• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Maja 79

Andreas;
    Jag tycker att det är dåligt om din tråd blivit borttagen..

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
  • Pellinell

Andreas A: vad intressant att höra dina åsikter! Ja, det är ju en enormt känslig fråga, vi får bemöda oss att hålla den här tråden schysst.

Visst är det så att nummer ett borde vara att ge fattiga människor möjlighet att välja själva, inte som i dag då det nog är mer eller mindre av nödtvång man adopterar bort sina barn. Även fattiga föräldrar älskar ju sina barn och vill ha dem, om de bara får möjlighet! Och sedan är det förstås bra att det finns möjlighet för barnlösa att både slippa vara barnlösa och samtidigt hjälpa andra barn, men frågan är inte enkel.

• Lilli77

Sjalvklart hoppas jag att man gor sitt basta for att forbattra landets situation och att sa manga barn som mojligt far mojligheten att fa ett bra liv med sina biologiska foraldrar.

Men jag ser inget moraliskt fel i att ge ett foraldralost barn ett hem hos en familj som inget hellre vill an att bli foraldrar.

• Aaliyah

Lilli; det ena utesluter naturligtvis inte det andra, det har du rätt i.

• smurfan2

TS, jag är ganska så säker på att denna tråd delvis har sin grund i ett inlägg från mig i din GB.

Först vill jag bara säga att ja, du _sårar_ nog de flesta som adopterar med ditt inlägg genom att ifrågasätta hela deras familjebildning. Jag blir oerhört illa berörd av att läsa en tråd där du säger att mitt sätt att bilda familj är fel.

Du har både i min Gb, en anna tråd och även här skrivit att du inte vet så mkt om adoption. Jag har försökt bemöta dina helt felaktiga och ytterligt befängda påståenden om väntetider, pengar, mindre önskade svarta barn, barnhandel mm på ett sätt som jag trodde du skulle förstå. Men icke.

"De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, "
    Jag rekommenderar dig att gå in under adoptionsforumet och läsa i ett _flertal_ trådar där. det är nämligen PRECIS tvärtom, det är okunniga människor utan grundläggande kunskaper om adoption som tror att det är anledningen till adoption. I själva verket är "välgörenhetstanken" grund för avslag. Dvs säger man till en utredare att man vill hjälpa ett barn så blir det ingen adoption. Barn ska vara välkomna för att de är barn och inte för att de är välgörenhet.,

Dessutom är det en ofta spridd felaktighet att adoption alltid sker _från_ fattiga länder till _rika_ länder.

Nu orkar jag inte tjafsa mer med dig om detta utan hoppas att du ska bemöda dig om att faktiskt ta reda på vad adoption innebär innan du slänger ut påståenden som inte har ngn grund i verkligheten.

Etiska frågor i samband med adoption är i högsta grad ngt man kan diskutera (och som _bör_ diskuteras) och som även är en stor del av den utbildning alla blivande adoptivföräldrar idag går igenom. Men de ska ske på saklig grund och inte på helt felaktiga premisser.

• Ms Marriot

smurfan2 : Intressant det du skrev att det är ju faktiskt inte bara från fattiga länder som barn adopteras. Överallt i världen finns det barn som inte har några föräldrar som kan ta hand om dem.
    Om jag inte kunde få barn skulle jag helt säkert vilja adoptera, jag tycker det är jättebra att det finns adoptioner.

Ska man ifrågasätta adoptioner kan man lika gärna ifrågasätta att folk sätter biologiska barn till denna värld.

• Maja 79

Om jag ska adoptera ett barn kommer det säkerligen vara utav helt egoistiska skäl. Anledningen kommer att vara att jag inte kan få barn själv!

Man blir faan inte lyckligt utav att vara olycklig..
  • Thalis

TS: Kan bara hålla med Smurfan! Innan du börjar slänga påstående runt omkring dig så bör du ta reda på vad en adoption verkligen är och vad det handlar om!

Vi som adopterar gör det av samma orsak som biologiska föräldrar skaffar barn,varken mer eller mindre!
    Och ja du har helt fel ! Vad är det omoraliska i att adoptera? Adoption har funnits lika länge som mänskligheten och det kommer alltid att göra!

Alla som adopterar är inte personer som inte kan få biologiska barn Och adoptivbarn är ens egna barn,inte kommer mina barn att vara grannens utan makens och mina!

Vi kommer att adoptera från Colombia och de barn som adopteras internationellt är barn som inte får föräldrar i landet,Colombianska par har alltid prioritet. Med andra ord så är det inte alltid bäst att stanna i ursprungslandet istället för att adopteras till kärleksfulla föräldrar.

För övrigt håller jag med Smurfans inlägg!

Smurfan:Alltid lika klok

• Thalis

Ju mer jag läser TS första inlägg desto mer skrattar jag!

TS: Hur kan du påstå att de flesta som adopterar säger sig göra det för att hjälpa ett barn?

Har du någonsin varit i adoptionsforumet?

Vet du hur hur mycket folk utsätter sig för och hur många år av smärta och besvikelser adoptivföräldrar genomgår innan det känner sig redo att adoptera?

Jag blir väldigt förolämpad av dina påstående!

Vad f*n vet du om vad maken och jag har genomgått innan vi komma fram till beslutet att adoptera? Svar: Inte ett skit!!!

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?