• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Gumlan

haha, va?? Det HETER väl mulatt om en svart och en vit får barn?? om det heter det kan det väl inte INTE vara ok att säga????

• AHöst

Gumlan, det beror val pa hur och vem som har bestamt att nagot ska heta pa ett visst satt?

• kozzan

såg att vissa skrivit att man inte ska kategorisera folk men det tycker inte jag att man gör om man beskriver en folkgrupp som mulatt. min dotter är mulatt, svartvit, blandad, mixed och allt man kan kalla det.  jag tycker det som spelar roll är hur man säger orden... det låter inte okej om man säger det på ett nedlåtande sätt men om man säger nåt liknande "jag såg en jättesöt mulattflicka idag" tycker jag det är helt ok men säger man "jag förstår inte hur man kan vilja ha ett mulattbarn" så är det inte okej...  intressant att det ändå var några som inte gilla ordet, för mig har det aldrig slagit att folk kan ta illa vid sig...

• Gumlan

men det är ju som att sluta säga blond till en ljushårig för att de låter fel??

• kozzan

Vad ska man säga istället? Mixed, blandad, svartvit, halvafrikan, ljusbrun? Vore intressant att höra...

• Lallara

Jag har en mulattson och tycker väl att det inte är världens finaste benämning, men jag använder det ändå ibland eftersom det inte finns några bra alternativ . Hans pappa säger rätt och slätt att sonen är svart . Har dock aldrig hört att han ser ordet mulatt som något negativt. I princip tycker jag att det är upp till berörd "grupp" att avgöra vad som är ett bra ord eller inte.

• JeanneDArc

Det är väl en beskrivningen helt enkelt.. det är ju inte som att man går runt och skriker mulatt till folk bara för att. Men om jag ska beskriva en människa vars ena förälder är vit och den andra svart, då säger jag mulatt. Kan inget annat ord som beskriver det helt enkelt och har aldrig tänkt tanken att det skulle vara nedvärderande.

• Bjellsmamma

Jag säger att min son är halvvästafrikan, halvgambier, halvafrikan... eller; min sons pappa är från... eller; min son är "mjukbrun" (sonens förklaring på sig själv vid 3 års åldern)

Om jag pratar om andras barn brukar jag säga nationaliteter på föräldrar eller vilka världsdelar eller att de är mörka.

Jag använder aldrig ordet mulatt då jag tycker det låter så fult och när jag fick höra vad ordet ursprungligen kom ifrån.

Jag blir ändå inte irriterad på andra som säger det (ifall det menas gott), jag undviker det bara själv.

• marina81
    Bjellsmamma skrev 2006-09-18 17:43:00 följande:
    Jag säger att min son är halvvästafrikan, halvgambier, halvafrikan... eller; min sons pappa är från... eller; min son är "mjukbrun" (sonens förklaring på sig själv vid 3 års åldern)Om jag pratar om andras barn brukar jag säga nationaliteter på föräldrar eller vilka världsdelar eller att de är mörka. Jag använder aldrig ordet mulatt då jag tycker det låter så fult och när jag fick höra vad ordet ursprungligen kom ifrån.Jag blir ändå inte irriterad på andra som säger det (ifall det menas gott), jag undviker det bara själv.
    Precis..jag fattar inte varför mulatt behöver användas när man kan säga t.ex. ljusbrun, halvafrikan osv..frågar igen, vad är ordet för en halv vit, halv kines? Borde det inte finnas ett ord för det, för annars så kan man ju bara inte beskriva ett sånt barn..
    it's a great big white world and we are drained of our colours
  • jenny24

Tycker inte att de är HEMSKT men tycker inte att de låter speciellt fint heller.... Så jag röstade på "Nej, jag säger hellre..." För min egen del säger jag hellre när tex folk frågar att min son är halv-afrikan (oftast för att många  :? inte vet vart kamerun är om jag säger att hans pappa är från kamerun eller halv-kamerunier)....Mulatt kan betyda så mycket o tycker att de har lite dålig "klang" i just det ordet...

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?