• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Mirax

Egentligen, när man säger svart till nån..Min kille till exempel är inte svart, han är afrikan, men han är inte svart, utan brun..Så det är ju lite fel beteckning oxå egentligen!!

• Sweedie

nu pratar vi om benamningen svart som en etnicitet. en grupp tillhorighet! i usa sa brukar man definiera sigsjalv som svart om du har en svart foralder! halle berry har en vit mamma och en svart pappa. men hon definierar sig som svart! hon grat ju floder och var sa stolt att fa vara the first BLACK WOMAN att vinna en oscar. samma for beyonce! nu ar det ju sa att de dar med hur man valjer att identifiera sig kan skilja sig lite fran kultur till kultur. har forstatt att i manga latinamerikanska lander och i sydafrika sa definierar sig folk som mulat och colored. personligen sa vet jag att de flesta jag kanner som har en vit och en svart foralder kallar sig svarta! det har ingenting med fargnyansen pa huden att gora! det har med grupptillhorighet och identitet att gora! kolla tex nba spelaren jason kidd! han skulle kunna ses som vit av manga. men han ser sig som svart.  i en perfekt varld skulle man dock inte behova sitta och dividera om dessa grupperingar! vit/svart/mulatt. vem som ar vad etc, etc.

som jag sa innan sa valjer de flesta jag kanner som har en vit och en svart foralder att definiera sig som svarta som vuxna. mkt pga att de kanner att de anda ses som svarta i samhallets ogon. att de aldrig kommer bli accepterade som vita. just pga av att de alltid blivit satta i fack som "mulatter" eller far "neger" skrikit efter sig pa stan. vilket som sa e the message "du tillhor ej oss. du aviker" (aven om endel ser denna avikelse som ngt positivt. mulatter e sa sota och vackraste blandningen osv). men ibland e det javligt viktigt att bara fa smalta in. inte ses som ett exotiskt inslag. en vacker blandning. som liten hatade jag att hora manniskor diskutera vad jag var over mitt huvud. var jag "mulatt" eller "kvadron" da jag e sa himla ljus och min pappa var african american och de e ju sa blandade m.m.m.

att kalla sig svart kommer naturligt da svarta manniskor generellt har lattare att acceptera och ta till sig manniskor som annars blir kategoriserade som "halva". halvsvart. mulatt. kvadron och alla de andra allskons benamningar det finns. ibland vill man inte vara en "halvmanniska". man vill vara en "hel" manniska! man vill kunna tillhora! det e darfor sa manga av er ser hur era barn drar sig till andra som liknar dom! samma skedde nar jag var liten!

eller som min syrra (och flera av mina kompisar) beskriver varfor det e sa skont att vara i usa. sa man slipper alla dessa fragor for en gangs skull. att fa vara ifred och smalta in! inga "vart kommer du ifran". mulatt hit och dit. inga som kommer och kanner pa ens har och utbrister att det e sa ballt. eller att det kanns som svinto. eller e sa krulligt! att alltid bli definierad utifran den vita normen! varfor sager endel "fargad". e vita "ofargade" da?

jag som ar sa pass ljus som jag e kan dock i usa fa fragan ratt ofta om "what are u?". men om man forklarar att en foralder e svart blir man genast accepterad av svarta manniskor som svart! inte behova sitta och hora en diskution om ens fargnyans, har kvalite, om man e mulatt eller kvadron. vilket sker har i sverige.

• Bigmoma

Hur är det egentligen med rasistiska the One Drop Rule i USA? Den regeln verkar ju gälla fortfarande, att oavsett hur lite svart blod du har så betraktas du som svart av samhället. Kanske är det därför de flesta som är mixade i USA är tvugna att betrakta sig själva som svarta istället för det dem egentligen är, BÅDE svarta OCH vita. Varför skulle man inte kunna identifiera sig med båda?
    Jag vill iallafall lära mina barn att vara stolta över sin vita och afrikanska bakgrund, inte att de ska vara tvugna att välja vilken grupp de ska tillhöra.

• Bigmoma

TVUNGNA skulle det stå såklart.

• Mirax

En kvinna jag träffade frågade vad min son heter..Jamal sa jag då. Varför heter han inget svenskt namn som Richard eller nåt, sa hon då..- För han är ju inte svensk sa jag, han bor i Sverige, men måste ju ha något från sitt afrikanska ursprung, speciellt eftersom vi bor här..Men hon tyckte ju visst att han är svensk, för jag är ju det! Men hade man bott i Afrika kanske man hade velat ha ett svenskt namn, för att man tillhör Sverige oxå..
    Ibland ser man att folk blir lite förvirrade om en svart/mulatt heter Erik Andersson..Är han svensk?? Vissa tror kanske att han då är adopterad..Det första de tänker är kanske inte att han har en svensk o en utländsk förälder.

• Cdot

Mirax, Är Beyonce´s mamma "latino"?
    Det hade jag ingen aning om, jag tog för givet att hon är svart.
    Har bara hört att hon benämts som svart, aldrig nått annat.

• systerduktig

Ja, mycket bra och tänkvärt inlägg, Sweedie!

• Mirax

Hej! Cdot..Ja, Beyonces mamma är latino!! Ha det så bra allihopa!!

