• Feeorin

Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)

OBS Lite långt!

Jag saknar en aktuell tråd om olika upplevelser eller fenomen vi varit med om här nu på forumet, fanns ju flera trådar för några månader sedan. Saknar dem!

Ja, jag kan ju såklart börja! Jag har inte själv upplevt paranormala aktiviteter (vad jag vet), men två bekanta har det. Båda är högutbildade och välansedda inom deras dicipliner medicin och farmakologi.

En gammal arbetskamrat övertog hennes barndomshem efter det att föräldrarna bytt till mindre boende. Huset ligger lite avsides i en liten by, och är ganska stort.
    Nästan omedelbart kände hon och hennes familj att det inte var ok att befinna sig på övervåningen. Det kändes som att de är inne i någon annans hem.
    På nätterna kan de ibland höra ett piano spela, och någon går och flyttar på saker på övervåningen. Naturligtvis är allt orört då de kollar. De har fyra gamla fönster på övervåningen som är svåra att öppna. Trots detta står de alla på vid gavel och "vädrar" ibland då de kommer hem. Detta är ganska otrevligt, då det som bekant kan vara ganska kallt på vintern och husets värmeystem får lida.
    Det är inte jättemycket aktivitet, men de funderar på att få hjälp att se vad eller vem det är som delar hus med dem.

En gammal chef (X) till mig berättade att när hon läste i Uppsala, bodde hon inneboende i en vindsvåning hos en exentrisk gammal dam i ett hus mitt i Uppsala.
    Damen i fråga var en gammal ungmö, som hade väldigt speciella rutiner och regler för sig. Bland annat gick hon rutinmässigt upp till X´s dåvarande vindsvåning på nätterna, stannade utanför hennes dörr, skrammlade med nycklarna och låste upp. Hon tittade in, såg att allt såg bra ut, stängde dörren, låste den och gick. Varför hon gjorde detta vet inte X, men hon accepterade detta.
    Denna kvinna gick också och tvångsmässigt stängde alla köksluckor, dörrar och garderober som stod på glänt, såväl i hennes egen lägenhet som i X. De kom trots allt mkt bra övverens, och det blev så att X såg till den gamla damens väl och ve under något år.
    Men så dog plötsligt damen i ett förmodat slaganfall. Det utbröt en konflikt mellan hennes levande släktingar om vem som skulle få huset, så X kunde bo kvar i ett år, innan hon fick flytta.

Det fina var att denna tant fortsatte "besökte" henne hela detta året genom att skramla med nycklarna och titta till X på nätterna, och gick även och stängde alla öppna dörrar.
    Ganska rörande, faktiskt. X sa att hon aldrig var rädd, för hon visste ju att det var den gamla damen hon hörde. X flyttade sedan till ett annat boende, och hon vet inte hur det gick med huset senare.

Vad har ni hört/upplevt? Jag tänker mig berättelser och upplevelser, inte psykoanalyser av oss!

• Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)
  • Jan 39

Min berättelse handlar om något mycket mer banalt än din fina berättelse här ovanför.
    Min fru och jag satt i stugan på landet och väntade på min minste bror och hans fru som skulle fika med oss.
    Dom bodde snett ovanför kanske trettio meter bort. Så hör vi båda hur dom kommer klampande över berget och på stigen upp. De går uppför trappstegen till oss och stannar på furstubron.
    När de inte öppnar dörren blir vi litet förvånade; tittar på varandra och min fru undrar; Varför kommer dom inte in?
    Jag öppnar dörren försiktigt för att inte knuffa till dom som står utanför.
    Men ingen finns där.
    Efter kanske fem minuter upprepas hela proceduren men nu kommer dom faktiskt.

• Feeorin

Jan 39:

Oj! Undrar vad det innebar? Kanske var det någon annan som "besökte" er? Hmm..
    Ni båda hörde det dessutom tydligt.

Tack för inlägget, Jan 39!

• Nana 24

Sånt har jag hört talas om med, min farmor sa att när de var "yngre" medans farfar levde så hörde hon typ fem minuter innan han kom hem (detta upprepade sig ofta) ska inte säga att det var varje kväll han kom hem det har jag faktiskt inte frågat. Men hon hörde hur han körde in bilen på uppfarten stannade bilen, öppnade dörren. När hon "första" gången tittade ut fanns ingen bil...efter fem minuter kom han och samma ljud upprepade sig. Sen såg hon det mer som att om fem minuter kommer han skumt!

• Chilimon

Jag och mina kompisar har ett lite konstigt intresse för kyrkogårdar, så vi brukar ofta vara på dom nattetid för att se om det händer nåt.
    En natt var vi på ödekyrkan i krokek, det är en kyrka som brann ner 1741 så det finns bara en kyrkoruin kvar som är ungefär två meter hög.

Vi var fem personer och vi gick i klunga uppför grusgången, vi gick in i kyrkan och ut på andra sidan och kikade på alla gamla gravar, vi har alltid försökt hitta den äldsta.
    När vi går tillbaka på grusgången så står det en bänk på gången!!
    Hur förklarar man det? Alla fem var tillsammans hela tiden, skulle det varit människor som flyttade den så skulle man ha hört stegen mot gruset! Tror att det var någon som inte ville att vi skulle lämna kyrkogården, vilket vi gjorde väldigt snabbt!!

