• VVVeni

Satans volvo...

skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

//

• Svar på tråden Satans volvo...
  • K J N

Vi har ju ingen nytta av trimmningsgraden, storleken kan visserligen ge en högre förbrukning men det löser man igenom att välja en dieselmotor med bättre verkningsgrad.

En stor slagvolym är på detta sätt ingen nackdel.

• Dofilus

KJN: En motor med större slagvolym är oftast tyngre = högre förbrukning.

Så varför inte ha en turbo som ger motsvarande prestanda (när det behövs) som en motor med större slagvolym men utan att drabbas av extra vikt.

Jag har 230hk+ och ca 350Nm på 2 liter. För att få samma vrid (i en bensinmotor) utan överladdning så brukar motovolymen vara ca 3 liter (typ 3l V6).

• K J N

"Så varför inte ha en turbo som ger motsvarande prestanda (när det behövs) som en motor med större slagvolym men utan att drabbas av extra vikt."

En turbo är mera komplex och inte lika tillförlitlig som en större slagvolym.

En högre bränsleförbrukning kompenserar man igenom att välja dieseldrift istället för bensin.

• Dofilus

KJN: Problem med tillförlitligheten var nåt som fanns på 80-talet. Och f.ö är det väl inte så vanligt med dieslar utan turbo nuförtiden? De flesta är väl "TDI".

Jag har iaf heller turbo som levererar rejält med hästkrafter och vridmoment när jag behöver istället för att släpa runt på massa ballast.

• K J N

De flesta dieslar idag har turbo, åtminstonde på mindre motorer.

Visst har driftsäkerheten blivit bättre, inte minst på grund av bättre smörjmedel och vätskekylda aggregat.

Däremot är jag skeptisk till mycket av dagens dieselteknik med Common Rail, Multipoint och inte minst elektroniskt styrda turboaggregat.

Mitt val är en vanlig NA-diesel med en helt mekanisk högtryckspump ungefär som den 380" Detroit Diesel som sitter i min bil.

• hanhals

Ska byta min v70 xc-00 som drar 1.3liter
    ska köpa en saab 9-5 05.
    volvo drar alldeles för mcket bensin
    .man kan åka till saab så får du prova an bil en helg det gjorde
    vi,en mycket säker och pigg bil

• K J N

Jag bytte generator på en god väns SAAB 9000.

Generatorn sitter placerad under bränsleinsprutningsbryggan, mellan torpeden och motorblocket.

Man demonterar höger framhjul, sedan tar man loss innerskärmarna (2 delar) med hjälp av 18 st små skruvar.

Därefter ser man ett hål, inte olikt ett avloppsrör, som man sedan sticker in hela armen i.

När man känner generatorn med handen så har man armhålen inne i hjulhuset.

Att byta den generatorn tog åtskilliga timmar och hade naturligtvis kostat därefter på en verkstad.

Sedan skulle ett bromsrör bytas men detta var av stål (!) istället för koppar. Då kan man inte kona en skarv för hand utan maskin...

SAAB är fulla av konstiga tekniska lösningar vilka kostar tid, möda eller mycket pengar att leva med i långa loppet.

Detta är också en viktig del av totalekonomin utöver att räkna någon deciliter bränsle hit o dit.

• MSI

KJN: Köp en fransk bil så kan vi ta diskussionen om konstiga lösningar sen

• K J N

SAAB är relativt lika många Franska bilar i detta avseende.

Testa bara att byta stålkastarglödlampa i en Renault Modus...

Jag kan dock försäkra att det finns inget som man inte kan lösa med spett och rörtång i min Cheva pickup...

• syd

Köre en S80 T6 som sörplar i sig 1,1-1,2 L/Mil det tycker inte jag är så våldsamt med tanke på att det är 270 automatar hästar i en bil på 1800Kg..

Svar på tråden Satans volvo...