• Svar på tråden 2004 - juli - föräldrar del 4..........
  • Mammasknodd

    dotter 04: Jo, det är sant!


    Jag kom på att Albin faktiskt kan massor av låtar som jag brukar sjunga för honom, även sånna han kanske bara hört ett par gånger. Naturligtvis kan han inte alla orden, men han kan de flesta och melodin..Han sjunger bl.a med till "Vargen ylar", "Hard rock halleluja"(bara den frasen), m.m.. Jag tror inte jag kunde mer än bä,bä vita lamm när jag var i den åldern

    Sen är han ju inte speciellt snäll med sin mamma när han högt förklarar för folk att "Mamma är galen". Jag brukar säga att jag blir galen när något jäklas....

    Hur är det med era barn, Albin har börjat att slåss. Idag fick jag en örfil... Jag sa skarpt till honom att så fick man inte göra och att han skulle be om ursäkt, han vägrade och jag skickade honom till sängs. Förr kunde han säga förlåt och ge en kram om man sa till honom, men trotsåldern är här för att stanna...suck...


     


    Albins mamma
  • Melancholic

    mammasknodd, min son slåss för fullt när han blir arg. brukar bli inskickad på rummet om han inte slutar, för han gör en riktigt illa då han slåss med knytnävar. många blåmärken blir det. hoppas på att han aldrig börjar bitas för det lär nog göra ännu ondare :S

  • Beatrize74

    Min son är född i juni, men det finns ingen junitråd så jag hakar på här. Den 19:nde juni är han född by the way.

    Han har en lillasyster som är 14 månader. Många gånger om dagen kivas de. Han puttas mycket vilket är jobbigt. Vi har inte kommit fram till hur vi exakt ska göra med det ännu jag och maken. Vi ska sätta oss i kväll och fnula fram något. SOm det är nu så säger vi "bara" till och det verkar inte räcka långt.

    Ni skrev om pyssel här ovan. Hugo är mycket pysslig av sig. "Jag vill baka mamma" säger han flera gånger om dagen. Säger jag att det är ok så går han antingen till pysselskåpet och hämtar PlayDohleran och baksakerna, eller så går han till kylskåppet och plockar ut "två ääääägg", "Mjöööl", "Tocker"
    Han är jätteduktig att baka på riktigt. Han kan plocka fram samtliga ingredienser till en kaka plus rätt mått och ösa upp TVÅ dl socker, EN och en HALV tesked bakpulver etc. Smöret behöver jag hjälpa till med även om han skär.

    Han är pratglad även om det inte låter så rent och ibland förstår inte ens hans pappa vad han säger. Nyss låg jag och vilade och då hörde jag uppifrån hur sonen sade "Pappa, ja varit essen, ä norig" Det betyder jag har varit ledsen och är snorig" och då går han och hämtar sig en näsduk och snyter sig. "Vilken dress? Är du hungrig?" frågar maken. Det är ju lättare för mig för jag är ju hemma med honom om dagarna.

    Eller snarare...han går på dagis femton timmar i veckan vilket känns toppen även fast jag är hemma med lillasyster. Vi har inte så många andra föräldralediga med barn i samma ålder, de flesta jobbar och har sin lilla killle eller tjej på dagis, så det blir RACKARS ensamt rent socialt för en liten kille annars. Jag hämtar honom efter att han ätit lunch på dagis och sedan är det full rulle här hemma på eftermiddagen då vi gör saker tillsammans när lillasyster sover eftermiddag och sedan gör saker gemensamt. Det fungerar jättebra. Det enda kluriga är att försöka jämka dagis och sovtider med att komma ner till den Öppna Verksamheten så Isabelle ska få träffa jämnåriga bebisar.

    När det gäller trots så är det ännu så länge hållbart här hemma. Det känns skönt. Vi försöker förbeygga, känna in och maken och jag har en tydlig struktur och har pratat ihop oss ungefär hur vi ska agera när det dyker upp små "issues".

  • Mammasknodd

    Välkommen till oss Beatrize 74!


     Vilken duktig bagare du har


    Jag måste erkänna att jag inte har bakat med min son ngn gång, men jag är nog ingen bullmamma... Han får hjälpa till lite med matlagning dock, röra om, duka och sånt.


    Min man och jag försöker också hjälpas åt när det gäller uppfostringen. Har en förälder sagt en sak så håller båda på det.


    Det är svårt ibland att vara konsekvent när man är trött och bara vill att han ska bli tyst.... Oftast brukar jag avleda honom med någonting eller så säger jag att jag ångrar mig om jag sagt nej till något och vill ta tillbaks det ( läste någonstans att det är helt ok att göra så bara man förklarar att man ångrar sig ). Ibland gör man bort sig och låter han få som han vill fast man sagt nej flera gånger... Det brukar man få betala igen med att han tror han bestämmer.


