• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • MrsQ

Ja det är ju inte bara färgerna som styr.Det är ju också hur kläderna är sydda. En röd tröja med pippi är väl för alla barn eller...
    Eller alla dessa sexiga plagg som g-string,midjetröjor,bara axlar,hipsters m.m
    En svala gör ingen sommar men...

• Mary Cherry

sarabjörne: Varför ska man behöva köpa kalsonger till sin dotter om hon vill ha trosor med spindelmannen? Varför kan inte affärerna sälja trosor med spindelmannen på istället?

• Tigger is a she

nattuggla:

"Ja e sjutton glad att det inte finns spindelmannen på flickkläder...tål inte honom...vet inte riktigt varför. Men skulle aldrig köpa Barbie kläder heller!...Tänkte bara tillägga att jag hittar alltid tuffa kläder till mina döttrar...MEN jag tycker INTE till exempel spindelmannetröjorna är tuffa (och liknande tryck på tröjorna) tycker bara dom e fåniga..."

Det handlar om valmöjligheter och det handlar om att sluta dela in pojkar och flickor i könsrelaterade mönster redan nu.

Att du tycker spindelmannen är fånig är rätt ointressant i frågan, för du kan välja bort de plaggen om du vill och strunta i att köpa dem. Det finns annat att köpa. Däremot finns det uppenbarligen andra som gärna vill ha spindelmannen som tryck på kläder till sin flicka...

• nattuggla

Tigger is a she: Ja, fast man får ju köpa Spindelmannen till sina flickor...om det inte finns trosor kanske inte gör så mycket...eftersom de ändå inte syns;) Man kan ju köpa andra plagg iställe så blir säkert barnen glada ändå;)
    För mig spelar det ingen roll eftersom jag köper det jag eller flickorna vill ha och struntar i om det är "pojk". Det finns ju t.ex. en hel del unisex kläder nu antagligen för att efterfrågan ökat...Då kan man välja att handla sånt och där det finns så ändras sdet på fler ställen:)

• nattuggla

Tillägger: Tycker man inte det ska vara nån skillnad på flick och pojkkläder så kan man ju köpa kalsongerna. För det spelar ju ingen roll egentligen...vill man förändra marknaden, köper man så mycket unisex kläder man bara kan!

MEN TS: jag tycker du och andra också som vill ha just Spiderman-trosor eller dylikt skall höra av sig till företaget. Inte till kassörskan för hon bryr sig nog inte (inte de flesta i alla fall). Spiderman trosor kunde vara en riktigt bra ide för ett företag och kunde sälja massor OCH kanske leda till fler flickkläder med Spiderman på! DOCK ska man nog inte bli förvånad om företaget anser att marknaden för dylika produkter är för liten...MEN jag tror absolut du har en bra idè där (som utbildad)!

För alla företag vill ju veta vad kunderna tycker och tänker om deras utbud!

• aniratac

Jag håller med om det där med att det inte finns så mycket tuffa tjejkläder. Det mesta är rosa och har hjärtan. Jag skulle köpa två stycken bodys på hm och på flickavdelningen fanns det bara sånt med spetskanter på m.m. På pojkavdelningen hittade jag en vit och en röd body. Såg varken pojkig eller flickig ut utan väldigt neutral. Ändå var det en ljusblå lapp i och det stod pojk på kvittot. Det var inget tryck eller liknande på tröjan som skulle vara pojkigt. De borde ha en grön eller gul lapp för tröjan var väldigt könsneutral.

Jag har börjat sy egna kläder till dottern. Ni kan kolla i galleriet om ni vill. Jag tycker att det är fint med klänningar men jag tycker att det ska finnas klänningar i lite tuffare tyg. Det är lättare att hitta fina tyger i tygaffären för där kan man välja själv. Där finns inte bara rosa och rött.

• Mrs Ray

Jag har inga barn än (BF 1 februari) men jag har förstås spanat in barnkläder en de redan. Det verkar som om de stora kedjorna delar upp kläderna mer i flick- och pojkkläder. Men det finns många designers som gör roliga kläder för båda könen, lite mer könsneutrala. Men det blir ju dyrare än H&M förstås...

• nattuggla

Men jag tycker dom har mycket könsneutrala på H&M också, åtminstone här och det borde ju vara lika! Sen om det står uppdelat på kvittot, det vet jag inte för jag har aldrig kollat...ska titta efter nästa gång då!

• Silverkatten06

nattuggla - På HM står det nästan alltid pojk- eller flick- på kvittot, kanske inte världens viktigaste sak, men det retar gallfeber på mig när jag köper en grön tröja och det står pojktröja på kvittot, varför skulle inte en tjej kunna ha den?

• Morbid Mistress

Eller när man frågar efter ett visst plagg och får frågan pojke eller flicka...

• marina76

Helmic:
    Det gäller även om man ska köpa skor.
    pojk eller flick frågar expiditen
    Jag ska bara leta efter ett par barnskor. Om det är kill eller tjejskor beror på hur de ser ut brukar jag svara då.

• nattuggla

Jag har aldrig varit med om att man frågat flick eller pojk. Bor i Finland fast inte vet ja om det är det som är skillnaden...men kanske.

• Förhoppningsfull

Det är också intressant att flickkläder ofta är lite smalare än pojkkläder. Förstår inte riktigt, efterosm de små tjejer jag känner inte är smalare än småkillarna. Min son är däremot lite av en tunnis och passar därför ofta bättre i flickbyxor, så jag brukar kika på tjejavdelningen ganksa ofta. Varje gång jag hittar ett par schyssta, lite tuffa brallor står det broderat Babygirl någonstans på dem. Varför?

Nu senast köpte jag kläder på hemförsäljningsparty hos Me&I och blev helförtjust! Vilka snygga och tuffa kläder! Axel fick bla ett par jätte fina flickbyxor i brunt med en rosa dödskalle på bakfickan. Urtuffa, skitsnygga och inget babygirl någonstans!
    Hejja! (Visserligen var de skitdyra, men ändå). Mer sånt till folket!!!

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?