• kozzan

är det okej att säga negress?

det är mkt prat om att man inte bör säga n.... eftersom det kan vara stötande för vissa. men är det okej att säga negress? ag tycker det är ett fint ord och helt ok att säga så länge personerna jag pratar med inte tar illa vid sig av det...

världens finaste tjej finns hos mig
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden är det okej att säga negress?
  • o0dizzy0o

andvänder både neger o negress, säger negerboll me för dom som vill klaga

• Chilimon

Negress är helt okej, men en negress är väl en kvinna och en neger en man?

• la Demoiselle Snorque
    Ordet neger kommer från spanskans ”negro” som betyder svart och det började användas om afrikaner under slavhandelns dagar.
    Svarta har aldrig själva kallat sig negrer. En neger är en degraderad, sinnesslö, lägre stående människa och att kalla någon neger och inte mena något illa med det är att likna vid att spotta någon i ansiktet och inte mena något illa med det

Från länken ovan!
  • fru2006

å jag som tycker negress låter elegant och fint. Hör jag negress så tänker jag på en stilig vacker kvinna

• sonica

fruTF Jag med!! Det är nått positivt över ordet. Att det beskriver precis som du säger en riktig pudding.

• o0dizzy0o

exakt men menar ju inte att nedvärdera någon, hör jag negress så tänker jag på en stark o vacker kvinna =))

• isisisis

Hallå!
    Dethar funnits omröstningar här på FL om ordet neger,och det har varit ett fasligt hallå om att det är kränkande.
    Hur sjutton kan negress vara mindre kränkande? Isåfall?
    Negress är ju en negerkvinna!!!
    Var har moralen tagit vägen nu då?

• bigmacoco

Neger, negress = nej!

Svart kontra vit = ok!

• Drakfisk

Även om ni som envisas med att säga neger/negress inte lägger in ett negativt värde i ordet måste ni ju förstå att vissa människor tar väldigt illa upp av att folk envisas med att använda mycket nedlåtande ord.

"jag har alltid sagt så, och för mig betyder det inget negativt" är inte giltiga argument i denna debatt, då neger/negress onekligen är starkt värdeladdade ord, då med negativ laddning.

Varför är det så viktigt för vissa att få fortsätta att använda vissa ord, trots att andra människor blir sårade? Hur jobbigt är det egentligen att radera orden neger och negress ur sitt ordförråd och i stället använda neutrala uttryck? Vad blir bättre av att man använder ord som sårar?!?

• sonica

det är sällan ordet negress används som skällsord. Det är det enda jag kan tänka mig.

Svar på tråden är det okej att säga negress?