• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Sweedie

bigmoma: absolut fördomar. du kan lugnt åka och jag lovar att du kommer trivas!

• AHöst

Mitt svar dar var val lite forsiktigt, men arligt talat sa tvivlade jag pa om det var pa allvar. Har sjalv bott och bor i omraden dar jag ar i minoritet, och ingen har nagonsin lynchat mig eller gjort nagot overhuvudtaget.

• Sommarmamma

Till C dot.
    Och vem är du att ha en så uppläxande attityd? Vad har du själv för erfarenhet av USA? Jag tycker det låter som om du drar alla amerikaner från USA över en kam, eller .... ?
    Marie

• systerduktig

Ordet mulatt kommer väl från orden mula och mulåsna? I alla fall har ordet en väldigt tydlig grund i rastänkande, att vita är en ras och svarta en annan, mulatter är rasblandningen mellan dem. Detta sätt att tänka har vi ju lämnat bakom oss, och de orden vi använder idag beskriver ju bara hudfärgen (förutom mulatt, då, som hänger kvar).
    Jag gillar inte alls ordet mulatt, men eftersom det används av både vita och svarta utan att verkar det inte som att (tillräckligt?) många tar illa upp. Jag vill gärna hitta ett annat, mer neutralt eller beskrivande ord. Som det är nu försöker jag oftast bara säga att min sons pappa är från Uganda och jag från Sverige, eller att han är svart och jag vit, om jag måste sätta ord på det. Begreppen halv- tycker jag inte heller om, min son är faktiskt hel!

Men vad ska man säga då?

• annbom

En kompis till mig säger obojbarn till sina som har mamma vit och pappa svart.

• systerduktig

...intressant att vissa blir arga över att det inte längre kan anses helt politiskt korrekt att säga mulatt. Lite "åh nu blev det så jobbigt" och lite ilska.
    Undrar vad denna ilska beror på?

• Sommarmamma

Oh, vad bra du skrev där syster duktig. Det var väl en träffsäker beskrivning.

• kozzan

systerduktig. det ligger helt klart något i det du säger. jag personligen tycker inte ordet mulatt låter fel men det är fel att benämna en människa efter dens hudfärg. jag tror det blir svårt att hitta ett neutralt ord för en som har en svart och en vit förälder eftersom det för så många är naturligt att säga mulatt. man borde inte säga svart heller, det kan låta nedlåtande det med. vad ska man säga då? mörk?

världens finaste tjej finns hos mig
  • systerduktig

Strax innan den här tråden startade hade jag och en kompis ett liknande samtal... vad ska vi kalla våra barn? Hon är somalier och hennes barns pappa är svensk. Jag tog upp att jag tycker det känns fel att säga halvsvensk, och det var något hon började tänka på. När hennes femåring senare frågade lite om sit ursprung valde hon att säga att han är helsvensk och helsomalier, istället för halv. Han frågade: "Va? Är jag också hel?" och när hon svarade ja hoppade han upp och tjöt "Jippi, jag är hel!"
    Det kanske låter överdrivet, men det är sant.

• Mirax

Halle Berry är ju mulatt, o Beyonce har ju en svart pappa o latino mamma!! Vem menar du är helsvart då Cdot??

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?