• Pellinell

Är adoption moraliskt rätt eller fel?

Först av allt: denna tråd är på intet vis till för att såra/kränka er som är adopterade, vill adoptera eller skall adoptera. Om ni blir ledsna av min TS blir jag verkligen illa till mods, det är inte meningen! Jag kan också säga att jag inte är extremt insatt i ämnet, jag kan mycket väl ha fel i en massa saker.
    Men jag vill gärna diskutera vissa grejer kring adoption och hoppas att det inte är så känsligt att det genast urartar.

Är adoptioner egentligen sunda? Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer? De som adopterar säger alltid att de gör det för att hjälpa ett oönskat barn, och så är det säkert. Men om det bara handlade om att hjälpa barnen skulle man väl inte först försöka få egna barn i ett antal år och sedan, när det inte går, vända sig till adoption? Adoption känns mer som ett sätt att tillfredsställa sin egen längtan efter barn än att hjälpa ett fattigt barn.

Och då är vi inne på en väg som kan bli smal, nästan en balansgång, mellan rik och fattig. Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?

Jag förstår att man vill adoptera om man inte kan få egna barn. Antagligen skulle jag också göra det och bortse från att det möjligen är moraliskt tveksamt. Eller är det inte det, är det jag som har fel?

• Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?
  • Jennie med ie

Cecilia, adoptioner finns i första hand för att barn behöver föräldrar. Inte för att vuxna vill ha barn. Sen att man väljer att adoptera, ja det beror såklart (i de flesta fall då) på en längtan efter att bli förälder, för att man vill ha barn...

junimagi. Adoption ser olika ut i olika länder och via olika organisationer. Som enskild person saknar du oftast möjlighet att kontrollera uppgifterna kring barnets lämnande. Det är myndigheterna som har insyn i det. Och denna insyn är olika tillfredsställande i olika länder tyvärr.

• biomedbonus

barn är väl en längtan vi flesta har.

men det är klart att de biologiska föräldrana ska få hjälp att kunna behålla sina barn om de vill.

Och med det menar jag inget illa! Sedan finns det ju så många barn som verkligen behöver ett hem och i slutändan  är adoption bra.

• SkåneP

>Är adoptioner egentligen sunda?

Förstår inte vad som skulle vara osunt med att ett par som verkligen vill ta hand om barn, och som dessutom kontrolleras extra, får ta hand om och uppfostra det.

Jag utgår ifrån att barnets situation utan adoption skulle varit mer osund, men vet egentligen inget om det...

• Ejnie

"Hur vet man att adoptivbarn kommit till barnhem på de grunder som barnhemmen uppger? "

Förlåt en dum och antagligen naiv fråga, men i vems intresse ligger det att inte göra det? Jag förstår att man kanske vill "frisera" bakgrundshistorien men att barnet är föräldralöst är väl tveklöst, eller?? För det ligger väl knappast i ett barnhems intresse att få fler barn än nödvändigt, jag trodde de hade problem att placera alla barn hos adoptivföräldrar (t.ex. pga ålder och handikapp) pss som adoptivföräldrarna får vänta eftersom det är brist på barn. Menar ni att man skulle kidnappa spädbarn och "sälja" dyrt till västerlänningar för att finansiera vården av de andra svår-adopterade barnen? Eller hur menar ni?

*fattar inte*

• Lum

Aah vad bra med en diskussion kring det här ämnet. Jag har gaatt och funderat kring de här fraagorna en del paa sistone, men inte riktigt vaagat ta upp fraagan, eftersom jag är rädd att naagon ska känna sig saarad. Bra att faa hjälp i sina funderingar genom att höra olika aasikter!

• Bemma

Ok..nu erkänner jag att jag blev väldigt stött och sårad av tråden till att börja med. Men så ska jag försöka se tankarna utifrån TS perspektiv och inte läsa in att TS är ute efter att prococera utan bara vill diskutera. jag tycker dock att många har svarat bra på frågan:

T.ex: I en perfekt värld adopterades inga barn bort utan de skulle få stanna hos sina biologiska föräldrar. Ja..det vore antagligen den mest perfekta lösningen. Nu ser världen inte ut sådan utan barnen slutar på gatan med hemska öden till följd. Därför tycker jag såklart att adoption är rätt utifrån hur världen ser ut i dag.

