• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Cdot

Lallara, tack..det tycker inte jag! *hahaha* Eftersom jag oftast skriver om det jag känner passionerat för brukar jag inte lyckas fokusera på att låta klok

Och angående det du sa...det är precis vad jag också märkt.

• Rååsa Smurfen

min son är mulatt men jag brukar inte använda ordet mulatt,när jag pratar om mitt barn så säger jag just mitt barn eller min son så under dessa 6 åren har jag aldrig nämt att han är mulatt . han vet att han är lite brun för att hans pappa är mörk och att hans pappa kommer i från afrika o där är man mörka.. fast jag tycker att ordet mulatt är okej.

• claudialw

Ja men herregud, d e klart.

• lycklig skorpion

Cdot: Hur kan man tycka att USA har kommit längre än oss angaende rasism!! Det kan väl inte vara pa allvar. Jag har aldrig bott där, men sa fel kan jag väl inte ha ända att det är mycket svart att bli accepterad om man är ett svart/vitt par i USA. Och det märks inte alls sa mycket i Sverige. Fast, det beror ju pa var man bor, bade här och i USA. Och jag känner faktiskt "mixade" par i Sverige dessutom är min man sydamerikan och det syns tydligt att han inte är "svensk".

• Cdot

"Hur kan man tycka att USA har kommit längre än oss angaende rasism!! Det kan väl inte vara pa allvar. Jag har aldrig bott där, men sa fel kan jag väl inte ha ända att det är mycket svart att bli accepterad om man är ett svart/vitt par i USA"

Jo, så fel kan du faktiskt ha.

Låt höra vad du har för kunskap kring ämnet som gör att du påstår att Sverige har kommit LÄNGRE än USA när det gäller rasism och förhållandet mellan svarta och vita.
    Min kunskap säger mig att ju mer erfarenhet människor har av varandra dessto mindre ignorans finns eftersom ignorans kommer från okunskap. Svarta och vita i USA kan inte göra nått annat än existera sida vid sida = dom har mycket mer erfarenhet av varandra.
    Vilket dom har haft i över 400 hundra år!!!

I Sverige har vi haft svarta personer i vårt land i mindre än vaddå...60 år?? I Sverige tycker svenskar att ordet "n***r" bara betyder svart!

Ursäkta men jag tänker inte ens diskutera saken vidare med dig. Det är slöseri med tid.

Fortsätt leva sida vid sida med din svarta/vita sydamerikan och lär era barn att n***r bara betyder svart. Do you.

• cissi24

Så klart man kan säga mulatt barn

• AHöst

lycklig skorpion, jo sa fel kan du nog ha. Visst finns det problem med rasism har, men man vet om problemet och jag vagar mig pa att saga att de flesta forsoker gora nagot at situationen. I Sverige sa verkar valdigt fa ens medvetna om problemet annu sa ja da ar man ganska bra efter i just detta amne.

Jag ahr nara vanner som ar ett blandat par och de far sta ut med mer i Sverige an de far har.

• Sweedie

har blandade känslor om det här usa vs sverige och rasism. tycker att man i usa har lärt sig att coexist... men är samtidigt chockad över hur segregerat det är i usa och att man med tanke på att det gått 500 år så borde man ha kommit längre. jag känner tex människor i usa som aldrig nästan pratat med ngn från en annan grupp! en svart kille jag kände blev helt nervös när en kompis från sverige kom och hälsade på. han var helt amazed att "that white dude" var så jyste. han hade typ aldrig pratat med en vit person, förrutom med någon lärare eller buss chauför då och då!

som ett svart/vitt par i usa kan man nog möta på ganska mkt fördomar tycker jag. min mamma tyckte det var ganska så jobbigt när hon åkte dit på 80 talet för att hälsa på min pappas släkt (svart).

min systerson som är född i sverige och flyttade till usa när han var 4 år var helt confused i början! han frågade tex mig om det var förbjudet för vita att komma till harlem! det tog honom mkt kort tid att inse att han bodde i ett högst segregerat område.

jag var också nanny en rik vit familj under mina college år. en gång fick jag frågan varför jag hade lockigt hår (tjejen var 9 år). jag svarade att mitt hår var en blandning mellan "vitt" rakt hår och svart lockigt hår. tjejen såg helt chockad ut och frågade mig om svarta människor har lockigt hår!? blev helt chockad att lilltjejen som bodde i new york med dess blandning av människor inte hade ngn aning om hur hennes medmänniskor ser ut! förrutom hembiträdet då... som pressade sitt hår!

• Bigmoma

Apropå rasism och segregationen i USA... min sambos syrra försöker dra med mig till N.Y nästa år, för att bo hos deras släktingar i Bronx i en månad... De är ivorianer allihop och vill träffa mig och bebisen. Är det en bra idé att åka dit eller kommer jag, som "the white spot", att bli lynchad? Bäst o stanna hemma kanske?
    Dum fråga kanske men jag har fortfarande raskravallerna i L.A i färskt minne... och har hört att det finns områden dit en vit helst inte ska sätta sin fot. Ni som vet, stämmer det eller är det bara fördomar?

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?