• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • Smultron ett

tror folk har slutat leta,

• LaFontaine

Tölander: De är svåra att missa när de hänger längst fram. Jag har hört otaliga kommentarer om hur tråkigt det är med neutrala kläder, att det är mycket roligare att handla flick- eller pojkkläder. Majoriteten av kunderna hos den kedja jag arbetar hos, är inte intresserade av den typen av plagg.

• inte

Det är stor efterfrågan. Grejen är den att butikerna sorterar kläderna som "pojke" eller "flicka" i sina system. Om jag köper en röd body som ser helt neutral ut så skrivs det "Body Pojke" på kvittot, oavsett vilket kön jag köpte den till.

Hur ska butiken veta hur stor efterfrågan är när de gör så?

• Morbid Mistress

Fast kan man veta att efterfrågan inte är tillräckligt stor om man aldrig har testat en sak? För vad jag vet så har det aldrig funnits ex trosor med spindelmannen.

• LaFontaine

Helmic: Man kan ha en aning då man testat andra liknande plagg. Varje månad sammanställs hos oss ett protokoll från varje butik med diverse önskemål från kunder eller avvikande kundbeteenden. Det är ytterst sällan önskemål om exempelvis spindelmannentrosor inkommer. De flesta önskemålen handlar om fler klänningar, mer festliga pojkkläder osv.

• inte

För övrigt finner jag det bara irriterande och jobbigt att behöva kolla på tre-fyra ställen i butiken efter byxor. Hade ett par röda fleecebyxor i en viss modell som jag hittat av misstag för någon hade glömt hänga tillbaka dem, och var inne och letade om det fanns flera eller andra färger någonstans. Tog 15 minuter att hitta.

De röda byxorna hade hängt på "flickavdelningen" och de bruna som jag senare hittade hängde på "pojkavdelningen". De såg exakt likadana ut, bara färgen skilde.

• Morbid Mistress

iseika

Intressant eftersom de jag pratat med när jag efterlyst mer nautrala kläder i butikerna säger att vi är många som efterfrågar detta samt att det går långsamt frammåt. Likaså ser jag en kraftig ökning på ickekönskodade barn när jag är ute jmf med för två år sean då min dotter föddes.

• voda

Jag vet inte så mycket om tjej och killkläder eftersom jag själv bara har en 4 månaders dotter. Men jag tror som många spekulerathär i tråden att det inte finns efterfrågan. Det räcker ju inte att bara några köper det utan det behöver ju finnas intresse för det bland många. Nu menar jag med tex, spindelmannentryck till tjejer.

Jag tycker inte att det är bra att det är så, men samtidigt är det så det ser ut idag. Men jag tycker dock att det finns en del tuffa kläder till tjejer också.

Jag önskar er lycka till i klädinköpen :)

• inte

voda:
    Barn är ungefär lika stora, oavsett kön, upp till tioårsåldern typ. All uppdelning upp till dess är helt onödig.

• LaFontaine

Helmic: Ja, inte kommer de och handlar hos oss i alla fall. Eller så är det mycket tysta med sina önskemål och fortsätter handla som de alltid gjort.

Färgmässigt har tillgången ökat. Det är inte längre enbart blått och rosa. Det är dock inte samma sak som spindelmannentrosor eller andra smala sorter. Kunder som önskar detta handlar uppenbart någon annanstans.

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?