigt lyxig villa det handlar om!

Jag har aldrig förstått den logiken?

Bättre med jobb? Nej du, slå ut invånarantalet på antal jobb så visar det snarare att det är brist på jobb. Är det närheten till allt? Nä, bor du inte inne i mataffären eller på caféet så har andra städer minst lika nära till allt! Bättre färdkommunikation? Kanske men det är för att det tar 2 timmar för att ta sig från punkt A till punkt B med bil i Stockholm, samma stäcka i Norrland tar 15 minuter med egen bil utan bilköer!

Jag vill gärna höra argument för att bo i Stockholm och trissa upp boendepriserna till skrattretande nivåer....Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?

Och visst ja, Malmö och Göteborg kan ju också räknas med på ett litet hörn....

Ja, det är öppet för diskussion och argumet för att bo i Stockholm och för att inte bo i Stockholm! Vad säger ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-05 17:17:06:
    Jag lyckades självklart stava fel i rubriken, men ni förstår nog vad jag menade!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-27 14:10:48:

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Är det mina fördomar som besannats eller är det bara ett skämt???

• Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?
  • slii

Karin 99 : Så du tror att det är just ERA skattepengar som får till a-kassa, bidrag m.m? Ska vi alla ute på "landet" flytta in till stora staden, trissa upp huspriserna, bråka om jobben samt om barnomsorgen? Underbar ide... Verkligen genomtänkt!!

• Trocadero

En etta på Kammakargatan i centrala Stockholm har slagit inofficiellt prisrekord. De 35 kvadratmetrarna gick för 2,975 miljoner kronor, eller 85.000 kronor kvadratmetern, berättar SVD. Bostadsrättsföreningens ordförande gissar att det var balkongen och den fria utsikten som drev upp priset.

Hmm.....hade jag bara fördomar eller är det ett skämt?
    Stackare som köpte den lilla ytan för det beloppet! Skulle inte ens betala 1000:- för att bo i Kungens garderob.....vilket man skulle kunna tro att det är för det beloppet!

• tvilling77

Det är ju inte direkt så att "alla känner alla" häruppe i Norrland, vissa städer är ju aaaningen större än så...Umeå, Luleå, skellefteå osv.... inga små byar direkt och det finns allt man behöver..ja även en flygplats i närheten så att man kan åka till sthlm över en dag..fiffigt va?

Skulle aldrig lämna Norrland för att bo i stockholm, det är stressigt, jag hatar tunnelbanan, folk knuffas i rulltrappan och ja, jag upplever att stockholmare faktiskt är otrevligare än andra, detta märker jag även i mitt jobb!!

Älskar Norrland!

• Indianica

Oftast har Stockholmare högre lön än oss

Men visst känns det fantastiskt när man ser att en villa som tycks ha samma standard som den egna villan och är lika gammal går lös på 3 miljoner i Stockholm och 300 000 i norrland

• Indianica

Ska tillägga att jag också gillar Stockholm. Men som förälder tycker jag det är otroligt tryggt att kunna släppa ut tre- och fyraåringen själva utan att ora sig för pedofiler och andra galningar. Det måste jag säga är det största plusset med norrland (norra norrland). Där jag bor har jag aldrig hört talas om att det existerat en pedofil eller "galning" som skadat någon annan. Det finns säkert dold kvinnomisshandel här osv, men just att en tvååring kan cykla runt kvarteret själv utan uppsikt är något som är omöjligt i Sthlms innerstad

• Trulis

Jag är född stockholmare. Inget självvalt direkt.

Och visst finns det kvarter och fantastiska gårdar i innerstan där barnen kan cykla omkring, (Visserligen skulle jag ju inte låta min tvåvåring låta cykla själv utan uppsikt, men det är en helt annan sak. )

• LullanK

Jag bara älskar Stockholm och det just för att jag är uppvuxen här. (Kan dock tillägga att jag bor ca 2 mil från city i en skärgårdskommun med bra mycket grönska, närhet till havet osv. )Allt är ju beroende på vad man är van vid. Oftast har man vissa kriterier på vad man behöver för att trivas och vara lycklig, dessa kriterier formas ju delvis på ens tidigare erfarenheter och vanor, svårare än så är det inte!