    Idag har Albin feber, ca 40grader, men vi vet inte varför. Han är inte snorig och har inte hosta. Han säger att han inte har ont någonstans när vi frågar, men vart sitter viruset då?


    Någon som har något förslag? Så länge han har alvedon i kroppen så är han rätt pigg, men så fort det går ur så blir han slö och vill sova... Naturligtvis håller vi honom sval och ger honom vätska, men jag känner mig så maktlös. Fast så är det ju alltid när han är sjuk, men då brukar det vara tydliga förkylningar som hosta... 


    Albins mamma
  • Fru Stjärna

    Mammasknodd:
    Bara feber hade vår son i 6 dagar. Upp mot 40 grader varje dag. Hann in till sjukan två gånger innan det släppte och han fick de tydliga tredagarsfebersymptomen = utslag över hela kroppen. Men för honom tog det 6 dagar att ha tredagarsfebern... Inga andra symptom än feber. Han var dessutom ovanligt medtagen för att vara honom. (Han lärde sig gå när han hade 39 graders feber...)

  • disel

    Hallåj! nu vare länge sen jag var in här.. tiden vill lixom aldrig räcka till här flyter allt på. Julian älskar fortfarande dagis, hade två tuffa veckor när han hade "femte sjukan" och var tvungen att vara hemma..  Lillebror växer och växer, nu är han snart 3 månader!! Vars tar tiden vägen?? I helgen som var så var vi i Vemdalen. Myste i stugan, åkte slalom och pulka och det roligaste av allt: gick på afterski! Det tyckte Julian var urkul
    Lite om vad ni skriver/frågar...: Julian tycker inte om att pyssla direkt, men att rita, bygga lego eller leka med deg kan han hålla på med i evigheter. Älskar att hjälpa mej att laga mat, han hjälper till nästan varje dag. Sjunger gör han, just nu är det lussesånger som dom tränar på dagis. En morgon vakna jag av att han satt i fotänden (vid vaggan) och sjöng blinka lilla stjärna för lillebror då svämma mitt hjärta över kan jag säga. Han har inte börjat slåss *peppar peppar*, men däremot har han börjat spotta   Än så länge är det mamma som får bestämma vad han ska ha för kläder, men han tokvägrar ha sina nya fina kängor.. Ska bara ha vinterstövlar..
    Ja, det här var lite update från hälsingeskogen, ha det så bra


    ♥julian och ludvig♥
  • Mammasknodd

    Hej hopp! Ja nu lackar det mot jul...
    Men visst går det fort, jag har inte kommit på vad jag ska köpa för julklappar ännu och nu ska ju julgardiner och pynt upp. Urk, jag är inte redo!

    Måste få berätta vad min kära son sa igår kväll:
    Det var sängdags och jag hade just bytt blöjor och jag säger till Albin att;
    -Förresten så ska vi borsta dina tänder!
    -Inte "förresten" mamma, jag heter Albin Jonsson!

    Min lilla gullunge!!!


    Albins mamma
  • Krulltott

    Oj oj oj!!!

    Hade glömt bort den här tråden helt
    Fy på mig!!! *ja, jag skäms en aning*

    Här går det bara bra!
    Jobbar nu hela dagar så Tösen får vara på dagis från
    kl.7:15-17:00 LÅNGA DAGAR, jag vet!
    Men det går bra o hon trivs!
    Hon har nu gått upp ett helt kg, så hon väger nu 11kg.
    *WOW* Går uppåt sakta men säkert.
    Hon pratar mer än nånsin nu och har även börjat sjunga på alla dessa julsånger som dom tränar på till Lucia.

    Var på utvecklingssamtal (förra veckan).
    O där hade dom bara BRA saker att säga om henne, skönt det!
    Hon är en liten madame med stark vilja!

    Hoppas att allt är bra med er där ute!!
    //Krullis

  • Erik

    Har era barn haft nå sömnstörningar?? Erik har vaknat flera gånger nu och varit vaken typ 30-45 minuter innan han somnat om mitt i natten. Undrar om det är mardrömmar eller nåt?? Han vill inte komma i vår säng eller nåt sånt men sitter klarvaken i sängen och pratar. Konstigt!?!?!

  • Melancholic

    Erik: min kille har mycket mardrömmar nu. vissa ggr är han ledsen å berättar vad han drömt om. andra ggr vill han bara sitta med oss i soffan eller så kommer han upp å lägger sig jättenära mig i sängen. tror det händer så mycket nu för honom mitt i trotsåldern, å på natten går han ju igenom allt det som hänt under dagen. inte undra på det blir lite jobbigt ibland. tror det är så periodvis..går nog över..

  • dotter04

    Inga sömnstörningar här, förutom att dottern alltid vaknar på natten och kommer in till oss och lägger sig.
    Hon har ÄNTLIGEN börjat sova HELA nätterna igenom!!! ÄNTLIGEN, EFTER 2 ÅRS VAK.... Jag är såååå tacksam för det...

Svar på tråden 2004 - juli - föräldrar del 4..........