• Feeorin

Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)

OBS Lite långt!

Jag saknar en aktuell tråd om olika upplevelser eller fenomen vi varit med om här nu på forumet, fanns ju flera trådar för några månader sedan. Saknar dem!

Ja, jag kan ju såklart börja! Jag har inte själv upplevt paranormala aktiviteter (vad jag vet), men två bekanta har det. Båda är högutbildade och välansedda inom deras dicipliner medicin och farmakologi.

En gammal arbetskamrat övertog hennes barndomshem efter det att föräldrarna bytt till mindre boende. Huset ligger lite avsides i en liten by, och är ganska stort.
    Nästan omedelbart kände hon och hennes familj att det inte var ok att befinna sig på övervåningen. Det kändes som att de är inne i någon annans hem.
    På nätterna kan de ibland höra ett piano spela, och någon går och flyttar på saker på övervåningen. Naturligtvis är allt orört då de kollar. De har fyra gamla fönster på övervåningen som är svåra att öppna. Trots detta står de alla på vid gavel och "vädrar" ibland då de kommer hem. Detta är ganska otrevligt, då det som bekant kan vara ganska kallt på vintern och husets värmeystem får lida.
    Det är inte jättemycket aktivitet, men de funderar på att få hjälp att se vad eller vem det är som delar hus med dem.

En gammal chef (X) till mig berättade att när hon läste i Uppsala, bodde hon inneboende i en vindsvåning hos en exentrisk gammal dam i ett hus mitt i Uppsala.
    Damen i fråga var en gammal ungmö, som hade väldigt speciella rutiner och regler för sig. Bland annat gick hon rutinmässigt upp till X´s dåvarande vindsvåning på nätterna, stannade utanför hennes dörr, skrammlade med nycklarna och låste upp. Hon tittade in, såg att allt såg bra ut, stängde dörren, låste den och gick. Varför hon gjorde detta vet inte X, men hon accepterade detta.
    Denna kvinna gick också och tvångsmässigt stängde alla köksluckor, dörrar och garderober som stod på glänt, såväl i hennes egen lägenhet som i X. De kom trots allt mkt bra övverens, och det blev så att X såg till den gamla damens väl och ve under något år.
    Men så dog plötsligt damen i ett förmodat slaganfall. Det utbröt en konflikt mellan hennes levande släktingar om vem som skulle få huset, så X kunde bo kvar i ett år, innan hon fick flytta.

Det fina var att denna tant fortsatte "besökte" henne hela detta året genom att skramla med nycklarna och titta till X på nätterna, och gick även och stängde alla öppna dörrar.
    Ganska rörande, faktiskt. X sa att hon aldrig var rädd, för hon visste ju att det var den gamla damen hon hörde. X flyttade sedan till ett annat boende, och hon vet inte hur det gick med huset senare.

Vad har ni hört/upplevt? Jag tänker mig berättelser och upplevelser, inte psykoanalyser av oss!

• Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)
  • eisa

Hej hej!

Spännande att läsa om allas upplevelser. Fler än man tror har varit med om något. Det finns definitivt något annat än det vi ser, det är jag övertygad om.

Jag ska dela med mig om det jag varit med om:

1. I pappas hus har jag alltid känt mig rädd. En dag när jag var där ensam och befann mig i köket med stängd dörr (för det var så obehagligt att se till hallen) så hörde jag steg i hallen. När jag senare öppnar dörren till hallen hänger inte förklädet kvar som hängde på yttersidan av dörren. Jag försöker skaka av mig det och går vidare in i TV-rummet, och där ligger förklädet slängt över soffan! Kan ju säga att jag åkte hem till mamma direkt. Mamma har en kompis som är lite medial och hon sa att det var en kvinna som "spökade" i pappas hus. Jag tog sedan reda på vem som bott där innan och det visade sig att det var kvinna som varit väldigt fäst vid huset och hade dött i det för ca 15 år sedan...

2. Farmor säger att farfars väckarklocka stannade när han dog.

3. Pappa fick punka på sin cykel exakt ett år sedan efter att farfar dog, och det var alltid farfar som brukade laga pappas cykelpunkor... Det var som en hälsning och som att han sa "nu får du klara det själv pojk!".

4. Jag var i skolan en dag då jag tänkte "tänk om någon säger att hon måste ha telefonen med sig för att hennes dotter snart ska åka till BB och föda barn". Sen tänkte jag inte mer på det. Men på bildlektionen strax efter sa min lärare just det... Var fick jag det ifrån liksom?

• adrenalin

eisa
    det där sistnämnda som du fick har jag upplevt flera gånger!
    en gång var det när jag träffade en man jag aldrig träffat förr och jag tänkte direkt "han har alkoholproblem och har därför dålig relation till sin son".

Sen visade det sig att det var exakt så! Men jag har hela tiden tänkt att det måste vara för att min mamma har alkoholproblem och jag känner igen det på så sätt. Jag läser nämligen av "stämningar" som en scanner. Jag kan känna hur tex mina syskon mår bara genom att tänka på dom..

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • eisa

adrenalin: gud vad spännande! Och vilken gåva!

