Fler som bygger hus?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Tänkte vi kunde dela erfarenheter och tipsa varandra lite
Vi bygger ett "Fiskareheden hus"
Vad bygger ni?
Madde: Jag är lite blyg så jag vill helst inte avslöja, än i alla fall
Vilket fint hus ni bygger. Vem är leverantör?
76Sanna: Jag tänker också huset med ljusa väggar, lite beige och kanske lite brunt på någon vågad fondvägg. Men när jag ser min omkring så gillar jag egentligen lite färg och kraft. Helt vita hem gör mig snöblind så vi får se vad som händer. Beiga väggar och bruna gardiner kanske? Håller med om tapeter. Jag har konsekvent undvikit tapeter för att det finns så mycket fult. Förra sommaren tapetserade vi om i vardagsrummet och höll aldrig på att ta oss ut från färghandlaren. Det fanns ju så mycket snygga tapeter att välja mellan
I och med att vi bygger själva finns det GOTT om tid att hinna välja golv, tapeter, kakel osv. Vi har en del kompisar som till slut bara pekade i vild panik när Myresjösäljaren på samma dag var tvungen att veta vad de hade valt i alla husets rum. inkl. kökshandtag
Ja, vi har ett möte med byggarna i morgon och jag har en känsla av att de kommer att säga att det inte kommer att vara klart till den 15. Men de kan få några dagar till på sig att göra klart för den 19 ska jag börja flytta. Sambon kommer hem den helgen och så fan att jag ska flytta själv
Ska åka förbi huset i morgon och se om det hänt något...
skogstjärnan: helst skulle jag inte alls ha lister i taket, men vi har så många vinklar i vårt vardagsrumstak så det är omöjligt att få det snyggt utan lister. Det blir vita lister då vi tänkt ha de flesta väggar i vitt. Golvlistarna blir något i ek, då vi skall ha ekparkett.
ÄngelBängel: Usch hemska tanke att vara tvungen att välja allt så snabbt! Vi kommer förmodligen att ta över huset målningsförberett och då kommer vi ju att ha tid att bestämma färger och tapeter när vi faktiskt står i huset. Skönt! Ser dock inte fram emot spacklingen...
76sanna: jag har en svärfar som är nästan expert på spacklandet så vi har tur.
Han har spacklat en hel del hus. Han har börjat spackla vårt vardagsrum nu. Han är jobbar som VD/ekonomichef så han arbetar inte till vardags med att spackla.
Jag skulle bli helt förstörd om jag var tvungen att hasta fram sådana LIVSviktiga beslut *skratt*! Men det är en del av glädjen, tycker jag, att hålla på att fundera och klura innan man bestämmer sig. Nu fegade vi och körde med microlit och målade nästan allt stockholmsvitt på entréplanet, men till övervåningen kommer jag att välja en del tapeter.
mimmi006: Slipper man spackla om man använder microlit? Har hört talas om det, men trodde inte man slapp spacklingen? Det hade ju varit guld värt!
solrosen83: vilken tur ni har! Jag har aldrig spacklat i hela mitt liv... Kan bli en upplevelse... Men visst är det underbart med familj och vänner som kan hjälpa till! Min svärfar är elektriker och kommer att göra det jobbet till oss. Sparar en hel del pengar på det.
Tyvärr inte, Sanna, det är samma underarbete som annars. Enda skillnaden mot att måla direkt på gipset är strukturen och hållbarheten (mot slag tex.) och priset.
Johje:
Jaså va roligt. Vad blir det för nån "modell" då? ![]()
Hur lång tid tog det för er att få bygglov?? Vi ansökte i slutet på november och har inte hört något än!!!