• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Lallara

Cdot: Jag håller med dig.

Att min sambo kallar vårt barn (som är mulatt)för svart har ingenting med vår sons hudfärg att göra (han är ganska ljus ännu). För min sambo är det "viktigt" att benämna mulatter, Mariah Carey mfl som svarta eftersom han är stolt över att vara svart. Då spelar det ingen roll HUR svart man är. För mig är det dock ointressant vilken färg man har, jag tänker bara att min son har tur som slipper vara lika blek som jag !

• Cdot

oh en sak till Blomstrande...och detta är bara en fundering jag har..oavsett vad din åsikt är så respekterar jag den

Du tycker att det är fel att säga black is black, och det kan mycket väl vara men över till order "mulatt" som jag personligen tycker är väldigt intetsägande.
    Anyway i Sverige älskar vi ju att använda detta ord (jag har oxå gjort det en hel del)
    ...men precis om du reagerade på att jag sa att mulatt = svart så kan det ju vara helt fel att kalla en svart "mulatt" OCH en svart
    som blir kallad "mulatt" kan ta illa vid sig. Jag har sett det hända.

Om jag tex tar tre kvinnor som Halle Berry, Beyonce och Aaliyah...en är "mulatt" (men ser sig själv som svart) och
    de andra två har både svart mor och far. Vad är skillnaden på dem? Om du ser det från synvinkeln " hur folk ser dem"

Jag är relativt säker på att vissa ser dem alla som svarta, och alla som älskar att använda ordet mulatt kanske ser dem alla som mulatter (dvs om dom bara skulle se en bild på dem...inte veta om deras bakgrund) för vad är det för skillnad på Halle och Beyonce??
    Saken är den att många svenskar pratar om mulatter som den perfekta exotiska blandningen (har läst det flera gånger här på FL)
    och att "mulatter" är såååå söta. Och om man säger det så måste man ju ha en mall på hur en mulatt ser ut, eller hur?
    Detta är en annan anledning till varför jag inte gillar ordet mulatt och varför jag inte kommer att kalla mina barn det. Jag tycker det är
    högst ignorant att det skulle vara nått super speciellt med att vara en blandning av svart och vit och jag vill inte att mina barn ska
    växa upp med den uppfattning. Dom ska känna sig speciella men inte pga att dom är "mulatter"
    Dom är inte mer eller mindre speciella än någon annan.

Över till frågan om Halle och Beyonce...jag tycker det är enklast att säga att dom är svarta, då blir det minst fel...för helt och hållet vita det är dom iallafall inte.

Och en annan fråga, har du vuxit upp i Sverige?

• Sweedie

håller med cdot. de flesta som är mixed i usa identifierar sig som svarta. om man skulle fråga alishia key tex så kommer hon identifiera sig som en black woman, men med en vit mamma. ordet mulatto används ej.

• Cdot

Yep Sweedie så är det i USA. Ingen snackar om Alicia Keys och kallar henne "mulatt"...men det är annorlunda i Sverige, här är vi 40 år efter...

• lycklig skorpion

Cdot: Det behöver ju inte betyda att vi är efter här. Ai bara använder ett uttryck som inte är/har varit populärt i USA eller ens existerar i den meningen som vi använder det. Mulatt alltsa. Dessutom sa har ju USA en hel befolkning som är afro-amerikaner. Det har vi ju inte i sverige. Jag för min del tycker mulatt är ett helt vanligt ord att använda pa nagon som är hälften vit och hälften svart. Om man nu känner att man maste använda ett ord. Och neger är visst ett vanligt ord, betyder ju svart. Fast ords betydelser ändras ju, och nu later det ju fult och nedlatande.
    Min make är sydamerikan och därför en blandning mellan vit, svart och indian. Jag själv ar vit. Vad kommer vart barn att kallas? Är mest nyfiken, känner inget behov av att kalla honom nagot speciellt.

• Cdot

lycklig skorpion,

VI I SVERIGE är efter USA, och jag baserar inte det FAKTUMET på att vi använder ordet mulatt. Det är ett faktum att vi är efter när det gäller rasism och vår exsistense med svarta. Vi är mest svenskar i Sverige och många här har väääääldigt lite erfarenhet av andra människor än svenskar. Just därför har USA kommit längre än oss när det gäller att INTE fokusera så mycket på hurvida en person är svart eller vit. Säger inte att rasism inte finns där, det gör det definitivt och överallt i denna värld men eftersom svarta har funnits i USA "since the beginning of time" och är en del av ursprungsbefolkningen så är det ju rätt självklart att vita och svarta amerikaner har ett annat förhållande till varandra. Svenskar som på allvar tror att vi har kommit lika långt som USA needs to wake the fuck up.

Och låt mig citera en del av det du sa :
    "Och neger är visst ett vanligt ord, betyder ju svart. Fast ords betydelser ändras ju, och nu later det ju fult och nedlatande."

DEN TYPISKA KOMMENTAREN FRÅN EN VIT.

Order N***r har aldrig varit ett neutralt ord för svarta människor. Slavägare i Spanien började använda ordet på svarta slavar som dom ansåg vara djur snarare än medmänniskor. Pga ordets ursprung har det alltid kopplats ihop med förtryck och rasism. Det faktum att vi svenskar använt detta ord och fortfarande tycker att det bara "betyder svart" är helt ointressant. Det var lika fult och nedlåtande för 60 år sedan, enda skillnaden är att vi kanske är lite mindre ignoranta idag och därför är ordet inte OK att använda.

• Bjellsmamma

Jag har aldrig varit i USA och har därför en fråga ang. svarta och vita där.
    Intrycket jag har fått är att det är långt ifrån okej i allas ögon att en svart och vit i USA får ha ett förhållande - accepterat av vissa men absolut inte av alla. inte bara i vitas ögon utan även från afroamerikaner. Har jag fel?
    Kanske har jag fel men jag tycker att det verkar mer accepterat i Sverige än i USA även fast det inte fullt ut är accepterat här heller.

• Cdot

Kom ihåg först och främst vilken historia svarta och vita har i USA, så anledningen till att det var ett problem för vissa svarta/vita par förr i tiden är inte så konstig. Enligt min erfarenhet är skillnaden att amerikaner är mer aggressiva än svenskar, dom säger mer vad dom tycker. Svenskar tycker mycket som dom inte vågar säga. Förövrigt beror det på var nånstans du är i USA. Jag har inte haft några problem alls när jag varit tillsammans med min kille...hade inte ens problem när bodde hos hans kusin i Harlem. Han säger dock att det skulle kunna hända att någon "make a comment"

Här i Sverige skulle jag aldrig säga dock att det är helt enkelt att ha en svart pojkvän. Min familj och släkt lägger definitivt vikt på att han är svart. Det är annorlunda i min hemstad att inte ha en svensk pojkvän och vi får alldeles för mycket uppmärksamhet när vi går utanför dörren vilket är väldigt tröttsamt enligt både han och mig.

• Lallara

Cdot: Du skriver så klokt och sakligt .

Det jag finner intressant är att alla som jag stöter på som tycker att neger är ett "vanligt" ord från början, nästan aldrig har pratat med en svart människa! Än mindre känner man någon "på riktigt".

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?