• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Kedu

..."P.S Afrikan i sig betyder ju inte heller nå't. Afrika är ju en kontinent inte ett land. Massor med olika språk, rasblandingar, kulturer, maträtter, klimat mm. Tycker det är dax att inse att Afrikan inte är en speciellt beskrivande betäckning av en person precis som Europe, Asiat eller Amerikan inte beskriver särskilt mycket annat än att personen i fråga kommer från denna kontinent. Något att tänka på kanske?"...

Instämmer helt.

• systerduktig

Ja, jag har alltid stört mig på referenser till Afrika - som om det vore ett land med ett språk, en huvudstad och ett folk!!
    Det är drygt femtio olika länder, och ett sånt litet plutt-land som Uganda har minst 14 olika stammar med olika språk!

Undrar över att du använder ordet ras, FransiAliyah06... Tänker du på oss människor som av olika raser? Jag har aldrig sett det så, tycker vi är en enda ras, men vill gärna höra hur du tänker?

• Alvida

Människor som människor, vi ser bara olika ut...
    Just om ordet "mulatt"- Jag tror att inte alla vet varifrån ordet kommer- och därav inte förstår varför en del reagerar negativt på den "beteckningen"..

• FransiAliyah06

Undrar över att du använder ordet ras, FransiAliyah06... Tänker du på oss människor som av olika raser? Jag har aldrig sett det så, tycker vi är en enda ras, men vill gärna höra hur du tänker?

---systerduktig - jag anser att människor är människor men att det finns olika raser är ett faktum, men om det är betydelsefullt annat än i medicinskt sammanhang är ju en helt annan fråga

• anna zawadi

Har afro-latino-svenskt urpsprung..I Latinamerika är det inget konstigt att säga att någon är mulatt, svart, mestis eller whatever det finns en jä-la massa blandningar där. I Colombia ex är det mer vanligt att beskriva en persons hudfärg med en referens till ex. kanel, kaffe, vete etc. Men jag upplever att ordet mulatt är mer laddat här i Sverige än där, olika arv och olika kulturer

• systerduktig

På vilket sätt menar du att det är ett faktum att det finns olika raser av människor? Enligt den forskning jag har hört är det fortfarande oklart, vissa forskare anser vi kan delas i olika raser, vissa anser att det inte går.

• AHöst

FransiAliyah06 - att saga att det ar ett faktum att det finns olika raser tycker inte jag ar speciellt riktigt.

sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

• Sommarmamma

Jag kom att tänka på nåt jag hörde när jag var i sydafrika. Där sa en kvinna att det var så jobbigt när folk "mixade" sig för då vet man ju inte vilken ras det blir. Hur ska man då fylla i ansökningshandlingar till skolan etc. I många länder används fortfarande rasbeteckningen men det är något som vi svenskar står helt främmande inför. Själv tror jag att det är en gammal kvarleva från apartheidtiden. Där sitter det fortfarande så djupt rotat i folks medvetande. Men i Sverige tror jag inte folk förstår vad man pratar om. Själv tycker jag det är helt förkastligt.

• Sommarmamma

Systerduktig- det där med hel är något jag ska ta till mig och komma ihåg när min son frågar. Han är hel svensk,zimbabwier,grek.

• Mrs Moneybags

Men sommarmamma - jag trodde att det fanns en beteckning för mixade både i Sydafrika ("coloured") och USA ("other").
    Vilken söt liten kille du har förresten

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?