• Prinsen Liam

Omskärelse

Vad tycker ni om omskärelse på pojkar, ska man eller inte

• Svar på tråden Omskärelse
  • fatima

KJN,men varför svara du inte,om du ger din son lamm istället för gris kan du då hålla med om att du väljer ett bättre alternativ?

• K J N

Jag ser både lamm och gris som en likvärdig födokälla.

Av praktiska skäl så äter vi dock mest gris.

• fatima

Men om du fick mer kusnkap om att lammkött var renare än gris skulle du då ge ditt barn lamm eller skulle du vara likgiltig inför ett sådant faktum?

• K J N

OM griskött av någon anledning skulle förklaras som hälsovådligt så hade jag troligtvis valt nötkött istället. I övrigt äter jag mycket fisk, fågel och vilt.

• Ejnie

Jösses, tänk att en anmärkning om grisar kunde leda er så OT... Åter till ämnet (även om jag BESTÄMT hävdar att en SYNNERLIGEN stor del av levnadsreglerna i Böckerna - koran, bibel och tora - består i sådant som lämpade sig i medelhavsländerna för flera hundra till flera tusen år sedan!)

Iallafall, med samma resonemang som att förhuden bör plockas bort kan man utan problem resonera sig fram till att kvinnlig könsstympning är av godo eftersom det ju t.ex. hjälper kvinnan att vara kysk (minst sagt!). Utan att vara troende tror jag att Skaparen (oavsett vad eller vem) faktiskt tänkt till och därmed satt dit en förhud av det uppenbara skälet att skydda ollonet precis som kvinnor har dubbla blygdläppar som skyddar slidöppningen. Känsliga slemhinnor behöver skyddas för att må bra.

• Microlys

Ejnie...

Jag tittade på två bild-sidor på den länken, och jag MÅR ILLA. Hur kan man behandla ett värnlöst litet barn på det sättet??? Och var är meningen med att det ska göras utan bedövning??? Nej detta måste vi sätta stopp för. Såhär får det absolut inte vara. STACKARS barn.

• listo

Ja det är väl i allra högsta grad relevant att undra varför Gud skapade människor så felaktigt att det måste rättas till kirurgiskt?

• MissLilo

microlys - för att ge lite fakta. omskärelse ges inte utan bedövning i Sverige.De får först bedövningsalva utav läkaren för att slippa känna sprutan,och sen bedövningssprutan. Sen sätts det igång. Sen fr man en manik över ollonet för att skydda det från urin(nån manick som ska leda bort det under de två läkningsdagarna....för spädbarn). Och man måste gå till läkaren innan dess oxå för hälsokontroll...vissa tillstånd(fråga inte vilka)gör att läkareninte gör något.

• Microlys

Två läkningsdagar... tror du på allvar att det läker så snabbt??? Bedövning eller ej... den försvinner hur som helst efter ingreppet, hur mycket tror du inte det svider sedan??? Två dagar... det läker sannolikt inte på så kort tid.

Och jag håller med, varför operera bort någonting som var menat att vara där??? Förhuden skyddar slemhinnorna, den urin som stannar kvar där innanför renar från bakterier, det har jag lärt mig i skolan... tar man bort denna kan bakterierna komma in hur lätt som helst.

Jag säger som Ronja Rövardotter till er som förespråkar omskärelsen: TVI ER!!!

Svar på tråden Omskärelse