Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)
OBS Lite långt!
Jag saknar en aktuell tråd om olika upplevelser eller fenomen vi varit med om här nu på forumet, fanns ju flera trådar för några månader sedan. Saknar dem!
Ja, jag kan ju såklart börja! Jag har inte själv upplevt paranormala aktiviteter (vad jag vet), men två bekanta har det. Båda är högutbildade och välansedda inom deras dicipliner medicin och farmakologi.
En gammal arbetskamrat övertog hennes barndomshem efter det att föräldrarna bytt till mindre boende. Huset ligger lite avsides i en liten by, och är ganska stort.
Nästan omedelbart kände hon och hennes familj att det inte var ok att befinna sig på övervåningen. Det kändes som att de är inne i någon annans hem.
På nätterna kan de ibland höra ett piano spela, och någon går och flyttar på saker på övervåningen. Naturligtvis är allt orört då de kollar. De har fyra gamla fönster på övervåningen som är svåra att öppna. Trots detta står de alla på vid gavel och "vädrar" ibland då de kommer hem. Detta är ganska otrevligt, då det som bekant kan vara ganska kallt på vintern och husets värmeystem får lida.
Det är inte jättemycket aktivitet, men de funderar på att få hjälp att se vad eller vem det är som delar hus med dem.
En gammal chef (X) till mig berättade att när hon läste i Uppsala, bodde hon inneboende i en vindsvåning hos en exentrisk gammal dam i ett hus mitt i Uppsala.
Damen i fråga var en gammal ungmö, som hade väldigt speciella rutiner och regler för sig. Bland annat gick hon rutinmässigt upp till X´s dåvarande vindsvåning på nätterna, stannade utanför hennes dörr, skrammlade med nycklarna och låste upp. Hon tittade in, såg att allt såg bra ut, stängde dörren, låste den och gick. Varför hon gjorde detta vet inte X, men hon accepterade detta.
Denna kvinna gick också och tvångsmässigt stängde alla köksluckor, dörrar och garderober som stod på glänt, såväl i hennes egen lägenhet som i X. De kom trots allt mkt bra övverens, och det blev så att X såg till den gamla damens väl och ve under något år.
Men så dog plötsligt damen i ett förmodat slaganfall. Det utbröt en konflikt mellan hennes levande släktingar om vem som skulle få huset, så X kunde bo kvar i ett år, innan hon fick flytta.
Det fina var att denna tant fortsatte "besökte" henne hela detta året genom att skramla med nycklarna och titta till X på nätterna, och gick även och stängde alla öppna dörrar.
Ganska rörande, faktiskt. X sa att hon aldrig var rädd, för hon visste ju att det var den gamla damen hon hörde. X flyttade sedan till ett annat boende, och hon vet inte hur det gick med huset senare.
Vad har ni hört/upplevt?
Jag tänker mig berättelser och upplevelser, inte psykoanalyser av oss!