• Feeorin

Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)

OBS Lite långt!

Jag saknar en aktuell tråd om olika upplevelser eller fenomen vi varit med om här nu på forumet, fanns ju flera trådar för några månader sedan. Saknar dem!

Ja, jag kan ju såklart börja! Jag har inte själv upplevt paranormala aktiviteter (vad jag vet), men två bekanta har det. Båda är högutbildade och välansedda inom deras dicipliner medicin och farmakologi.

En gammal arbetskamrat övertog hennes barndomshem efter det att föräldrarna bytt till mindre boende. Huset ligger lite avsides i en liten by, och är ganska stort.
    Nästan omedelbart kände hon och hennes familj att det inte var ok att befinna sig på övervåningen. Det kändes som att de är inne i någon annans hem.
    På nätterna kan de ibland höra ett piano spela, och någon går och flyttar på saker på övervåningen. Naturligtvis är allt orört då de kollar. De har fyra gamla fönster på övervåningen som är svåra att öppna. Trots detta står de alla på vid gavel och "vädrar" ibland då de kommer hem. Detta är ganska otrevligt, då det som bekant kan vara ganska kallt på vintern och husets värmeystem får lida.
    Det är inte jättemycket aktivitet, men de funderar på att få hjälp att se vad eller vem det är som delar hus med dem.

En gammal chef (X) till mig berättade att när hon läste i Uppsala, bodde hon inneboende i en vindsvåning hos en exentrisk gammal dam i ett hus mitt i Uppsala.
    Damen i fråga var en gammal ungmö, som hade väldigt speciella rutiner och regler för sig. Bland annat gick hon rutinmässigt upp till X´s dåvarande vindsvåning på nätterna, stannade utanför hennes dörr, skrammlade med nycklarna och låste upp. Hon tittade in, såg att allt såg bra ut, stängde dörren, låste den och gick. Varför hon gjorde detta vet inte X, men hon accepterade detta.
    Denna kvinna gick också och tvångsmässigt stängde alla köksluckor, dörrar och garderober som stod på glänt, såväl i hennes egen lägenhet som i X. De kom trots allt mkt bra övverens, och det blev så att X såg till den gamla damens väl och ve under något år.
    Men så dog plötsligt damen i ett förmodat slaganfall. Det utbröt en konflikt mellan hennes levande släktingar om vem som skulle få huset, så X kunde bo kvar i ett år, innan hon fick flytta.

Det fina var att denna tant fortsatte "besökte" henne hela detta året genom att skramla med nycklarna och titta till X på nätterna, och gick även och stängde alla öppna dörrar.
    Ganska rörande, faktiskt. X sa att hon aldrig var rädd, för hon visste ju att det var den gamla damen hon hörde. X flyttade sedan till ett annat boende, och hon vet inte hur det gick med huset senare.

Vad har ni hört/upplevt? Jag tänker mig berättelser och upplevelser, inte psykoanalyser av oss!

• Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)
  • Neelah

Det här är riktigt läskigt och jag försöker hitta en förklaring. Håller jag på att bli galen och går och flyttar saker utan att veta om det???? Jag ringde t.o.m. min sambo och frågade och han sa att kaffepaketet stod i kylen när han åkte.

• ebben

Hm,nja,jag tror ju i och för sig på "andra" eller nåt!! MEN man måste ju rannsaka sig själv o tänka OM man är väldigt tankspridd eller trött och så!? Är man INTE det så är det ju nåt/nån annan som rör runt i hemmat!!

• adrenalin

eisa
    jag tror det är gammal hederlig intution bara jag tror bara jag tvingats utveckla min mer eftersom människor i min uppväxt aldrig sagt när nåt är fel eller när dom mår dåligt!

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Jan 39

Ett grannbarn som heter Frida såg ofta en gubbe med skottkärra i spegeln i deras badrum. Hon pratade om den där gubben som något väldigt naturligt för hon var så lten att hon inte såg något underligt i hans existens.

