• VVVeni

Satans volvo...

skit glad var jag för en månadsen då jag köpte en söndagskörd volvo v70, 1300 mil -05.

räknade ju med att den dricker.. men inte att den drack som den gjorde tankat nu 4 ggr på en månad, å det motsvarar 240,240 MIL påen månad, och det kans jag säga att jag inte gjort alls.. suck, bensinen o skatten på den avr inte de roligaste när de skulle betalas kan jag säga!

varför ihelvete drar den så fröbannat, å va kan man göra åt det.? inge läckage osv, på den, den e nyservad.

känns inte som jag kommer ha råd att köra den alls nu..

men men, där fick jag för jag ville ha en säker bil...

//

• Svar på tråden Satans volvo...
  • Dofilus

KJN: "SAAB är fulla av konstiga tekniska lösningar vilka kostar tid, möda eller mycket pengar att leva med i långa loppet."? Misstänker att du har ganska begränsad erfarenhet av SAAB.

Min familjs "bilpark" består idag av:
    Saab 900 SET Nordic Steg 2 -94
    Saab 900 SET -95
    Saab 9-5 2,3t -98
    Saab 9-5 2,3 Aero -00
    Saab 9000i 2,0 -88
    Saab 9000 CSE 2,3 -92
    Saab 99 GL -75

Har tidigare haft bland annat
    Saab 99 EMS -73
    Saab 99 Turbo -78
    Saab 900 Turbo -79
    Saab 900i -85

• Benganfans

KJN måste hålla med dig på en cheva så är det minsta verktyget rörtång. Kör själv en suburban...

• K J N

Min hustru är tyvärr mycket förtjust i SAAB och vi har haft följade:

* SAAB 90 - 1985 - skrotad, växelådan rasade, funkade bra i övrigt
    * SAAB 900i - 1989 - rostade sönder, såld, dock bra mekaniskt
    * SAAB 9000i - 1988b - skrotad, växelådan rasade, många småfel
    * SAAB 9000i - 1992 - ägs för nuvarande, många småfel
    * SAAB 9000 Turbo 1989 - ska säljas, funkar bra men dyr i drift

Gemensamt är att delarna har varit relativt dyra för att vara en av landets mest sålda bilmodell o de har också varit bökiga att meka med.

Alla 9000 har rostat upp dörrarna på löpande band, vår 900 rostade dock planlöst på alla möjliga ställen. Vår 90 rostade aldrig - någonstans.

Typiska knäppa SAAB "finesser" som bara finns för att krångla till saker utan att tillföra något:

Motorhuvarna är felhängda o alltid i vägen, tändningslåsen sitter på golvet är sladdriga o skräp ramlar ner vilket gör nyckeln svårmanövrerad. Backväxeln måste läggas i för att man ska få ut nyckeln ?! A/C fläkten vispar alltid runt o är aldrig tyst.

• Dofilus

KJN: "Motorhuvarna är felhängda o alltid i vägen"? Tycker de verkar hänga rätt på 900ng, 9-3, 9-5, 9000.

"tändningslåsen sitter på golvet" Ja, krocksäkrare t ex, ingen risk att krossa knäskålen mot tändningsnyckeln (vilket har hänt rätt många gånger, men det är ju dumt med krocksäkerhet.)

"Backväxeln måste läggas i för att man ska få ut nyckeln ?" Tja, försvårar stöld på samma sätt som rattlås. Men det är kanske dumt det med?

Rost? Hmm, min 900T -94 är 99,9% rostfri.

Dyra delar? Kostar väl som andra + att det är lätt att hitta billigt på skroten.

• K J N

"Tycker de verkar hänga rätt på 900ng, 9-3, 9-5, 9000."

Just 9000 verkar vara ett undantag på många sätt.

De nyare modellerna känner jag inte till eftersom jag aldrig har ägt en så modern bil.

"Ja, krocksäkrare t ex, ingen risk att krossa knäskålen mot tändningsnyckeln (vilket har hänt rätt många gånger, men det är ju dumt med krocksäkerhet.)"

Vad jag vet så var dåtidens 9000 rankad säkrare än dåtidens 900 o den förstämnda har ju tändningsnyckeln normalt placerad, likom de flesta andra dokumenterat säkra bilar, exempelvis Volvo.

"Tja, försvårar stöld på samma sätt som rattlås. Men det är kanske dumt det med?"

Både rattlås o andra sådana primitiva mekaniska lås har väl inget existensberättigande längre nu när vi har immobilisers och liknande, vad jag vet så ansågs ju åtminstonde 900 som en synnerligen lättstulen bil på sin tid..?

• MSI

en bra sak med att man måste lägga i backväxeln är just att växeln är i..

Många verkar enbart förlita sig på handbromsen när de parkerar, något som jag tycker är lite knepigt. Vad är problemet att ha både växel och handbroms i? Då står iaf bilen kvar när man kommer ut (om man nu inte har en 900 OG, som stjäls på löpande band)

• MSI

"Rost? Hmm, min 900T -94 är 99,9% rostfri."

Grattis. 94:orna hade annars våldsamma problem med just rost. blev visst bättre from 95.

• K J N

"Vad är problemet att ha både växel och handbroms i?"

SAABs växellåda.

"Grattis. 94:orna hade annars våldsamma problem med just rost. blev visst bättre from 95."

Det finns ju alltid undantag även om de flesta sådana bilar är uppruttna.

• MSI

KJN: Utveckla gärna vart i problemet ligger med saabs växellåda, som gör att den inte är lämpad att ha en växel i när den står parkerad?

• K J N

Ingen aning men det skrapar o skramlar alltid varje gång man lägger i backen.

Svar på tråden Satans volvo...