• VVVeni

Satans volvo...

skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

//

• Svar på tråden Satans volvo...
  • K J N

"Och det är väl är något som är dåligt. En modern bil är ju utformad så att motorhuven ska trycka ihop sig, för att på så sätt absorbera rörelseenergin."

Rörelseenergin absorberas ju fortfarande - mortpartens mjukare struktur står för den detaljen.

"Problemet är om det är ens eget fordon som är "hindret"."

Precis, kör man in i ett betongfundament så ligger man illa till o då arbetar plötsligt rörelseenergi mot en.

För min del så handar det mycket om en avvägning av sannolikheter.
    Det troligaste scenariot är inte en volt/singelolycka eller ett betongfundament utan att man kolliderar sidledes eller med fronten mot en 1400 kg Volvo eller SAAB.

• calemero

hade själv en 850 t5 lite förädlad 330+hk kanske men den gick inte under 1,3 milen oavsett vad jag gjorde så den vagnen fick respass och en mercededs c-klass inhandlades.efter det så skrattar jag ihjäl mig varje gång jag tankar bensinsnålare bil i den klassen tror inte jag man kan finna 0,7l milen ,220motor och den är tillräckligt snygg så att grannarna tittar lite snet :)

• K J N

"K J N: Antar att din diesel har partikelfilter."

Det var långt ifrån uppfunnet när min bil byggdes och den teknologin behöver dessutom utvecklas en hel del till innan jag själv skulle överväga att köpa en diesel med sådan utrustning.

Detroit Diesel 6.2 liter är helt mekanisk, en vanlig enkel virvelkammare.

Här är en entusiastsida om den här fantastiska motorn:

www.thedieselpage.com/features/65fueleconomy.htm

• Benganfans

Biker: Klart att en bil skall drika mycket riktiga bilar drar minst 2 liter milen.

"På 60-talet trodde man att krocksäkerhet innebar att bilarna var så hela som möjligt efter en krock. Nu har man kommit lite längre."

På 60 talet så var iden att man skulle kasta sig ned under instrument panelen vid en krock. Då byggde man bilar efter hjärtat. det var hjärtat som car med och designade bilar då. det försvann ju nån gång i slutet på 60 eller början av 70 talet...

• Dofilus

KJN: Okej, så inte nog med att du riskerar att mosa allt och alla och även dig själv, du skitar ner maximalt också?

• kontirio

Sådana bilar som grabbarna ovan beskriver kör man ofta med i östeuropa. Fast det de kör de bilarna på vill jag nog inte kalla diesel, det liknar nog mer smörjolja i den kemiska sammansättningen. Luften blir iofs därefter, men det behöver man ju inte ta något ansvar för, luften är fri, luften är fri..

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Benganfans

"Sådana bilar som grabbarna ovan beskriver kör man ofta med i östeuropa. Fast det de kör de bilarna på vill jag nog inte kalla diesel, det liknar nog mer smörjolja i den kemiska sammansättningen. Luften blir iofs därefter, men det behöver man ju inte ta något ansvar för, luften är fri, luften är fri.."

Den bilen jag kör körs ofta i dom stora länderna väster om sverige, USA och Kanada. Det är inte som Trabanterna, Lada och Tatra bilarna som körs i öst. det är helt olika bilar.

• K J N

"Okej, så inte nog med att du riskerar att mosa allt och alla och även dig själv, du skitar ner maximalt också?"

Fenomenet med hård struktur igenom ett rambyggt fordon är ju inget unikt för Pickups utan det finns ju på ett helt koppel moderna SUV och även VANs.

Den typen av argumentation kan man även använda mot någon som kör en vanlig Volvo relativt sett en Koreansk minibil.

Personligen så åker jag hellre US Pickup och riskerar livet på en medtrafikant än åker Koreabil och riskerar livet på mej själv o min familj.

En diesel skitnar inte ner maximalt, dieseln (på det bränsle vi använder i Sveige) är ett miljömässigt starkt alternativ till alla andra bränsleformer på marknaden om man väger in den totalekologiska aspekten.

Det enda som ett partikelfilter bromsar är just sotpartiklarna vilka KAN (liksom stoft ifrån HA-oljor i däck) vara cancerogena på lång sikt och i höga koncentrationer.

Den som vill studera farligheten i dieseldrift kan låsa in sig under tio minuter i ett slutet garage med en orenad dieselmotor på tomgång.

Därefter gör man om samma sak med en modern katalysatorrenad bensinbil och noterar skillnaden.

Observera dock att man måste ha rätt turordning på detta, den som börjar med bensinbilen kommer nämligen aldrig att hinna uppleva dieseln...

• kontirio

Och så kan vi undra varför bilindustrin i USA med näbbar och klor motsätter sig att USA skriver under Kyoto-protokollet..

Men om vi bortser från sådana petitesser så har vi avvikit lite från TS.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
Svar på tråden Satans volvo...