• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • Tigger is a she

Det blir ju en ond spiral.

(Jag generaliserar nu så det inte blir så jobbigt att skriva)

Folk gillar det de är vana vid. Därför köps det "vanliga" i affären. Affären ser det som efterfrågan (inte helt osant). Affären köper in de "vanliga" kläderna. Folk ser att det är så det "ska" vara och vill inte vara annorlunda. Folk fortsätter köpa de "vanliga" kläderna. Affären ser det som efterfrågan... (osv).

I modebranschen för oss vuxna hittar de på nytt, för att vara först med det allra senaste. Folk "tvingas" alltså börja tycka om nya saker hela tiden, eftersom affärerna visar att det är så det ska se ut.

Varför kan inte affärerna "tvinga" folket att gilla spindelmannen på flicktrosor och hjärtan på pojktröjor? Eller *ve och fasa* UNISEX-kläder i olika färger till barnen?

• voda

molnet; de butikerna är ju oftast lite dyrare och alla har kanske inte råd att köpa sina kläder där.

• ande

Jag tycker inte man ska överdriva åt något håll. Tills dess barnet är så stor att det kan någorlunda välja sina kläder själv, tycker jag att man i familjen köper kläder som känns bäst för barnet. Vet inte om jag vill att någon ska gå omkring och fundera på om min tjej är en kille. Varför få inte en tjej växa upp stolt och glad över att vara tjej. Varför skulle hon må sämre av att få känna sig flickig. Hur är värderingen när man nästan tycker att pojkkönet är det bästa att sträva emot. Är det att behandla barn lika? Däremot ligger det i betraktarens ögon att avgöra hur man behandlar barnet efter deras kön. Barn bör få leka med vad de vill utan att bli dömda. Men tro det eller ej killar och tjejer leker ofta ganska annorlunda lekar..... Beror detta endast på hur de blivit behandlade,eller klädda.... eller hemska tanke har de kanske ett eget intresse i vad de leker med...? Jag är stolt för att vara tjej och ett av mina sämre minnen från när jag var liten var när en farbror trodde att jag var en pojke. Barn mår bra av att skapa sig en identitet som det innebär att var flicka eller pojke.

• Molnet

Man kan visst bergära, och jag vet att många har gjort det till butikschefers förvåning, för det hade aaaaldrig hört att någon ens skulle vara intresserad av unisexkläder. Nej, kanske inte, för att folk inte orkar ta tag i problemet. Ju fler vi är som efterfrågar desto fler ögon kan vi öppna

Du skriver:
    "Vi säljer de kläder VÅRA kunder efterfrågar. Vi säljer väldigt bra och VÅRA kunder är hemskt förtjusta i detta. Önskar man något annat går man någon annanstans. "

Då riktar du dig alltså bara mot en viss kundkrets? Du skrev tidigare att man säljer det som efterfrågas och eftersom ingen vill ja spindelmantrosor så köper man inte in såna. Men det är ju folk som efterfrågar annat, uppenbarligen?! Då är det ju inte kunden som styr utan du som försäljare?

• Molnet
    voda skrev 2006-11-30 13:54:54 följande:
    molnet; de butikerna är ju oftast lite dyrare och alla har kanske inte råd att köpa sina kläder där.
    Nej, det var ju inte det ja sa? JAg menade att dessas nischade butiker uppenbarligen går bra, alltså finns det en efterfrågan. Men de större kedjorna vill ju inte erkänna det?
  • Tigger is a she

ande:

"Varför få inte en tjej växa upp stolt och glad över att vara tjej. Varför skulle hon må sämre av att få känna sig flickig."

Tror du ett barn, som är litet nog att inte välja sina kläder själv, förstår vad det är för kläder han eller hon har på sig? Tror du det barnet känner av att han är mindre pojkig för att han har en rosa tröja?

"Hur är värderingen när man nästan tycker att pojkkönet är det bästa att sträva emot. Är det att behandla barn lika?"

Man ska väl inte sträva efter ett särskilt kön? Unisex, som jag efterfrågar, är att hamna mellan könen - ha varken monstertruckar eller blommor. Men det kan också vara så att man vill ha spindelmannen på trosorna för att flickan gillar spindelmannen - det är hennes person inte hennes kön som styr.

"...tro det eller ej killar och tjejer leker ofta ganska annorlunda lekar..."

Hmmm...min kille lekte med de större tjejerna igår, och idag kom han körandes med en dockvagn. Beror det på att jag klätt honom i en röd tröja, månne?

"Barn mår bra av att skapa sig en identitet som det innebär att var flicka eller pojke."

Barn mår bra av att skapa sig en identitet, som inte är styrt av vilket kön barnet har!

• LaFontaine

Molnet: Jag var uppenbart otydlig. Självfallet söker man tillfredsställa sina kunder i första hand och tillgodose deras önskemål. Den kundkrets som söker sig till oss har inte efterfrågat annat (en person på en internetsida gör inte någon som helst skillnad).

Önskar du en skjorta i hög kvalitet går du inte in på Obs och uttrycker din besvikelse över att de inte har några och kräver att de köper in. Istället går du till Stenströms där du anar att en bättre skjorta finns. Således gäller detsamma med barnkläder.

• timberhochmandie

Ah! Jag har precis motsatt problem! Varför, varför, varför finns det så få vanliga, trevliga, snygga pojkkläder? Måste det vara monster och seriefigurer och rusk på precis allt? Massor av fina flickkläder men hopplöst trist på pojksidan. Flickavdelningen är dessutom oftast dubbelt så stor som pojkavdelningen - VARFÖR?

• Tigger is a she

timberhochmandie:

Just!

• MrsQ

Jag har inte orkat läsa allas inlägg...Men jag tycker att det är väldigt konstigt att butikerna inte har mer unisex plagg t.ex en jacka som jag köpte till Filip i våras på h&m orange och utan krusiduller hängde på tjej sidan...
    Varför inte ha en hörna med bara barn kläder!!?
    Ett annat exempel:Ett par jätte snygga jeans på tjej avd. såg ut som vanliga jeans, var ett par vanliga jeans men hade lappar med hjärtan och girl med rosa.
    VARFÖR de hade säkert sålt dubbelt så många om de hade tagit bort det.Nu köpte jag dom iallafall o klippte bort lapparna men det vill man ju inte behöva göra på nya plagg!!!
    Och jag hade inte sett dom om inte jag hade tittat på tjej kläder till lillkussen!!!
    Det finns väldigt många exempel som dom här

Själv klart ska det finnas tjej o pojk kläder men i alla fall så är det bättre med unisex plagg...

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?