• VVVeni

Satans volvo...

skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

//

• Svar på tråden Satans volvo...
  • MSI

har också en 850, dessutom automat. tycker inte den drar speciellt mkt.. Håller sig under litern trots mkt korta körningar med kallstarter.

Däremot är den så ruggigt slö så ibland hade det nog gått fortare att gå

• Benganfans

Måste hålla med kjn... Iofs kör jag en 3 tons bil med bensin motor men den skall bytas ut mot en disel... men med bensinaren stora däck och mycket markfri gång ligger jag på 1.5-2 liter per mil beroende på om det är landsväg eller stadstrafik... men jag kan lasta halva lägenheten och fortfarande transportera runt hela familjen utan att det blir trångt... vid en krock så skulle jag inte våga gå ut och kolla på bilen jag krockat med....

• På besök

Äh det är väl bara bra så Reinfeldt får råd med skattesänkningarna

Lassemannen m, 6 ungar
  • Grodmannen

Jättebra att ni klarara er i era stadsjeepar och att ni förbrukar enorma mängder soppa (ironin läggs åt sidan).

Jag kan inte påstå att jag är mycket bättre. Vi kör en Saab 9-5 kombi. Den drar under milen om man litar på färddatorn.
    Audin 80, 88 års model, drog 0,7.

Visst man vill sitta säkert och att ens familj ska klara sig, men tänker ni aldrig tanken på den gången (hemska tanke) ni kliver ut och måste titta på den där andra lilla bilen?

• K J N

"Visst man vill sitta säkert och att ens familj ska klara sig, men tänker ni aldrig tanken på den gången (hemska tanke) ni kliver ut och måste titta på den där andra lilla bilen?"

Som likaväl kan vara en motorcyklist.

Alla väljer själva hur de vill låta sig transporteras, en del väljer att göra det i fordon med låg passiv säkerhet, exempelvis mopedbilar, motorcyklar eller småbilar.

• Benganfans

Grodmannen: jag kör defenitivt inte en stads Jeep. möjligt vis en föregångare till suv men absolut inte en Jeep. Då jeep är ett bil fabrikat...

• Cas The Familydad

Vi har en Volvo 745 -91 och den år alldeles fin fint.....Men, då vi väntar tvillingar och redan har 2 pojkar så blir nästa köp en Citroen C8, vi har kollat & kollat & kollat....och det är den bilen som vi anser som mest prisvärd.....

Men jag kan ju hålla med VVVeni om att det INTE kan vara kul att ha en bil som nyttjar bensin som en annan nyttjar kallingar....

• Dofilus

Jag kör en Saab 900T -94 (230hk+) och på landsväg drar den 0,7-0,8. Snittade 0,85 över 57 mil med 103km/h i snitt. 30 mil gick säkert i runt 130-140km/h.

Blandad körning brukar ligga på 0,85-0,95.

Förstår för övrigt inte varför Volvo ska envisas med att köra med förhållandevis stora (2,4l) motorer när de ändå har så lågt effektuttag. T ex 140hk. Riktigt låg trimningsgrad. Bättre att t ex ha 2 liter och turbo så slipper man släpa runt på massa "dödvikt" när man inte behöver effekten.

• K J N

"Förstår för övrigt inte varför Volvo ska envisas med att köra med förhållandevis stora (2,4l) motorer när de ändå har så lågt effektuttag. T ex 140hk. Riktigt låg trimningsgrad"

Om låg verkningsgrad är problemet så kan man ju satsa på en dieselmotor istället.

• Dofilus

KJN: Inte verkningsgrad. Det har mer att göra med hur mycket energi man får ut ur bränslet. Trimningsgrad = hur mycket effekt/cylindervolym och 140hk på 2,4 liter är typ 58hk/liter. Min gamla mazda 323 har 56 :) (min saab ca 115).

Kan iofs jämföras med en racing 125cc som har drygt 400hk/liter.

Svar på tråden Satans volvo...