• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • JozephineEriksson

Mulatt säger jag. Det låter fint tycker jag. Å dom är så fina med !

• KateP

Tja, i dessa tider av politisk korrekthet "får" man ju inte säga nästan någonting, utan allt ska omskrivas i märkliga långa haranger och fina neutrala ord.

Jag har aldrig tänkt att mulatt skulle vara något negativt. Det förklarar ju bara med ett ord, att barnet har föräldrar med olika hyfärg. Mulatter är ju vackra, underbara chokladbarn!

Det är klart att säger man det med föraktfullt tonfall så låter det ju tråkigt (som vilket annat ord).

• Cdot

Jag kommer inte att använda order mulatt om jag om min pojkvän skaffar barn. Om jag nödvändigtvis måste nämna vad mitt barn "är" kommer jag att säga att mitt barn är amerikan och svensk. Sedan får mitt barn själv bestämma vad hon/han identifierar sig som när det gäller "race". Det är en väldigt stor chans att ett "mixat" barn som fått mer av den svarta genen (vilket ofta är fallet med tanke på att den svarta genen är mer dominant) växer upp och ser sig enbart som svart..speciellt om omvärlden ser en som svart. I USA så är det ingen som tar nån skillnad på en "mulatt" eller en svart, det är mest i Sverige som vi använder "mulatt". Min pojkvän använder aldrig det ordet. Black is Black, spelar ingen roll vilket nyans.

• Mrs Moneybags

Marina81: halvvita/halvasiatiska barn har ett namn: hapa. Sök på Google för mer info

Cdot: mulatter får inte mer av den svarta föräldern än den vita, man är alltid 50% av den respektive förälder oavsett fysiskt utseende... Den svarta genen är inte heller mer dominant, det är ett förlegat tänkesätt. Det beror helt på vad föräldrarna har för utseende och bakgrund. Många svarta amerikaner är i sig blandade med vita (i genomsnitt ca 14-15%) vilket gör att många, många blandrasbarn ser helt vita ut. Anledningen till att dessa inte märks är helt enkelt för att folk inte "vet" att de är mulatter. Tänk på Mariah Carey, Jennifer Beals, Quincy Jones' döttrar mfl.

Tack vare rasblandningen i USA så har det fysiska utseendet inte jättemycket med den faktiska bakgrunden att göra. Någon kan se helt afrikansk ut, men de facto ha en stor procent europeiskt blod och vice versa. Tänk på alla svarta familjer du känner som har många barn av olika färger, men samma föräldrar. De har ju inte olika gener bara för att de är olika färg?

Dessutom ÄR det inte Black is Black. Den mentaliteten är en rest av den amerikanska One Drop Rule som innebär att slavägarna kunde skaffa barn med sina slavar och ändå tvinga dem att arbeta gratis - dvs det var en ökning av sina ekonomiska tillgångar att skaffa mulattbarn... Det har ingenting med biologi att göra.Det är som du ju sa upp till varje människa att definiera sig själv.

Självklart döms man mycket efter utseendet, men det säger inte alltid någonting om en persons DNA.
    Dessutom är det så typiskt att just människor med afrikansk bakgrund råkar ut för detta, ingen skulle komma på idén att kalla någon som är 1/4 kines för kines (eftersom det inte syns på utsidan), men enligt många amerikaner är någon som är 1/4 eller till och med 1/8 svart African American. Detta är ett direkt arv från slaverieran och den hierarkin som säger att afrikaner står längst ner och alla som är "smittade" av det svarta blodet är svarta.

Sorry, det här blev långt och det är inte bara riktat till dig Cdot och absolut inte illa ment, men eftersom jag själv är mulatt så har jag väldigt starka känslor kring detta!

• Mrs Moneybags

Förresten tycker jag inte det är något fel med ordet mulatt
    Självklart är ordets ursrpung inte så kul, men det är nog ytterst få som förknippar mig med en mula.

• eilema

Vad skulle man annars säga? Blandning mellan svart och vit? Korsning? Min gudson är mulatt och jag har aldrig tyckt att det varit ett fult ord att beskriva honom på. Ja han är en ljusbrun pojk låter ju jättekonstigt att säga. Jag har 2 barn, en vit och en ljusbrun.

• eilema

Mulatt är ju inte samma sak som neger precis. Neger är ju ett vanligt ord som blivit ett själsord, det är ju inte mulatt! Mulatt tycker jag är gulligt.

• Lallara

Neger är INTE ett "vanligt" ord, det är ursprungligen ett nedsättande ord om svarta människor. Det är bara vi här i Sverige som inte fattat det ännu . Det handlar ju heller inte om vad en enskild person tycker, utan hur ord och benämningar uppfattas av den det gäller (i det här fallet mulatten eller "negern").

• Cdot

Blomstrande. Jag känner till allt du pratar om och tar inte alls illa upp...det är din åsikt och det är intressant att höra den

Jag håller dock inte med om allt du säger...

Det finns inte många mixade personer som ser helt vita ut. Tex Quincy Jones's döttrar som du nämde.. man kan definitivt se att dom har svarta gener! Det beror dock på vem du frågar. Vi svenskar har en tendens att bestämma vad som är svart och inte eftersom vi har en väldigt liten erfarenhet av svarta. Vi ser ju inte direkt 1000-tals svarta varje dag eller hur? Vilket gör att vi ofta generaliserar.

Jag håller fast vid att den svarta genen är dominant. Det är inte ofta ett mixat barn ser helt vitt ut dvs uppfattas som vit av andra.

Precis som du säger har svarta amerikaner ofta vita gener, om min pojkvän och jag skaffar barn kan det hända att de vita gener han har kommer fram starkt i vårt barn. MEN om vårt barn inte ser svenskt ut så är det en stor chans att hon/han blir annorlunda behandlade än en vit svensk precis som deras pappa. DÅ kan jag förstå att barnet identifierar sig mer som svart än vit, vilket är helt OK för mig. Huvudsaken är att barnet känner sig trygg och säker i sin identitet och att hon/han HAR en identitet.

Spelar ingen roll om mitt barn ÄR 50 % svensk, det kommer inte att hjälpa i vissa situationer där fokus ligger på utseende...vilket det tyvärr gör i vår värld.

• Mi Amore

jag har aldrig hört mullat som ett skällsord, däremot neger hör man ju ofta men en mycket negativ betoning. Jag visst inte äns att folk tog ordet mulatt som något negativt.

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?