• Ell

I min familj har vi varit med om och sett massor med saker, både skrämmande och snälla saker. Min man är helt emot allt som är övernaturligt och har en förklaring till (nästan) allt. Jag har alltid sagt att han kommer ändra uppfattning när han väl är med om nåt och för några dagar sedan hände nåt! Jag hade gått och lagt mig, klockan var väl runt 22 och min man var nere i vardagsrummet och kollar på TV. Soffan står nära altandörren så man ser den hela tiden. Dörren var låst men nyckelknippan hängde i låset. Helt plötsligt ropar Thomas på mig att jag ska komma ner och kolla på en sak, jag är så trött och ropar tillbaka att jag inte orkar. Det är tyst en liten stund men så kommer han till sovrummet och säger att nyckelknippan börjat svänga ordentligt fram och tillbaka fast ingen rört den! Han hade stått och kollat på den i flera minuter men den hade inte slutat eller minska i styrka. Han ber mig följa med ner till vardagsrummet för att kolla om det fortfarande gör det men jag säger att det gör den ju såklart inte, det har ju gått över 5 minuter! Men jag följer med ner i alla fall om som den gungar!!! Vi stog och kollade på den superlänge men den minskade inte alls förrän jag tog tag i den och höll den stilla! Mycket märkligt!  Urval av andra saker jag eller släktingar upplevt de senaste åren: 

Min pappa har vid två tillfällen sett en ung kvinna som ”skimrade”. Båda gångerna var han ensam och blev inte rädd alls utan mer lugn.   Min moster körde sent en kväll förbi ett hus på en skogsväg där det sägs spöka. När hon tittar i backspegeln på huset när hon just kört förbi står hela huset i lågor, när hon vänder sig om är allt som vanligt.   Stearinljus har tänts på övervåningen när vi varit nere, när vi kommer upp lyser det.   Jag var på besök hos mina föräldar som bor i ett gammalt hus. På natten går jag på toaletten men tänder aldrig lyset, lämnar dörren på glänt. När jag sitter där ser jag hur någon ställer sig utanför dörren som för att vänta på sin tur, tänker inte så mycket på det utan tror det är nån i familjen. När jag är klar och går ut är ingen där och ingen säger sig ha stått där under natten!   Min moster bodde i ett hus där det spökade i källaren av något som inte var snällt. Flera gånger blev hon knuffad av ”nåt”.   Har flera gånger varit med om att taklampan i vardagsrummet börjat pendla.  MED MERA! J
  • Neelah

Jan 39: det påminner mig om en spegel vi hade (sambons pappa hade köpt den på en loppis) som det gick mörka skuggfigurer i. Eftersom vi tyckte det var obehagligt och barnen blev rädda så gjorde vi oss av med den.

• Coppola

Min morfar gick bort för för ca 2,5 veckor sedan.

Min mor var ute i naturen med sin sambo i helgen och de gjorde upp en eld. De hade plockat och klyvt björkved som de ställt runt elden för att torka. När min mamma sitter och tittar in i elden...tittar hon på en av björkbitarna runt elden(klyvda delen mot henne) och ser morfar!!! Hon tror förstås att hon håller på att bli knäpp...har haft det jobbigt sen han dog, tömma lägenhet, begravning mm...hon försöker ändra hur hon sitter så att hon förskjuter synfältet...han e kvar! Till slut börjar mammas sambo att undra vad hon håller på med...då säger mamma: Om du tittar på veden därborta, vad ser du då?
    Han utbrister: men för f*n...det är ju "****" (morfars namn)
    De försöker nu båda att flytta sig för att se om bilden försvinner...inte!
    Nu har alla andra vedbitar som stått på tork, brunnit ner...denna vedbit står kvar. Då lutar mamma sig fram och rör vid den. Den rasar ihop i aska, HELT uppbränd. Den stod alltså kvar upprätt som de ställt den med morfars ansikte på, men att den nu var föraskad.

Jag tror på henne...hade nästan trott på att det skulle hända något efter morfars död. Ingen i min familj tror egentligen på detta (utom jag) och det gör det mer trovärdigt när hon berättar detta.

• Jempa L

Coppola: Beklagar sorgen!

Wow! Att en person ser en sak kan ju alltid diskuteras i oändlighet, men att sambon såg samma utan att veta vad din mamma såg är ju helt fantastiskt! Morfar vakar nog över er alla!

• Kanelaa

Väldigt intressant och spännande tråd. Har många historier att förtälla men vi tar den senaste:

Jag hade jobbat väldigt mycket och hade en ledig dag då jag tänkte sova ut ordentligt. Vid åttasnåret på morgonen, buffar någon på mig i sängen. Någon står brevid sängen och säger Mikaela, mikaela mikaela!!! Som jag heter alltså. Tills sist vaknar jag eftersom den som säger mitt namn blir allt ihärdigare att få mig vaken. Jag springer ut i köket, inget jag brukar göra när jag precis vaknat, och där är det en 40 grader varmt för spisen står på.

Sambon hade gått till jobbet vid 5.30 och inte använt spisen men kan ju ha kommit åt vreden på något sätt. Grejen är ju att någon väckte mig innan något hände. Jag sa tack högt flera gånger!

• Sagaskrutt

Jan 39>>   Min dotter ser en gubbe i mormors badrummsspegel...

Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)