• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • Vintersol80

nej jag förstår verkligen inte varför man skall hålla på å skära loss bitar som av naturen sitter där. För att skydda ollonets slemhinnor.
    Hygien handlar ju om att tvätta sig inte stympa kroppen.

dessutom får ju killen sämre känsel när han blir äldre.
    Och tänk vad ont det skall göra på pojken inte bara att skära loss förhuden och tills det läkt utan sen när ollonet ligger blottat och skaver då det fortfarande har känsligheten kvar....

Nej jag tycker allt att det är lite barbariskt.

• LRX

Nej, "mer hygieniskt" köper jag inte heller. Hurdå? Snarare tvärt om.

• Ejnie

Nej, det är barbariskt oavsett om det är små flickor eller små pojkar som utsätts...

• Mrs MiaRia

Jag tycker väl också att det är mer hygieniskt men tycker inte att det är okey för det. Låt barnen välja själv när dom blir stora.
    Det ända som är positivt är sexet, sägs ju att killar som är omskurna kan hålla på länge eftersom ollonet inte är lika känsligt.

Maria

• Ejnie

"Det ända som är positivt är sexet, sägs ju att killar som är omskurna kan hålla på länge eftersom ollonet inte är lika känsligt."

Positivt för vem? Knappast så kul om du drabbas av fördröjd utlösning eller problem att få det överhuvudtaget för att du inte är känslig nog. Om man behöver få till sitt sexliv map på förlängda samlag finns det andra knep än att kapa bort kroppsdelar...

• Mrs MiaRia

Skrev det inte i inlägget ovan men min make är omskuren. Inte ur religös betydelse utan av medicinsk när han var yngre.
    Jag märkte betydlig skillnad i hur länge han kunde hålla på jämnfört med andra. Det är ju inte så att han kan hålla på hur länge som helst. Kanske 15 min längre.
    Har aldrig hör att man får sexuella problem vid en omskärelse.

maria

• listo

Jag anser att manlig omskärelse är lika illa som kvinnlig.
    Det finns ju otaliga läkare och experter som förklarat att det inte är renligare att vara omskuren så länge man är en normalt renlig människa med tillgång till tvål och vatten.

Finns det medicinska skäl så är det naturligtvis en helt annan sak, men jag kommer nog aldrig kunna förstå eller acceptera att man gör det på små barn som inte har en möjlighet att välja själva, av religiösa skäl.

• mimi13

Min sambo blev omskuren i fyra-femårsålder UTAN bedövning, kan bara tala om att han inte vill att våra söner ska omskäras även om gamla mamma ligger på.

• Ejnie

Mrs MiaRia,

om jag minns rätt finns en USA-baserad "aktivistgrupp" mot omskärelse (det är ju många amerikaner som omskärs utan religiösa skäl och utan egentliga medicinska skäl såsom förhudsförträngning vilket gör att man har rätt bra statistik på ev problem relativt t.ex. Sverige då det är få omskurna) som bl.a. pekar på nedsatt känslighet och dess negativa inverkan på deras sexliv. Har tyvärr ingen källa eftersom det var ett radioprogram för något år sedan.

• Marsipan

Felicityporter,

nä, vi tvättar oss inte. Vad är vatten o tvål för nåt?

Självklart har jag inte fel. Så är det bara. Letar man upp orsaken till varför det överhuvudtaget uppfanns så kanske man förstår.

Jag har inget behov av att se denna film. Jag är ju uppvuxen i ett land där denna "skittradition" finns. O alla män runtomkring mig har friska snoppar

O jo, det är bara en bit förhud som opereras bort. De rör inget annat.

Nu är jag klar med denna diskution, för jag orkar inte med bråk o sånt (som alltid händer i sådana trådar). Jag har sagt vad jag tycker, o resten får ni sköta själva.

Ha det så bra allihop.

Svar på tråden Omskärelse