Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • Molnet

iseika
    ja men dåså. Då trivs du bra med ditt soritment och dina kunder, men det gör uppenbarligen inte en massa andra konsumenter här inne som tex handlar på hm, lindex osv, så vi får fortsätta diskutera problemet, vi som ser det och vill göra något åt det!  

• Molnet

timberochmandie
    Ja visst är det trist? Det hade varit mycket roligare med en stor barnavdelning med massa olika kläder i alla färger och former till barn och inte baraen viss stil till pojkar eller flickor.

• ande

Min tanke med mitt inlägg är egentligen att belysa att allt är inte svart eller vitt. Min tjej älskar att leka med bilar osv, och hon har pojkkompisar som leker med dockor. Men det jag menar är att bara för att hon har klänning på sig får hon mindre lust att leka med bilar då? Eller är det någon vuxen som automatiska styr inne henne på dockor för att hon har klänning. I sånafall är det ju de vuxna som bestämmer barnets identitet, och inte färgen på kläderna. Jag tycker att barn ska kunna se skillnad på varandra, där är en pojke och där är en flicka och det går inte om alla har samma kläder. Att jag vill att dem ska se skillnad beror på att det faktiska finns en biologisk skillnad och jag tycker inte att barn ska måsta vara nakna för att se det. Den biologiska skillnaden gör att man så småningom (ganska tidigt) blir förälskad, och det är lite spännande med det motsatta. Hur ska barn annars få sin identitet som flicka eller pojke, men också givetvis med massor av andra egenskaper???

• MrsQ

En annan sak sen när blev rött en flick färg?
    Jag har ett fodrat(rött) po.p regnställ till min lillkille, är väldigt unisex.
    Det kom fram en tjej o tyckte `söt tjej´ o började prata med honom.
    (Det gör mig ingenting att dom ser fel det händer alla inkl.mig och det är inte alla ggr så lätt att se)
    Men hon sa att det var bara för att han hade rött på sig!!!
    Det har hänt fler än en gång och då med plagg som är väldigt basic o röda...

• MrsQ

När jag var liten var det väldigt mycke bas plagg för både kille o tjej.
    Och jag hade inget problem med mitt identitet som tjej,tvärtom!!

• Tigger is a she

Jag motsäger inte den biologiska skillnaden, men skillnaderna INOM könen är väldigt stora. Jag gillar inte när samhället och affärerna bestämmer åt mig och min son att han är en tuff kille som gillar orange monstertruckar. Det är svårt för ett barn att utvecklas till en egen individ med egen identitet, om det hela tiden är påtryckningar utifrån.

Men egentligen handlar det inte om mitt barn just nu, för han är för liten för att gå på de stereotypiska påtryckningarna, utan leker glatt med det han vill i sköna och bekväma kläder. Just nu handlar det om MIG, om mitt sinne för färg och form och mitt sinne för jämställdhet. JAG vill inte ha blommor och fräcka blixtar på min sons strumpor. Jag vill ha vanliga enfärgade strumpor i olika färger, som går att kombinera och matcha med alla kläder han har.

• Molnet

MrsQ, ja visst är det underligt? Folk har såna inpräntade föreställningar om vad som är flickigt och pojkigt så det kan inte ens föreställa sig att en pojke skulle kunna ha rött! Tänk vad hemskt ! SUck.. Orkar inte heller bry mig om vad folk kommer tro eller tycka, nästan lite kul om de tar fel tycker jag så man kan slå hål på deras fördomar!

ande, och om det är nu så naturligt att se skillnad varför måste man markera det med kläder? Då skulle det ju synas naturligt om man är kille eller tjej utan at tman behöver göra nåt öht. Sen tycker jag det är hemskt att förutsätta att ens barn automatiskt ska bli kär i det motsatta könet !

• Molnet

Tigger is a she, bra skrivet! JAg håller med dig!

• Tigger is a she

Jag hittade en jättebra solhatt med knytband, i FLERA färger och utan mönster, tryck och krusiduller. Kanonbra!

Jag hade köpt en vit (bäst när solen gassar) och hade fått en blå. Men eftersom jag är färgpedant ville jag ha fler färger. Jag stod och tummade på en militärgrön, när jag såg ett annat barn ha en röd hatt på sig. Oooh, vill ha båda!

Men jag kunde inte hitta den röda hatten. Jag fick gå fram och fråga mamman till barnet var hon hade hittat den röda. På flickavdelningen, fick jag då till svar.

De hade alltså SAMMA hatt på TVÅ olika avdelningar - vit, rosa och röd på flickavdelningen, och militärgrön och blå på pojkavdelningen!

• ande

Om naturen fortsätter att ha sin gång så kommer vi att födas till kille eller tjej, båda könen med samma värde. Utseendet kommer automatiskt att utvecklas mot kille eller tjej även om man gör allt för att förhindra det när dem är små, tydligen... Om ett barn ser skillnad på tjejer och killar så har naturen skapat det så att vi oftast dras till det motsatta. Jag sa oftast, vet att det inte alltid är så. Man bildar familj och får barn, det känns ganska naturligt och okomplicerat och fungerar faktiskt även bland de flesta djurarterna på jorden. Ska tillägga att jag är öppen för att alla har olika åsikter och att en del tycker det är bättre med annorlundare familjebildningar än det som är det vanligaste.

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?