• christy

chihuahua hur ofta gå ut?

Hur många rastningar per dag?
    Måste den rastas vid lunch ifall man rastar morgon eftermiddag,typ vid tre?

Nån som har en liten hund som kan svara..
    Tack på förhand!

• Svar på tråden chihuahua hur ofta gå ut?
  • maruttan

Hallonsaft: Då tycker jag att du kan ta och fixa fram en hundvakt till mig för jag har letat med ljus och lykta!!! Och hunddagis finns det inte här där jag bor.
    Nu är det iofs inte något problem just nu eftersom jag är mammaledig men jag ska ju börja jobba nån gång längre fram och då vill jag att mina älsklingar ska ha sällskap

Bara för att man är mamma och kvinna så behöver man inte kunna laga mat....
  • musli
    Hallonsaft skrev 2006-09-24 11:32:21 följande:
    Lizard19: Alla har möjlighet till att ha hundvakter, det finns massor av dem. Och som ansvarig för någon annans liv och välmående så anser jag att man får ta den tiden/kostnaden att ordna en hundvakt/dagis eller liknande. Och det gäller oavsett ras eller storlek. Tycker det är tråkigt att folk inte månar om sina djur!
    Oj? Kom hit och peka på en hundvakt åt oss då... Vi bor mitt i skogen med en massa pensionärer runt oss och vanliga familjer som alla jobbar precis som vi... Vi har dessutom en Rottweiler så det kanske inte blir så enkelt för dig att skramla fram en hundvakt här ute... Kanske gamla Elna 91 år kan hjälpa oss?

Allvarligt talat, ALLA har inte möjlighet till hundvakt, därför har vi löplinan och grannarna hundgårdar... Wake up and smell the coffee...
    //heavy metal-mamma...
  • Hallonsaft

Ni har då alltså verkligen frågat alla skolungdomar,grannar, pensionärer (ja ,det finns även friska starka 65-åringar)

Det finns kanske någon i närheten som jobbar skift eller så brukar det finnas pensionärer som mer än gärna får komma till nytta. Men de kanske inte direkt sitter och läser annonser om att dagmatte/husse sökes. Och ja tom Elna 91 år kanske vill ha sällskap. Hon behöver ju inte gå ut med hunden, utan de räcker ju med att hålla dem sällskap.

Ta inte för givet att man inte kan hund bara för att man är pensionär. Man kan bli förvånad. Även gammalt bruksfolk blir faktiskt gamla de med någon gång.

Har man hund oavsett om man bor i tätort eller i skogen så får man ta sitt ansvar att sköta om den. Bor man i skogen så får man väl hägna in tomten och se till att hunden har tillgång in i huset/hundkoja och att skaffa sällskap till den i form av en annan hund.

Men det spelar ingen roll. Har man hund får man lösa problemet. Hur man gör detta är upp till en själv. Har man nu en rottis som behöver mycket aktivering och motion så får man kanske tänka på att omplacera om man inte har tid med den pga jobb.

• menu

håller med hallonsaft, skaffar man djur (eller barn), så skall man ta hand om dem! bor själv ute i skogen så funderingarna har varit många innan vi bestämde oss för hund igen.

• Hallonsaft

Maruttan: Visst finns det hunddagis i Mälardalen.

• BjörnesMagasin

Håller med Menu och Hallonsaft fullständigt!!!

Har man hund så får man bara se till att den inte behöver vara ensam hela dagarna, och det spelar ingen roll vad det är för ras, eller ens om man har två hundar...

Och nej, jag tror inte att alla har hundvakter, men alla borde ha det!! Det vet vi ju alla att det finns folk som aldrig borde ha skaffat hund överhuvudtaget, precis som det finns folk som inte borde ha barn...

Och att man har möjlighet till hunddagis eller hundvakt kanske man skulle ha kollat upp innan man skaffade hunden...!!!

• christy

Men hallå!
    Asså ställde bara en fråga varför måste det bli sån uppståndelse?!

Frågan handlar inte om att hunden skall hålla sig eller inte!
    Det jag undra var ifall den behöver gå ut vid lunch,alla hundar behöver ju faktiskt inte det,det är mkt olika med hundar.
    Och behövs det hundvakt så är det lätt att fixa då jag har två som e hemma med hund.

Och ni som skriver att jag borde skaffa ett annat djur,tack men jag undra om en chihuahua.Och jag anser inte att man måste vara hemma för att ha hund,finns andra lösningar än att köpa kanin.

• christy

Och,jag har aldrig skrivit att hundvakt inte går att fixa ifall det skulle behövas

• Hugofelicia

Vad är det för skillnad på små och stora hundar?
    Alla behöver ju ut en ca 4gånger ändå.....

• giz den allsmäktige

du ts bara undrar jag så..... har du verkligen valt rätt ras utifrån din familjs personlighet osv eller har du valt en söt ras?

Svar på tråden chihuahua hur ofta gå ut?