MEN jag avskyr de höga bostadspriserna. Har SÅÅÅÅ många ggr tänkt på vad man kan få för samma summa någon annanstans men näe, klarar bara inte av att flytta här ifrån. Det vore att lämna allt som är mig kärt!

Å apropå vanor. Besökte för ca 2 år sedan en vän i de norrländska trakterna. Var där över 4 nätter. Tror bestämt att jag hann se det mesta de dagarna. Det var "stan", det var djurpark, det var hotellet (där festa man tydligen), naturen, pizzerian osv. Allt var så lugnt där och jag kände mig så fridfull, men efter någon dag riktigt kröp de i kroppen på mig. Det var FÖR lugnt och jag var bara inte van, inte så jag vantrivdes men det blev en sådan omställning. Åter i Stockholm City, hör och häpna men jag riktigt NJÖT av alla bilar, tunnelbanor osv just då. Jag kände mig helt enkelt hemma och så enkelt är det!

Oj så långt detta blev!

• MSI

Indianica: Hagamannen härjade inte i Norrland då?

• LullanK

Apropå prisrekordet!
    Kan ju vara så att det är folk som har grymt mkt pengar som köper så dyrt boende också! Å då tror jag knappast att de bryr sig om att de kan få 3 slott uppe i Norrland eller någon annanstans i Sverige.

Inte direkt så att ALLA stockholmare betalar SÅÅÅ mkt för sina lägenheter!

• Trulis

LullanK, nej helt korrekt. Man måste inte betala såna priser för att bo bra i Stockholm. Det finns många hyresrätter som är jättefina med lika hög standard som nån annanstans där hyran är skälig. jämförelsevis vår 4:a på 100 kvm för 7500:- kontra svärmors 2:a på 60 kvm i ett litet samhälle i Östergötland på 5500:-.

Men visst, när det gäller bostadsrätter, så är det i mångt och mycket läget som styr priset. Det går att få en bostadsrätt till "hyfsat" pris i närområde till stan. Men väljer man att bo i innanför tullarna i enbostadsrätt, ja då blir det annorlunda.
    Men det ironiska i det hela är att de som väljer att köpa de dyraste b-rätterna är.... inflyttade.

Sen kan jag hålla med om att detta är horribelt, denna prisjakt på b-rätter. Men nu verkar som om trenden håller på att vända, enligt media...

sorry om det blev lite långt.

• Tyrell

Nu behöver man kanske inte flytta till norrland för att få billigare boende. Faktum är att en villa på 150 och en tomt på över 2000 kvadratmeter i de kommuner som ligger i utkanten av Stockholms län säljs till samma pris som de i de större norrlandsstäderna.

• Key

Jaa du ts, man kanske inte bara bor någonstans för storleken på husets skull?

Själv betalar jag gärna mer för boendet då jag varje dag kan gå på bio och se filmer som inte visas någon annanstans i Sverige, besöka bibliotek med alla böcker som någonsin getts ut, åka till en förort för att köpa spännande mat för att efter det dra in till stan igen, äta lyxmiddag på café opera för att sedan ta båten hem.

Men visst, skulle jag bara vilja ha ett större hus och skita i resten så skulle jag kanske flytta.

• asparinC

Jag är skåning är grunden, flyttade till Sthlm -97 bodde i Götet 98-99 och flyttade tillbaka till Sthlm igen. Jag gillar utbudet urvalet och möjligheterna. Möjligheten till att vara anonym. Folkmixen och närheten till naturen när jag så önskar. Älskar Sthlm men när det blir babydags flyttar vi ner till Skåne igen för närheten till familjen. Bor strax söder om söder och har betalar 6.500 för en stor 3a..överkomligt.

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?