• Jan 39

Mera !
    Det är extra spännande tycker jag att läsa om era egna upplevelser !

• Dewerry

Min syrra och hennes familj (make och tre barn) bor i huset vår moster tidigare bodde i. Ibland händer det att man kan känna att det är någon annan i rummet, någon man inte ser. Vi vet inte om det är Catarina (vår moster. Hon dog i det huset efter en lång tids canser) men man får aldrig känlan av att den vill något ont. Men de första gångerna det hände, då var det ungarna som var mest motagliga, i alla fall älsta. Men efter att man flyttade henne till föräldrarnas rum, och de tog hennes, märker hon inte av det så mycket.
    Det har bara hänt mig en gång för jag brukar inte vara där så ofta, och jag gillar det inte alls!

Men hemma hos oss har vi någon som öppnar och stänger dörrar, och ibland kan man få för sig att man hör någon ropa på en. TV apparater har också en kuslig benägenhet att gå igång utan synbar förklaring, på DiscoveryChannel!

• Neelah

Igår hände nåt skumt här hemma. Jag hade gjort rent min ögonfranskam och lagt den på tork på hanfatskanten När jag kom tillbaka till badrummet för att lägga undan den så var den borta. Jag letade och letade runt handfatet och i tvättkorgen (som står snett under handfatet) hittade jag skyddet till kammen, men kammen verkade ha försvunnit i tomma intet. Senare, på kvällen, när jag gick in i badrummet för att göra mig iordning för natten så la jag märke till något i botten av skurhinken (som står helt i andra änden av badrummet) och DÄR låg min ögonfranskam. Hur den har hamnat där har jag ingen aning om. Varken min sambo eller barnen var här så ingen kan ha flyttat den. Nu har jag skurat kammen igen och den här gången försvann den inte.

Nåt liknande hände för ett par år sedan med min sambos namnskylt som han hade på jobbet...

• Troll1

Dewerry; Det verkar som om "de" har en benägenhet att mixtra med tv-apparater, stereon, kameran osv. Det funkar ju också för då uppmärksammar man det ju.

• Feeorin

Detta med elektroniken kanske har med elekromagnetiska fält (som paranormal aktivitet brukar förknippas med) att göra?

Kan hända att andevärlden lättare kan påverka elektiska apparater genom egen vija, kanske är det mer "krävande" att flytta tex ögonfranskammar, mejslar eller galgar som tidigare i tråden.

Vad vet vi?

Frågan är om de (andarna) är medvetna om att de rör sig i vår värld, vår dimension?
    Förmodligen är det en skillnad på olika andar. Eller kanske nivåer? Eller dimensioner?
    De som stannat kvar i ovetskap om att de avlidit, bundna till platser, personer eller föremål är en.
    De som medvetet söker upp en levande individ är en annan.

Finns rent "onda" andar? Onda, destruktiva krafter? Jag vill inte tro så, jag hoppas att skrämmande upplevelser handlar om paranormal aktivitet, blandat med vår egen fantasi som kombinerat ger missuppfattningar av budskapet.
    Vi utan paranormala fömågor vet inte vad som pågår, och förstår inte budskapen. Jag skulle då bli mkt rädd.

Fast tidigare inlägg (se Celestinas, tex) om egna upplevelser har onekligen inte varit en trevlig upplevelse. Verkar onekligen som något "evil". Hm.

Även kontaktförsök från nära anhöriga kan uppenbarligen vara väldigt skrämmande att uppleva. Undrar hur "andra sidan" fungerar?

• Chilimon

Kommer ju på massa mer saker Det har alltid funnits "nåt runtomkring" mig hela livet, likadant för min mamma.

Ända sen jag var liten har det i alla år skett mystiska saker den sjätte februari i mitt barndomshem.
    Galgarna svängde i luften och slog mot varandra, det dunsade och knarrade speciellt mycket i en gammal gammal skänk som vi hade på nedervåningen. På den stod det massor av grejer som min mammas farfar gjort, han var nämligen lite av en smed och gjorde mycket grejer till min mamma.
    När vi satt och åt middag så ramlade kastruller ner från spisen och lampan som hängde ovanför matbordet ramlade ner i bordet med en smäll, utan att välta ut nån mjölk eller skvätta nån mat!

När jag var ungefär 14 och jag hade varit ensam hemma på kvällen så hittade mamma mig gråtandes på sängen med tre stora jaktknivar framför mig. Jag berättade för henne om alla dunsar som lät nerifrån och att det lät som om det var någon där nere.
    Då berättade hon för mig (det var den sjätte februari) att det var hennes farfars dödsdag, och att det bara var han som ville visa att han fanns i hennes närhet. Och att han hade bott på tomten innan henne men i ett hus som låg fyra meter ifrån vårat hus. Sen ropade hon rakt ut att han fick ta och lägga av nu.
    Sedan hon sa det så har det inte varit ett ljud i huset.

Så andar har nog med kraft för att flytta på grejer

• Neelah

Nää, nu blir jag bara så trött! Kaffet har försvunnit! Hur sjutton kan ett helt paket kaffe försvinna ur kylskåpet? Ögonfranskammen på handfatet var betydligt mindre konstigt...

Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)