• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Sommarmamma

Jovisst det gör det. Men för vissa blir det jobbigt i alla fall, särskilt när det blir många olika nationalitetr inblandade. Och ärligt talat tror jag att de använder det som en ursäkt för de inte gillar att vita blandar sig.

• Sommarmamma

Blomstrande - tack. och Lycka till !!!!!!!!!

• AHöst

Other har jag inte hort innan. Det sager man i alla fall inte i brukligt tal.

• Sweedie

vem vill fylla i "other"!? vad e det? kan ju vara vad som helst. jag vagrade alltid att fylla i den kategorin! kanns som en kategorier for ngt som e "annat". typ om man var ett ufo! other kan man ju fylla i om man e "vit och pacific islander", "asiat och afrikan", "vit och native american", "hawaiian och latin american" the list goes on and on. san himla generaliserande kategori som man inte kan identifiera sig med!

ngt som e nytt i usa e att man far kryssa i flera kategorier om man sa onskar. nytt fran den senaste census undersokningen. tror det var -99 eller 2000.

• systerduktig

Men man ska fortfarande kryssa i vilken "ras" men tillhör?? Eller är det "etnicitet"? I vilka samanhang måste man kryssa i sånna här saker?
    Jag är rätt glad att jag sluppit kryssa i sånt, det räcker med ett kryss för "kvinna" och ev. vilka modersmål jag har, om det är relevant...

• soffi86

i varan familj sager vi cafe au lait

• Sweedie

systerduktig: man ska fylla i vilken etnicitet man tillhor. jag vet inte triktigt vad jag tycker om hela det dar konceptet. nar jag forst flyttade till usa kandes det mycket markligt och obehagligt att fylla i. enligt det nya reglerna sa ska det aven vara frivilligt. sa i borjan nar jag gick pa college sa valde jag att "leave it blank". man blir ofta ombedd att fylla i detta i alla myndighetspapper. papper i skolan etc, etc. men sa var det en kille i mitt college en gang som uppmarksamamde mig att jag skulle fylla i svart da det skulle starka program for svarta elever. ofta anvands dessa uppgifter for statistiska andamal. sa i tex universitetssamanhang fyllde jag alltid i dessa rutor om etnisk tillhorighet. da kan ju universitetet se hur manga av de olika minoritetsgrupperna som gar i skolan och da ge mer funding till tex african american programs, hispanic studies department osv, osv.

• Mrs Moneybags

Det är i alla fall skönt att vi slipper fylla i "ras" eller etnicitet här i Sverige! Räcker väl med att de har passfotot hos polisen.
    Vet inte riktigt vad jag skulle fylla i i såna fall...har rötter i så många olika länder!

Och för de som är adopterade, skulle de fylla i sin biologiska bakgrund eller är de samma som sina adoptivföräldrar? Och om man faktiskt då inte VET vad man är...puh!

Det är ju så motsägelsefullt i USA också där hispanic är en ruta och svarta har en annan ruta - det finns ju massor av hispanics som är svarta och så vidare.

• FransiAliyah06

I London är det likadant man får fylla i vilken etnicitet man tillhör när man ansöker om jobb, skriver in sig hos doktorn mm. Hos doktorn är det faktiskt viktigt att de vet vart man kommer ifrån och vilken etnicitet man har p.ga av att olika etniciteter 'are more prone to' ha olika sjukdomar. T.ex Afro-Caribean har större risk för anemi etc. I jobb situationer skrev jag alltid 'other' och beskrev mig som African-NativeAmerican - Irish - European så kunde de ju kategorisera de bäst de ville

Sommarmamma skrev
    "I många länder används fortfarande rasbeteckningen men det är något som vi svenskar står helt främmande inför. Själv tror jag att det är en gammal kvarleva från apartheidtiden. Där sitter det fortfarande så djupt rotat i folks medvetande. Men i Sverige tror jag inte folk förstår vad man pratar om."

Sommarmamma: tror att du lever i en annan värld än de flesta människor. Själv klart att Svenskar vet precis vad som pratas om när det kommer till rasbeteckningar. Men till skillnad från 'många länder' så förstår vi inte att det finns massor av substationer innom ras/etnicitet. Här tror man fortfarande att alla med färg är ifrån eller identifierar sig med Afrika. Att alla Colombianska och Thai barn behövs adopteras eller faddras och att det är ovanlig att folk från dessa länder har utbildning eller t.o.m en bättre utbildning än oss.

Bara det senaste 6 månader har jag hunnit höra kommentarer som ' Men var är du från egentligen?/ Nej med du är väl inte Svensk?/ Jaha men var får du din mörka färg från då / Visst e hon söt men pappan måste väl vara mörkare än dig? 'Jag önskar att jag var Afrikan för jag vill oxå vara brun och ha krulligt hår', 'Jag känner en Afrikan och HAN har faktiskt en bra utbilding? - 'Det finns en annan förälder som är som dig här' - 'Du är här ifrån jaha men var kommer du ifån från början?

Jag har hunnit se - Folk som stirrar, viskar bakom ryggen på en, folk som undviker en på gatorna och i affärena, folk som hellre står än sätter sig brevid på tåget, folk som chockas när man pratar Svenska och värst folk som inte inser att världen är inklusive Sverige baserat på ras & etnicitets betäckningar på ett eller annat sätt.

Det viktiga är att inse att Svensk inte betydder bättre än alla andra eller Afrikan inte betyder Svart, Sydamerikan inte betyder hemlös och Thai inte betyder adopterad och mixad/mulatt/brun inte betyder gullig bebis!!!
    Tänk den dag då vi i Europa kan göra som de i Latinamerika där som anna zawadi skrev:Där är det inget konstigt att säga att någon är mulatt, svart, mestis eller whatever det finns en jä-la massa blandningar där. I Colombia ex är det mer vanligt att beskriva en persons hudfärg med en referens till ex. kanel, kaffe, vete etc
    tjing för kanelen säger jag!!

• FransiAliyah06

ville bara tillägga att:

Frågan är väl inte egentligen vilket ord man använder sig av utan att behöver man ett ord att använda över huvud taget? Kan man inte hellre bara acceptera folk invid för individ utan att behöva fack fördela in i kategorier. Men om man nu måste kategorisera och använda sig av färg/ras/etnicitets beskrivningar så låt det vara utav kärlet man gör så och i sånnt fall använd det ordet du känner mest kärleksfullt för. Känns ingen kärlek använd inte ordet! Om vi alla tänkte så tror jag inte att vi skulle ha några som helst problem och den här tråden skulle inte ens behöva uppstå.

Love is the answer to all our questions!!!!

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?