För några dagar sen så var vi på den nyare kyrkogården i krokek, den har används i ungefär 150 år och det ligger en massa oidentifierade sjömän där som gått bort i krig, så det är folk som har sett lite roliga saker
    Den här kvällen var vi fyra personer, jag tycker inte om en speciell del av kyrkogården eftersom det är världens spöktryck där, men dom andra propsade på att vi skulle gå förbi där.

Just där som trycket är som värst så ligger det tre gravstenar, mamma, pappa och lilla Elsa ett år, Elsa ligger precis mellan mammas och pappas sten. (inte min mamma och pappa allså)

När vi kommer nära gravstenarna så hör jag "mummel" Små tysta kärleksfulla ord och så lugnande kvinnosång.
    Jag håller tyst om det eftersom jag inte vill skrämma nån alternativt verka galen

Sången tystnade när vi fortsatte gå, och när vi är på mitten av kyrkogården med cirka 100 meter kvar till grinden så vänder vi oss alla mot kyrkan. Det lyser där inne, vilket det inte gjorde nyss, och det står någon i fönstret!!!
    Alla fyra såg att det stod någon där, så det var inte inbillning!

Vi går ut, sätter oss i bilen och åker hemåt, vi passerade ju kyrkan på tillbakavägen och då var det släckt! SKUMT

• gabriella83s mamma

Jag och sambon vaknade kl.4 på morronen av att det luktade kaffe i hela huset.Lite konfunderat gick jag ner för att kolla.Efter att ha kollat överallt gick jag upp igen.Då sa han;Konstigt!Det va alltid vid den här tiden farsan kokade sitt kaffe. Till saken hör att hans far dog i huset.Men sen den morronen har jag känt doften några ggr till och upplever inget obehag.Tvärtom...

• gabriella83s mamma

Det ska finnas ett väldigt gammalt hus ca 3 mil från mitt hus.Det sägs att ingen kan gå in i huset.Ägarna vägrar åka dit och ingen vill köpa det.Huset står och förfaller.det tycker jag är lite synd,för det är ett vackert hus.När vi åker förbi brukar vi skoja om att gå in där för att se om det stämmer.Tror ni att vi vågar?

• Neelah

Jag har bott i ett s.k. spökhus och där hände allt möjligt. När vi flyttade in fanns det en dörr till et förråd som var låst och vi hittade ingen nyckel, så den fick vara som den var. Men en kväll när vi satt och tittade på TV så gled plötsligt dörren upp. Vi blev lite rädda, men samtidigt nyfikna. Efter en stunds överläggande gick vi in och kollade i förrådet och till vår besvikelse fanns det ingenting mer spännande än en hög gamla serietidningar där inne.

Varje kväll klocka åtta kom det steg upp för yttertrappan, men det var aldrig någon där.

Min yngsta bror kunde inte sova i sitt rum för han sa att det var någon där inne.

Så fort man var på övervåningen så kunde man höra hur dörrarna till köksskåpen öppnades och stängdes, men när man gick ner för att kolla var det aldrig någon där.

En av mina klasskompisar skulle sova över och vi satt i TV-rummet på övervåningen och tittade på TV när vi blev sugna på nåt gott. Jag gick ner till köket för att poppa popcorn och min kompis satt kvar och tittade på TV. Plötsligt kom hon nerrusande, slänger sig på telefonen och ringer sin pappa och går sen ut och står ensam i mörkret och väntar på honom. Jag försökte prata med henne och övertala henne att vänta inne, men hon vägrade gå in i huset igen. Senare fick jag veta att hon hört ljud innifrån mitt rum och hon hade gått dit eftersom hon trodde att jag var där. Det hade låtit som om någon var i garderoben (jag hade en stor garderob - typ klädkammare) så hon tittade in. Där inne flyttade sig galgarna som om någon stod och tittade på ett plagg, flyttade det åt sidan för att titta på nästa o.s.v. Det enda var att det inte fanns någon där, utan galgarna med kläder rörde sig av sig själva.

Det hände annat också och vi bodde inte kvar så länge. Idag står huset tomt och har gjort så i flera år. Ingen vill bo där...

• adrenalin

jag brukar ibland vakna och vara helt glasklar i huvudet, men kroppen kan inte röra sig och jag kan inte ropa på hjälp. Jag vet att jag är vaken då jag en gång somnade i min systers vardagsrum och när jag vaknade hörde jag atgt dom pratade om att åka och köpa pizza. Jag försökte ropa på hjälp för jag kunde inte röra mig, men jag såg och hörde allt dom sa.

En kväll fick jag såhär. Jag vaknade, kunde varken blunda eller vrida mig, och jag kände att det var något fasansfullt i rummet Nån som ville mig illa. Jag blev rädd men tänkte att döda släktingar skulle skydda mig om det var något. Men så kom jag på att jag har inte känt någon som dött.

Dagen efter dog min mormor.

burriburr.webblogg.se - den bäääästa bloggen
  • Feeorin

Detta med sk. "varsel", ska inte de komma när något dåligt är påväg att hända? Tror jag hört det någonstans.

Men himla trevligt om de kan vara av godo med.

Svar på tråden Paranormala upplevelser? Berätta! (lite långt)