• Sweedie

njaaa... vad jag vet sa e beyonces mamma fran sodern. med creole heritage (alltsa svart/fransk). men egentligen spelar det ingen roll da beyonce sjalv ser sig som svart. jag tycker att en ratt bra mattstock pa vad man ska "kalla" folk e att ga efter vad dom sjalva kanner sig som! om halle berry identifierar sig som svart sa e hon! mariah carey daremot foredrar att kalla sig biracial! och da e hon det! ett som e sakert e att om de hade kallat sig for vita... sa hade INGA sett dem sim vita. vare sig vita eller svarta manniskor. det e dar skillanden ligger big moma! jag haller med om att dina barn borde kunna fa identifiera sig lika mkt med bada sidor! egentligen e det en barns ratt! att fa tillgang till HELA sin bakgrund. jag haller med om att the one drop rule var hemsk och rasistisk (tom kapitalistisk. den uppkom ju for att man ville kunna halla sa manga manniskor i forslavade som mojligt! billigare an att kopa nya "hel svarta" manniskor. man bara sag till att flera kunde kategoriseras som slavar!). de vanner jag beskrev i mitt forra inlagg e faktiskt svenskar som har en vit och en svart forlader.

om man nu har en blandad bakgrund. tex en foralder fran "grupp A" och en fran "grupp B". man blir uppfostrad att man e lika mkt "a" som "b"/ man e helt enkelt "a/b" (satter bokstaverna inom situationstecken for att det egentligen e absurt att ha dessa grupperingar som vi har ar 2000). lat nu saga att nar du vaxer upp sa marker du snart att nar du umgas med manniskor i "grupp a" sa ser endel dig inte alls som en av dem! pa dagis sa fragar de andra barnen varfor din hy har den fargnyans den har. endel liknar den vid avforing! barnen menar inget illa. men nar det e dax att leka tex. prinsessa sa far du inte vara prinsessa. for du "ser inte ut som en prinsessa" sager de andra barnen. du blir istallet tilldelad rollen som troll! de flesta sma flickor vill faktiskt inte vara trollet! (inte for sa lange sedan ringde en kompis och var helt bestort. hon behovde hitta en bild pa en brun prinsessa. hennes dotter kom hem och grat och sa att det inte fanns bruna prinsessor. hon tom sa att ar man brun kan man inte bli prinsessa! sant skar i en. tyvarr kunde jag inte hitta en bild pa en brun prinsessa. inte en enda! daremot en bild pa ngn svart miss usa fick duga. vacker kvinna, vacker klanning, tiara etc). faktiskt borjade det innan dagis! nar du lag i vagnen och din ena forlader, "forlader a" e ute med dig i vagnen sa fragar folk alltid nar de tittat ner i vagnen vart den andre forladern kommer ifran! eller sa sager de "ahhhh, har du fatt en liten "a/b:is". dooooom blir sotast!" du marker snart att barnen i barnbockerna aldrig ser ut som dig. inga super heros i serietidningarna du laser heller! nar du blir aldre sa marker du att manga av killarna fran "grupp a" inte blir attraherade av sanna som ser ut som dig. andra killar daremot kan komma och klacka ur sig saker som "jag har aldrig testat en "san som dig" i sangen". du marker att de blir tanda av tanken pa att ha sex med dig pga av dina fysiska drag! e du kille kanske du marker att tjejer blir intresserade av att ga hem med dig for att de tror att du har en fysisk attribut som skall vara storre en genomsnittet! folk fran "grupp a" tar sig friheten att komma och klamma pa ditt har och endel i all valmening sager att ditt har e sa "haaarligt" eller tycker att det e "stort och krulligt". men du e van... for under tonaren sa garvade manga och jamforde det med svinto! otroligt ofta... ja nastan alltid fragar dig folk "vart du kommer ifran"!? du har inte varit i ngt annat land an det du i fodd i! din mamma e ju fran land a!

jamfor nu detta med nar du umgas med folk fran "grupp b". inga kommer fram och glor i vagnen och fragar vart den andre foraldern kommer ifran! antingen bryr de sig ej... eller sa e det uppenbart att du har en foralder fran "grupp a". men ingen bryr sig om det och kucklar om att sanna barn som dig blir sotare an andra ungar. dar e det inga barn som fragar varfor din hy har en viss ton! du far vara den vackraste prinsessan som finns nar ni leker. killarna fran "grupp b" har andra beauty ideals. de finner dig attraktiv. det e ingen som kommer fram full pa krogen och mumlar att han vill "testa en san som dig"! inga fragar vart du kommer ifran. inga kommer och tar pa ditt har. inga liknar det med svinto! tvartom sa vet dom vart du kan finna produkter som passar just ditt har! inga kallar dig for nedvarderande namn. trots att du generellt e lite ljusare an de flesta sa kanner du att du e accepterad (ja, du kan tom. vara jatte mkt ljusare). du blir oftast sedd som vem som helst ur "grupp b". 

det e darfor inte sa konstigt att man efter att ha markt skillnaden i bemotandet fran de 2 olika grupperna kanner att det e lattare att identifiera sig mer med den ena sidan!

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?