Omskärelse
Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte
Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte
"jag glömda,i Sverige tror man ju att Islam är ensamt om omskärelse,slöja,kyskhet m.m."
Förbud mot barnmisshandel, även i form av manlig könsstympning, ska naturligtvis omfatta alla kulter o sekter, inte bara islam.
"Ni vet väl om att Jesus omskars på den åttonde dagen osm det står i bibeln,"
Ja - han var ju jude..?
Det är ju förbjudet att göra det på flickor varför inte på pojkar?
Det är en urgammal tradition som inte hör hemma i nutid.
Jag har sett flera fall där de skurit bort för mycket och stympat barnet för all framtid.
Man kan alltid tänka själv, och inte bry sig om vad andra tycker.
Men vill pojken göra det när han är myndig kan han ju själv bestämma.
För att kvinnlig könsstympning ofta leder till livslång invaliditet eller till att flickan dör vid ingreppet. Vid den grövsta formen av kvinnlig könsstympning skärs blygdläpparna och klitoris bort. Sedan syr man igen underlivet och lämnar bara en liten öppning för urin och mensvätska. Att ha sex blir en plåga, att ha menstruation blir en plåga, att föda barn blir outsägligt plågsamt. Och då har vi inte ens talat om risken för infektion vid ingreppet, som ofta görs med ett smutsigt rakblad. Man kan diskutera manlig omskärelse hur mycket man vill, men håll isär det från kvinnlig könsstympning för det är inte jämförbart. Om man skar av pojkens ollon vid omskärelsen kunde man börja jämföra.
aaliyah
bra sagt!
Jag vet det du skrev,
och jag tycker ändå att det är lika fel.
Det ena är grymmare än det andra.
Men det finns pojkar i dag utan eller med stympad penis på grund av omskärelse.
Man har tagit bort för mycket ,infektion, ex.
"Man kan diskutera manlig omskärelse hur mycket man vill, men håll isär det från kvinnlig könsstympning för det är inte jämförbart"
Per definition så är det jämförbart, stympning är avlägsnandet av friska kroppsdelar.
K J N
Tack för alla kloka inlägg... kunde inte skrivit dem bättre själv...
Hoppas verkligen att man förbjuder könsstympning på killar också i detta "fina" land som kallas Sverige! Men då hoppas jag inte att de där som vill könsstympa sina barn börjar göra det illegalt, för då kommer det antagligen bli ännu mer synd om barnen!!!
varför lever sånna diskutioner vidare?
man kommer ingen vart!
inom vissa religioner anses detta vara det rätt, varför är det så svårt att förstå?
att säga OK och gå vidare?varför vara så negativ mot nåt ni inte vet särskilt mycket om?
"inom vissa religioner anses detta vara det rätt, varför är det så svårt att förstå?
att säga OK och gå vidare?varför vara så negativ mot nåt ni inte vet särskilt mycket om?"
det är massor med saker som utövas i religionens namn som inte är lagligt i Sverige - och inte bör vara det heller!