Det är absolut inget fel i att adoptera barn om man redan har biobarn om man gör det för att man vill ha fler barn...
    Vi är ett av många par som inte kan få biologiska barn utan en massa lååånga behandlingar som vi hoppar över eftersom det finns ett bättre sätt att få barn på: adoption. Och vi adopterar av samma anledning som vi ville bli gravida: Vi vill ha barn! Vi vill bli en familj! Räddar vi ett barn från ett hemskt barnhem så är det bara bra. Men först och främst är det för att få barn. Ett helt klart egoistiskt motiv! Men jag väljer också att bli adoptivföräldre eftersom jag tror att vi båda kan ge det barnet allt det inte fick i början av livet. Det tror förhoppningsvis utredarna och landet med...

Dessutom tycker jag att det vore bättre om fler svenska barn kunde adopteras istället för att skyfflas runt på olika fosterhem...vilket jag personligen inte tycker är det barnets bästa.

OCH för att erkänna mina innersta, mörkaste tankar så visst funderar man på om man gör RÄTT som hämtar ett barn från ett annat land. Men jag tror som sagt ändå att ett barn får det bättre hos oss än på barnhem eller på gatan.

• Utopia

Jag har skummat i tråden lite men inte lusläst så ni vet.

Pellinell skrev i TS->"Har vi verkligen rätt att adoptera barn från deras ursprungsländer?"

Om vi ser det ur barnens perspektiv: att barnen skulle höra hemma där de föds, det är nåt som jag tycker främlingsfientliga partier som SD kör med, att individer har några sorts osynliga rötter till där man föds och att det är inte bra om man inte stannar där och vice versa att det är dåligt om man beger sig nån annanstans och lever. Så är det ju inte anser jag.

Det ligger inte i ens gener _var_ på jordklotet man kan leva och må bra. Inte heller kan miljöpåverkan första levnadsåren göra att barnet bara kan må bra just där det varit då och som de haft det just där. Det beror på hur _situationen_ runt barnet är om barnet mår bra eller inte, och inte på var på jordklotet man är eller i vilken kultur.

Eller menade du det från landets perspektv bara, att det inte är rätt mot ett annat land att ta bort barnen från dem? I så fall skulle jag säga att det är likadant med det. Landet har inte "rätt" till barnen på nåt sätt, äger dem. De är inte ihopknytna med landets samhälle på nåt sätt. Barnen är sina egna. Barnen har rätt till bra och trygga liv. Det är det allra viktigaste.

->"Kan vi garantera att barn inte blir en handelsvara?"

Det är förstås en annan sak. Och det måste vi naturligtvis se till att det inte blir, för barnens skull. Men som jag fattat det så köper man inte barnen för en summa pengar utan pengarna går till konkreta saker, till barnhemmen som tagit hand om dem (läste nåt om det).

• junimagi

Ejnie: Ja du intressen och intressen... Jag är inte så insatt i det här men jag kan nog tänka mig att det blir betydligt billigare för ett land att adoptera bort barn än att sätta in resurser som gör att biologiska föräldrar i stället kan behålla sina barn.

Vet inte hur många av er som sett programmet "spårlöst försvunnen" det gick för ett antal år sen och handlade för det mesta om barn som av en eller annan anledning kommit bort från sina föräldrar. I många fall där barn adopterats bort kom det fram riktigt hemska historier där föräldrar praktiskt taget blivit tvångsomhändertagna sina barn och där alternativ till adoption aldrig  erbjudits.

• Aaliyah

Bemma; bra gjort att kunna skriva ett sakligt svar även om det handlar om ett ämne som betyder mycket för en. Respect!

• Pellinell

Det påstods tydligen i Ordfront för en tid sedan att adoptionsfrekvensen går hand i hand med korruptionsfrekvensen: att de länder som för ögonblicket har högst antal utlandsadoptioner brukar vara samma land som för ögonblicket är mest korrumperat. Jag vet inte om det stämmer, men gör det det är det ganska intressant.

Utopia: Jag talar inte om några gener som skulle höra hemma mer i en viss kultur, snarare att svarta föräldrar lika väl som vita antagligen helst behåller sina barn om de bara ges möjlighet.

Svar på tråden Är adoption moraliskt rätt eller fel?