• ming

att slå sin fru enligt kristendom??????

Är det sant att en muslim får slå sin fru enligt kristendom????
    Mottråd till: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m11517101.html

Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.
    Och inte står det någonstans i bibeln att de reglerna inte gäller efter 2000år, vad konstigt. *ironisk*

Menar bara att allt är inte lika svart och vitt som texten i bibeln eller koranen.

Så det så!
  • Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????
  • fia sthlm

Det är förresten också intressant att Paulus längre ner i samma kapitel retoriskt frågar 'Lär er inte redan naturen att det är en vanära för mannen att ha långt hår'. Visst hade väl Jesus långt hår?!

Var det inbäddat i texten eller var det en fråga från Ann.sophie
    Jag har läst bibeln och aldrig sett att jesus skulle haft långt hår, varför kyrkan avbildar honom som sjuklig med långt hår har jag alltid undrat?

I en tidning av vetenskapens värld för inte så länge sen fanns där en bild av hur forskare gissat hur jesus såg ut.
    Man har utgått efter hur män på den tiden såg ut, och märk väl hade han inget långt hår till midjan han hade dessutom svart hår och skägg

Vecka 14
  • fia sthlm

Sobi
    Nu stod det inte att kvinnan alltid skulle bära slöja, så varför hänvisar kvinnor till bibeln i det fallet?
    Självfallet får man som kristen täcka huvidet om man vill, men det finns inget krav på att man ska göra det?
    Jag delar nog den uppfattningen till viss del som gubben hade i den länken Ann-sophie klistrade in angående skriftstället där kvinnan ska täcka sitt huvud om hon predikar.

Vecka 14
  • kayal

Det är ju den förskönade bilden som jesus hade långt hår

så som jungfru maria alltid går omkring i rosa och blått eller blått och vitt, jämt.

• fia sthlm

Tscitat:
    Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.

Kvinnan är inte skapad endast för att behaga mannen, vill du precisera varför du tror att det är så?
    Inte heller är det tillåtet att slå sin fru eller någon annan kvinna enligt bibeln?
    Inte heller får man idag ha flera fruar än 1, men det råder det ju delade meningar om hur det ska tolkas

Vecka 14
  • ming

Jesus såg egentligen inte ut alls som han avbildas. Han avbildas ju som "västerländsk". Såg ett program på Discovery om hur Jesus förmodligen egentligen såg ut. Då hade de satt ihop drag från hur judarna såg ut på den tiden, vilka kläder och frisyrer som var moderna osv.
    Han såg ut som en vanlig man från mellanöstern.

Så det så!
  • fia sthlm

ming det jag skrev ts-citat var riktat till dig om du har lust att svara alltså?

Vecka 14
  • Kiralves

Gud sa inte att man får ha flera fruar, det var människan som tyckte att det var ok under en tid, men de exempel i bibeln på män med flera fruar är dåliga exempel, de misslyckades med allt möjligt, fruarna var osams, barnen fick problem med varandra osv. Märk väl att Gud bara gav Adam en fru.

• fia sthlm

kiralves
    Ja det har du rätt i, flera fruar har aldrig varit ett påbud från gud, men det tilläts att skaffa sig flera fruar en tid, precis som skilsmässor tilläts oxå.
    Jesus kom sedan och fullbordade lagen..

Vecka 14
  • AnneSophie
    fia sthlm skrev 2006-08-22 19:39:43 följande:
    Var det inbäddat i texten eller var det en fråga från Ann.sophie
    Inbäddat i texten.
    Don't shoot the messenger!
Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????