• VVVeni

    Satans volvo...

    skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

    räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

    varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

    känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

    men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

    //

  • Svar på tråden Satans volvo...
  • Pucke

    många kall körningar gör ofta att bilen drar det dubbla, sen så låter det som om du skaffat en 2.5 liter motor utan turbo?
    Den är ofta MYCKET törstigare än en turbomatad motor då den får jobba mer för att driva.

    Mitt tips: sälj bilen o skaffa en bil som drar lite bensin men ändå uppfyller de krav du har på en bil.-

  • Enzo Ferrari

    Som "Pucke" skrev, har du köpt en 2,4 170hkr eller 140hkr så är den inte snål i bensinen.

    Kör själv en Volvo S80 2,5 Turbo med automat och den bra mycket snålare än andra bilar även inom volvo-programmet, snittförbrukningen ligger på 0,85.

    Sen att som "nassepånken" skrev att det är bara för att det är en Volvo kvittar oavsett märke, kör man en större modell med mindre motor och utan nån ltt eller ftt som hjälper till blir det oftast en sämre bränsleekonomi, framförallt om man bor i centrala delarna av en stad och har mycket korta körningar samt mycket stanna-köra.

    Först skulle jag rekommendera dig dock att åka in till Volvo, be dom läsa av den och se vilken programm-version som ligger i den och då uppdatera mjukvaran, detta tips gäller ALLA bilmärken, på nyare Saab tex. kan man tro att man kör med känguru bensin ibland men i 99% av fallen hjälper det att be verkstan uppgradera mjukvaran så går det mycket mjukare.

    Sen till sist får man rannsaka sig själv, hur kör jag och i vilken miljö kör jag.

    Lycka till!

    David

  • Enzo Ferrari

    Tillägg till mitt eget inlägg:

    Motoralternativet 2,5 Turbo finns till fler än S80.

  • Hjärncell

    Inget ont om Volvo, hade en Volvo 360 i min tidiga ungdom. Bästa bilen som jag haft, 0,6L/mil, lite kallt om fötterna när golvet höll på att rosta bort men annars helt ok:)

  • K J N

    Din bränslekostnad är ändå en spott i havet mot vad du får betala i värdeminskning den dagen du säljer bilen och då har Volvo ändå bra andra och tredjehandsvärde.

    Väljer man att köra på bensin så blir det dyrt, det följer så att säga med koncepet.

    Lösningen är diesel, där har man ofta 3-4 kr lägre drivmedelsmilkostnad bara igenom en lägre förbrukning och sedan ytterligare ett par kronor sparade iform av ett lägre bränslepris.

    Detta innebär en besparing vid 2000 mil på ca 10-12.000 kr eller runt en tusenlapp lägre bränslekostnad i månaden.

  • MSI

    KJN: diesel som du köper på macken kostar ungefär lika mkt som vanlig bensin, så där sparar du inte mkt.
    Det du sparar är ju på den lägre förbrukningen.
    Men en hel del av detta har ju ätits upp av skatter hittills, men nu har väl reglerna ändrats så att det kanske blir bättre.

  • K J N

    "diesel som du köper på macken kostar ungefär lika mkt som vanlig bensin, så där sparar du inte mkt. "

    Ska man handla bränsle på macken så kan man lika gott köpa bensin.

    Straffskatten undviker man igenom att välja en bil som är lastbilsreggad, exempelvis en pickup.

    Tänk på att nya bilar med partikelfilter bara har en tillfällig skattesubvention och partikelfiltret kostar ca 1 kr varje mil att underhålla - bra för miljön och dåligt för plånboken.

Svar på tråden Satans volvo...