chihuahua hur ofta gå ut?
Hur många rastningar per dag?
Måste den rastas vid lunch ifall man rastar morgon eftermiddag,typ vid tre?
Nån som har en liten hund som kan svara..
Tack på förhand!
Hur många rastningar per dag?
Måste den rastas vid lunch ifall man rastar morgon eftermiddag,typ vid tre?
Nån som har en liten hund som kan svara..
Tack på förhand!
Hallonsaft har nog skrivit det vettigaste i den här tråden, tror jag...
Måste bara lägga till angående att ha hunden sittande i bilen när man jobbar, att det är faktiskt olagligt!!!
Sen ska en hund aldrig vara ensam mer än max fyra/fem timmar per dag, och det oavsett om man går hem på lunchen och rastar den eller inte...
Problemet är ju inte om hunden kan hålla!!
Mina hundar skulle utan problem kunna hålla sig från morgon till kväll om det krisade, men jag skulle aldrig drömma om att lämna dom ensamma en hel dag för det...!!!
Jobbar man heltid och har hund så får man fixa dagmatte/-husse eller lämna hunden på hunddagis, svårare än så är det inte!!
Hellre vara hemma med hunden hela dagen och bara rasta den två eller tre gånger, än att den rastas både morgon, lunch, eftermiddag och kväll, men får vara ensam hela dagen däremellan......
...om hunden kan hålla SIG...
Bra skrivet, Hallonsaft!
Hoppas Christy skaffar ett djur som trivs bäst i sitt egna sällskap och inte en jycke som blir olycklig!
nu har jag inte läst allt men
vi har haft en stor hund bernen sennen
men har nu 2 chihuahua killar på 3 och 4 år
å dessa små behöver gå ut oftare, åtminstone den ena (äldre) av dessa måste ut minst efter 5 tim hellst var 4 tim, den andra kan ha längre emellan! så det är nog inte bara hur man lär hunden, utan de är ju oxå individer
men fast hunden nu skulle klara av att hålla sig så är det ju ett flock djur å skall inte vara ensam hela dagarna typ 9-10 tim, det är ju hemskt att tro ens! så nog måste man ut med de mitt på dagen!
vi går ut på morgonen ca 0630-7 på en liten morgon promenad ca 20 min,
sedan runt 11 på en lång promenad ca 4 km (eller oftast går vi till nått ställe där de får springa lösa å leka med varandra, å då springer de verkligen som tokar)
vid 1530-16 kan vi ta en snabbis ut,
å så en längre promenad ca 2 km runt 1800-1930 tiden - lite olika
å så en snabb kiss innan vi går å lägger oss runt 22-23 tiden
Håller helt med Hallonsaft och Björnes magasin. Hundar ska inte vara ensamma mer än max 4-5 timmar om dagen pga. att de är flockdjur och behöver aktiveras för att inte bli understimulerade, vilket kan leda till både passivitet och överaktivitet och stress när man sedan väl är hemma. Jag skulle aldrig drömma om att lämna min (lilla) hund ensam mer än det och hon är hos hundvakt(en kvinna i området som vi betalar)varje dag när vi är på jobbet. Min hund har dock inga svårigheter alls med att lämnas ensam hemma.
Men ni läser ju inte mellan raderna.. Ni ser bara att ahhhh hur kan hon säga att hunden ska anpassa sig efter männsikan... Enkelt vi står i högre rank... Jag formar ju givetvis min hund efter våra liv men jag har oxå valt en ras som passar våra liv ;)
MEN ! Det är tydligen ingen som ser mitt men.... Man ska inte lämna hunden ensamn för ofta det håller jag med om. Även om jag tycker att man dalta för mycket med hundar idag men som sagt alla raser är olika...
Jag lämnar Isa ensam hela dagar 3-4 ggr i veckan... Hon sover mest eller leker med sin aktiveringsboll och jag se inget fel i det faktiskt. Förvisso jobbar jag inte heltid.
Tjejen här vill ha en chi och tydligen kräver de mer promenader och det var väl det hon ville veta. Jag har hört att de ty sig oxå mer till sin ägare och har svårt att vara själva då de vill gärna följa med...
Vet du jag tycker du ska gå in på vovve och höra dig för där oxå finns mycket bra folk där som kan ge dej många tips om dem tror jag =)
Lycka till =)
Lizard19:
Då undrar jag bara vad du menar med HELA dagar, för jag hoppas verkligen inte att det är 8-timmars arbetsdagar du menar!!!
INGEN hund, oavsett ras, ska lämnas ensam så länge!!! Det är möjligt att dom vänjer sig vid det, men det ska dom inte behöva göra...!!!
Det kan väl vara okej om det händer nån enstaka gång, för att det är kris, att nåt händer så man inte kan ta sig hem tidigare eller nåt sånt, men det får inte bli en vana...
Då ska man inte ha hund överhuvudtaget!!!
Vet du ? Hur länge hon är ensam är faktiskt min ensak ... Det är min hund...
Hon kan vara ensam från 1 timme till 8
Ibland händer det att hon är ensam länge ibland inte...
Vi jobbar skift här hemma så ibland händer det att hon får vara ensam en hel kväll eller dag. Nån gång så lämnar vi henne till en hundvakt vi har men bara om de krisar.
Va hon behöver och inte behöver är inte upp till dig utan mig...
Du tror verkligen att alla har hundvakter ? *skakar på huvudet*
nepp så är det faktiskt inte...
Å vist jag kan hålla med om hunden är ensam varje dag i 8 timmar då ska man inte ha hund.. Men nu var de väl inte detta som tråden handlade om ... Utan om en speciel ras !
Nu lägger jag ner för som vanligt ballar d ur ;)
nej alla kan ju inte fixa hundvakt, å det är ju sådant man måste tänka på när man skaffar hund, jobbar man hela dagarna utan att kunna rasta hunden (eller ha med den på jobbet) å inte har hundvakt heller - så skall man ju inte skaffa hund!
Lizard19:
Alla har möjlighet till att ha hundvakter, det finns massor av dem. Och som ansvarig för någon annans liv och välmående så anser jag att man får ta den tiden/kostnaden att ordna en hundvakt/dagis eller liknande. Och det gäller oavsett ras eller storlek.
Tycker det är tråkigt att folk inte månar om sina djur!