• christy

chihuahua hur ofta gå ut?

Hur många rastningar per dag?
    Måste den rastas vid lunch ifall man rastar morgon eftermiddag,typ vid tre?

Nån som har en liten hund som kan svara..
    Tack på förhand!

• Svar på tråden chihuahua hur ofta gå ut?
  • Lizard19

Jo men en hund kan väl få aktiveringen de timmar man har tid å sen får vila de timmar man inte har tid ;)

Å de kan vara så att man inte har tid på jobbet....

Å alla hundar behöver inte lika mycket aktevering..

Beror väl på lite hur hunden är själv oxå ;)

• christy

lizard.skrev i din dagbok..
    Håller elt med dej.
    Man kan ju inte vara "arbetslös" för att klara av ett hundliv..
    (aktar mej för flygande fat).
    Man kan ju inte aktivera hunden hela tiden..
    Leker alla med sina barn då hela tiden oxå kanske,skulle int tro det..

• Lizard19

Nej precis...

Men åter igen det beror på hur mycket man vill involvera sig med hunden.

Jag ser min hund som ett sällskap och vakthund eftersom jag är ensam mycket kvällar.

Hon behöver medel aktevering. Vissa dagar är bara vila medans andra är mycket motion. Men hon lider inte för det passar henne och de är det som hon är van med =)

Så för att gå tillbaka till tråden ... Vänj din hund vid d du är van vid och ditt liv. Du ska inte anpassa dej efter hundens liv utan hunden efter ditt... Förstårs om hunden passar in i ditt liv men det får man fundera länge på innan man skaffar hund =) Och givetvis får du oxå anpassa rasen därimot efter hur du är som person och hur mycket du vill aktivera hunden =)

• christy

lizard-
    mycket bra skrivet!
    skall ta mej en funderare..
    tack för alla svae!

• jtoao

Undra varför du ska skafa en chihuahua om du vill kunna lämna den? Skaffa en med stabilare psyke som tål att någon går i trappen utan att skälla sig hes(jo alla jag känner gör likadant)
    Min jycke följer på jobbet sitter ute/i bilen och rastas på lunchen

• Kantarellen

varning för att lämna hunden i bilen, hundar blir stulna ur bilar! har varit väldigt nära att råka ut för det själv men uptäckte vad som höll på att hända...

• Rigor

Hmm... Undrar om du kanske borde tänka om vad det gäller hund? Om man inte kan rasta den på lunchen så är det inte så lyckat för hunden som får ligga och hålla sig, vilket kan vara jobbigt och tom plågsamt. En gammal hund kan ju ha vant sig att vara ensam långa dagar, men det är ju inget roligt hundliv?! Och att skaffa en valp med vetskap om att man inte hinner rasta den mitt på dagen är inte att rekommendera. Varför inte en kanin, ett marsvin eller en liten papegoja? De kan ju vara minst lika bra kompis som en hund!Eller, skaffa hund och ha den på dagis/dagmatte! Kostar någon tusenlapp per månad, men då får den det bra i alla fall!
    Lycka till!

• Lizard19

Hmmm min hund är inte gammal hon är 3 år....

Å hon får vara ensam 2-4 ggr i veckan långa dagar MEN jag anser inte att hon har ett tråkigt liv....

Ja vist ensam varje dag d fattar man kanske att de blir lite väl trist men de beror på hur ens situation ser ut. Har du tid att gå hem ? Hundvakt kanske... Eller hund dagis eller möjlighet att ta med den ibland ?

Möjligheterna är många men som sagt man får nog fundera över rasen =)

• Hallonsaft

Lizard19: Förstår inte resonemanget i att hunden ska anpassa sig efter sin ägares liv. Varför ska det bara ske på människans villkor? Vem har gett oss rätten till att vara så egoistiska?

Och så länge många blivande hundägare väljer ras efter hur de ser ut eller för att "grannens-hund-är-så-lydig" så blir det ju ännu mer galet. Det finns många många bruksraser och aktiva hundar som lever som sällskapshundar. Många av dessa hundar lider i det tysta. Tyvärr är hundarna extremt anpassningsbara, de klagar sällan, och när de klagar så åker antiskällhalsbandet på alt. antidragselen. Men bara för att de lägger ner sina förhoppningar på livet, och anpassar sig (läs: blir apatiska) så trivs de ju inte med livet.

Nä, har man inte tiden för att se till att sitt husdjur mår bra, så ska man inte ha djur. En hund är ett flockdjur och ska vara med sin familj så mycket det bara går.

Jobbar man heltid och endast går hem för att rasta hunden på lunchen, ja, då anser jag att man är extremt egoistisk och bör inte ha hund. Det finns så många möjligheter med hunddagis, dagmatte, doggywalker m.m så det är inte försvarbart att hunden ska få ligga hemma så många timmar om dagen.

• Lizard19

Därför att hunden faktisk är ett husdjur till männsikan inte tvärtom.... Men jag anser inte heller att man ska låta hunden vara ensam flera timmar alla dagar....

Men tyvärr så tycker jag att för många människor skämmer bort hundar.. Å d märks för många hundar idag ( inte alla ) klarar inte av att vara ensamna... Inte ens ett par minuter.

Men jag har precis som du oxå förslagit många lösningar... ;)

Svar på tråden chihuahua hur ofta gå ut?