• VVVeni

Satans volvo...

skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

//

• Svar på tråden Satans volvo...
  • theospappa

Hmm, sitter själv i samma sits. Har köpt en säker barnvagnsbil, dvs en volvo v70, 2,4 170 hk. Törstig som en främlingslegionär i Casablanca, ffa i stan. På landsväg lite bättre, typ 0,75L/mil. Har lyckats få ner förbrukningen lite med lite "Eco driving". Nån annan som har fler tips?

• K J N

"Nån annan som har fler tips?"

Köp en dieselbil..

• Enzo Ferrari

Ursäkta mig men gnäller ni över 0,75-0,9l/mil!?!

Känns som ni gått från att haft småbilar eller äldre bilar som väger mindre...

Då ska ni inte ha storbilar, ska det dra mindre än 0,7 får ni sikta in er på småbilsklassen.

De flesta bilar i storbilsklassen drar mellan 0,8-1,00/mil beronde på körning, även bilar i mellanbilsklassen kan dra i sig samma mängd soppa.

Checklista:

Däckstryck
    Körstil
    Bor utanför eller i centrum
    Ofta kallstart med korta sträckor
    Underhåll o service
    Takbox
    Onödig last i bilen
    Motorvärmare

Detta är några punkter som man kan kontrollera själv som påverkar bensinförbrukningen.

• Gixxerpappa

Själv kör jag en Saab 9000. Den drar ca 0.8/mil och det tycker jag är okej. Min Suzuki 1100 drar 1.1/milen. Det är oxå okej för det är kul. Det beror på hur man ser det, skulle Saaben dra 1,1/mil skulle jag nog byta bil

• Pucke

Sälj volvon och skaffa en bil med mindre motorvolym istället.

typ audi, vw, skoda, saab m.m. så fort ni börjar komma ner till 1.8 liters motorer (helst turbo oxå) så kommer ni märka extrem skillnad.

som jag sagt innan, jag har gått från över 2500 kr/mån i soppa til 1000:- bara på att byta bil från volvo till skoda

• hannaspappa

Ni var det ju ett tag sen jag körde turbo men då var det en stor skillnad på försäkringen, kommer dock inte ihåg hur mycket, sist jag hade volvo körde jag en 850 -94 (2.5L) Den drog runt 0.8.

För övrigt samma som 745an jag hade före. Innan den gjorde jag misstaget att köpa en v40 med 1,6 liters motor och tro att den skulle dra nämnvärt mindre men med eco driving så fick jag ner den på 0,74.

Nu kör jag subaru legacy 2.0 sugmotor på strax under 0.8 på sommarn och mellan 0.8 och 0.9 på vintern. Stor, bättre än alla 2wd (oavsett antispinn) när det är halt och går nästan aldrig sönder :)

hoppas han inte gasar om ni lurar på honom en turbo för då blir det inte billigt (dock kul) ;)

• Master J

Borde nog inte ens skriva i denna forums fråga då jag inte förstår sammanhanget. Grund för en standardbils bensinförbruking är oftast att finna i bilens vikt: 1000 kg bil kan oftast lätt köras under en liter/mil medan en bil i klassen 1500kg omöjligt klarar detta utan gärna vill ha 1 liter men ofta mera.
    Undantag som drar ned förbrukningen är tex 4 ventilsteknik.
    Har till dags dato aldrig klarat att köra en Volvo (aldrig testat med en S40-V40) under 1,3 liter/mil med mitt körsätt. (full fart spar tid) Vore jag nu stolt ägare till en Volvo skulle jag självfallet säga att det är en lögn för XX kör minsann sin stora feta Volvo på 0,8!!! Den enda jag träffat som kör sin feta volvo under liten med marginal är min fosterbror som aldrig kört över vad skyltarna säger vid vägkanten och äve på motorväg håller omkring 90.
    Då jag själv har en sorts blyfots åkomma stiger därför förbrukningen på alla bilar jag kör långt över det som skrivs i reklamen och testerna för resp bil.
    Ökända bensinslukare i den europeiska bil-floran är vad jag kunnit finna ut: VW-Audi fram tom 2002 års modell, MB alla modeller fram till 2004, Volvo samtliga jag testat fom 1953 års PV med B4B motor till dagens. Fordar fram till 1990 DOHC motor.
    Utpräglade snålbilar, hmmm Renault en av dem, finns troligen fler.
    Men varför och vrida ett par ynka dl fram och tillbaka. Varför inte använda enkel matte?
    ex: bil A 10år gammal nypris då 500000,oo 1500 kg, 200 hk,skatt ca 3000,oo. bensin förbrukn ca:1-1,5 liter/mil. begagnat pris: ca 50000,oo
    Kostnad för de första 10 milen: 53150,oo
    ex: bil B 1 år gammal nypris 225000,oo 1000kg, 125hk, bensinförb ca 0,8-1,2 l/mil.skatt:1500,oo,beg pris:150000,oo(den e ju nästan ny)
    Kostnad för de första 10 milen: 151580,oo
    antar man sedan att man äger dessa båda bilar under 5 år blir läget en smula underligt. Detta då man redan vid inköpet har ca 100000,oo kronor till godo på den större bensinslukaren. Att tanka för mm.... på vägen eller varför inte att ha KUL för på annat som inte rör bilen.
    För mig är dock den stora fördelen den större bilens inbyggda LIVFÖRSÄKRING som genom medier och reklam totalt trollats bort till förmån för stjärnor i EURONCAP tester. Obeservera att dessa tester utgår från att lika stora fordon krockar med varandra.
    Fysikens lagar talar dock tydligt och enkelt om att det alltid är det tyngre fordonet/högre massan som vinner....

Frågar mig ibland vad miljön vinner på. Att vi avstår från att köpa en nytillverkad bil och kör de gamla. Behov av nyproducerat minskar därmed farliga produktions miljö utsläpp. För att inte glömma den mängd energi som måste produceras för att man ska kunna bygga en ny bil.

• K J N

Jag löser det hela med en två tons pickup.

Där finns en hög sittställning, hög tjänstevikt och rejält med utrymme vilket är en fördel vid en olycka.

Bränsleförbrukningen håller man ordning på med dieselmotor, runt en liter per mil.

Försäkringen och värdeminskningen är rimlig eftersom det är en gammal bil som man kan ha trafikförsäkrad och som redan har uppnått sitt lägsta värde.

Fordonsskatten är vettig då fordonet är reggat som lastbil.

Liksom alla andra amerikanska bilar så är reservdelarna billiga och bilen är lätt att skruva med själv.

• raggarn

Jag har en Volvo V70 T5 automatare 97:a. Den drar 1,0-1,1 liter milen blandad körning för tillfället med dubbdäck. Inte illa för en tio år gammal Volvo.

• hannaspappa

Gud vad ni hatar volvo :) sista volvon jag hade var en 850se från 94a och den gjorde runt 0,8 milen, att jag sen bytte den mot en japan för att jag tröttna på att laga den är den annan sak.

Svar på tråden Satans volvo...