• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • Morbid Mistress

Sen är det ju till stor del modeindustrin som bestämmer vad vi ska gilla också. Modet kommer ju knappast till genom att kunderna kommer och efterfrågar ex. mer 80-talsinspirerat mode. Däremot matas man från medier m.m. med 80-talsinspirerade kläder och kommer sedan på att man gillar det.

• voda

Helmic:
    Det är ju så det fungerar. Men om man då gillar det ser jag inte ngt större problem med att man köper det.

inte: Jag menade inte att det borde vara uppdelat, jag menade efterfrågan på som exemplet var trosor med spindelmannentryck. Jag tycker det är oerhört tråkigt när jag ska köpa kläder till min dotter att det fins en hylla för flickor och en hylla för pojkar. Jag önskar att det vore lite mer blandat. Sen tänker inte jag börja köpa uppenbara killkläder till min dotter, för jag tycker inte det är rätt att använda henne till att gå emot ngt som jag anser vara fel.

• Molnet

iseika,
    pojkars snoppar är inte så stora så det behöver en helt annan underbyxa är flickor. JAg använder tex min sambos boxerkalsingar ibland och det utan problem. Så det är inget argument tycker jag.

• Mary Cherry

voda: På vilket sätt trot du att hon skulle lida av att använda "pojkkläder"? Jag tolkar iaf din sista mening som att det skulle vara skadligt för henne.

• Molnet

iseika, har jag sagt det? Ett mellanting som passar både flickor och pojkar hade väl varit perfekt? Förstår inte varför du är så totalt emot?

• LaFontaine

Molnet: Jag är inte totalt emot, MEN, jag jobbar med det och vet vad MINA kunder efterfrågar.

• Molnet

iseika
    tanken har aldrig slagit dig att du kanske har en speciell kundkrets eller att dina kunder aldrig har sett alternativ för att ens kunna efterfråga annat?

Jag vet flera butiker som nischat sig på kläder för barn (alltså inte bara flick och pojk) och som är väldigt populära!

• LaFontaine

Molnet: Där slog du huvudet på spiken! Det finns butiker som enbart säljer svindyra underkläder, för vissa kunder gillar det. Andra tycker att H&M:s egna BH är jättebra.

Vi säljer de kläder VÅRA kunder efterfrågar. Vi säljer väldigt bra och VÅRA kunder är hemskt förtjusta i detta. Önskar man något annat går man någon annanstans. Det är som du själv säger, det finns butiker som inriktat sig på enkla barnkläder utan könsbestämning. De kunder som önskar den typen av kläder går dit. Men man kan inte begära att alla butiker ska ha samma typ av sortiment. Olika butiker har olika kundkretsar!

• voda

Mary Cherry:
    det beror ju på vad jag sätter på henne. hon lider ju inte av att ha blå kläder mm

det jag ville ha fram är att man inte till varje pris alltid måste gå mot den rådande normen. jag tycker att det är mycket som är fel . ex pojksr leker med bilar och lego och flickor med dockor... (nu är jag tydlig och vet att det inte är så i alla fall) jag vill att man ska "öppna de gränserna" men samtidigt tänker jag inte använda min dotter till att göra extrema överskridanden... vill jag helt gå emot med min person och vara "typiskt" manlig är det ju min sak, men min dotter bör ju få välja det sedan om hon vill.

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?