Borde nog inte ens skriva i denna forums fråga då jag inte förstår sammanhanget. Grund för en standardbils bensinförbruking är oftast att finna i bilens vikt: 1000 kg bil kan oftast lätt köras under en liter/mil medan en bil i klassen 1500kg omöjligt klarar detta utan gärna vill ha 1 liter men ofta mera.
Undantag som drar ned förbrukningen är tex 4 ventilsteknik.
Har till dags dato aldrig klarat att köra en Volvo (aldrig testat med en S40-V40) under 1,3 liter/mil med mitt körsätt. (full fart spar tid) Vore jag nu stolt ägare till en Volvo skulle jag självfallet säga att det är en lögn för XX kör minsann sin stora feta Volvo på 0,8!!! Den enda jag träffat som kör sin feta volvo under liten med marginal är min fosterbror som aldrig kört över vad skyltarna säger vid vägkanten och äve på motorväg håller omkring 90.
Då jag själv har en sorts blyfots åkomma stiger därför förbrukningen på alla bilar jag kör långt över det som skrivs i reklamen och testerna för resp bil.
Ökända bensinslukare i den europeiska bil-floran är vad jag kunnit finna ut: VW-Audi fram tom 2002 års modell, MB alla modeller fram till 2004, Volvo samtliga jag testat fom 1953 års PV med B4B motor till dagens. Fordar fram till 1990 DOHC motor.
Utpräglade snålbilar, hmmm Renault en av dem, finns troligen fler.
Men varför och vrida ett par ynka dl fram och tillbaka. Varför inte använda enkel matte?
ex: bil A 10år gammal nypris då 500000,oo 1500 kg, 200 hk,skatt ca 3000,oo. bensin förbrukn ca:1-1,5 liter/mil. begagnat pris: ca 50000,oo
Kostnad för de första 10 milen: 53150,oo
ex: bil B 1 år gammal nypris 225000,oo 1000kg, 125hk, bensinförb ca 0,8-1,2 l/mil.skatt:1500,oo,beg pris:150000,oo(den e ju nästan ny)
Kostnad för de första 10 milen: 151580,oo
antar man sedan att man äger dessa båda bilar under 5 år blir läget en smula underligt. Detta då man redan vid inköpet har ca 100000,oo kronor till godo på den större bensinslukaren. Att tanka för mm.... på vägen eller varför inte att ha KUL för på annat som inte rör bilen.
För mig är dock den stora fördelen den större bilens inbyggda LIVFÖRSÄKRING som genom medier och reklam totalt trollats bort till förmån för stjärnor i EURONCAP tester. Obeservera att dessa tester utgår från att lika stora fordon krockar med varandra.
Fysikens lagar talar dock tydligt och enkelt om att det alltid är det tyngre fordonet/högre massan som vinner....
Frågar mig ibland vad miljön vinner på. Att vi avstår från att köpa en nytillverkad bil och kör de gamla. Behov av nyproducerat minskar därmed farliga produktions miljö utsläpp. För att inte glömma den mängd energi som måste produceras för att man ska kunna bygga en ny bil.