• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • Microlys

OK Aaliyah, ursäkta så mycket.

• fru vanheden

Kvinnlig könstympning finns i olika former.
    När man "bara" skär av blygdläpparna är det för mej samma som en manlig omskärelse.
    Så länge det inte finns en medicinsk anledning för manne/pojken så finns det ingen anledning till omskärelse.

Varför kan man inte duga som man är född och skapt så länge allt fungerar så??
    Vi har tvål och vatten så skyll inte på hygieniska skäl!

• Ejnie

Well, det är inte mitt påhitt...

• JoWiAn

de ska man inte .. Ingen som har ätt att skära bort nåt från någon annan människa tycker jag. Om de inte halndlar om liv och död.. here gud, vi lever på 2000-talet o har tillgång till rinnade vatten o tvål så behööver inte gör de för renligheten skull precis.

• JoWiAn

Till alla som säger att de är enligt vad deras religon säger: GUD skapade pojkar med förhud. Om den inte skulle vara där så hade nog gud inte satt dit den heller. Alltså tar i bort nåt gud själv skapat...

• IlsaBlackWidow

Alla ni som är positiva till stympningen, varför inte låta pojkarna avgöra själva, när de är mogna nog, om DE tycker det är positivt eller ej??
    Det är skitsamma hur lite blod, hur lite smärta NI anser pojken känner, hur hygieniskt ni påstår det vara...

Religion ska vara en vägvisare i andlighet och hur man lever bäst.
    Inget av detta gynnas av att stympa små barn.
    Barbariskt är vad det är.

• smurfpinglan

ilsa
    Ja det blir nog lite svårt att få troende att sluta med
    omskärelse då deras religion är det viktigaste i deras
    liv, och finns omskärälse med där blir det ju naturligtvis svårt för dem att inte göra det. Tror mest det är religiösa människor samt dem med en kultur där ingreppen göres i.
    Själv är jag jude, men valde att inte omskära min pojke.
    jag är inte emot själva omskärelsen men är emot att ta ett sådant beslut över någon annans huvud, så den frågan får han ta ställning till då han blivit äldre och vet vad det innebär.

• arabic breez

jag tycker man ska göra d :)

• Ejnie

smurfpinglan,
    det är väl ett utmärkt val - du låter din son välja själv! VÄljer han att göra det får han ju stå konsekvenserna själv precis som en vuxen kvinna som väljer att göra ingrepp på sina könsorgan (tänker på dem som gör plastikoperationer på underlivet och riskerar känselskador då)

Svar på tråden Omskärelse