• Lantismamman75an

Varför inga tuffa kläder till flickor?

Min dotter är tre år fyllda. Hon älskar Nalle Puh MEN hon älskar oxå Spindelmannen!! När jag var på Lindex igår så fanns det en tuff spindelmanpyamas-som hängde på pojkavdelningen...Tyvärr fanns det inte i hennes storlek, ananrs hade jag köpt den. Däremot fanns det spindelmannen-kalsonger-men inga trosor med spindelmannen Varför är det så här sjukt?? Kan inte tjejer oxå få tycka om samma saker som pojkarna och tvärtom då. Blev så förbanand igår!!

• Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?
  • inte

Hur vet man vad kunderna vill ha egentligen? Väntar man på att kunderna går fram och säger "jag är så glad över de tajta klänningarna till spädbarn ni säljer" eller 'åh, jag älskar den här pastellblå tröjan med bilar på där det står "jag är en pojke".. jag vill att Alfred bara har såna kläder'.. eller utgår man ifrån vad som säljs? Hur vet man att en blå body med bilar köps till en pojke? Hur vet man att en mörkblå pyjamas med snöflingor köps till en pojke?

• LaFontaine

Inte: De flesta kunder har mål i mun och påtalar att ett plagg är jättebra, eller att de önskar något annat. På vilket sätt spelar det roll om kunden köper den blåa tröjan med bil på till sin dotter? Det är väl bara jättebra att kunden hittar den där biltröjan?

• MrsQ

Jag försöker vara en god konsumemt, att när jag tycker något säger jag det till personalen det kan både vara bra o dåligt...men är jag riktigt irreterad på något då mailar jag så dom slipper ta allt för mycket skit i butiken!
    Dom vill ju veta vad man tycker så de kan utvecklas tyvärr tycker jag att utvecklingen går ganska trögt framåt...

• inte

iseika:
    Fakta: Majoriteten av kunder brukar inte diskutera varorna med kassörskan. Jag har jobbat i en klädbutik (barnavdelningen, damavdelningen) och de få gånger kunderna sade något så var det "var kan jag hitta X?" eller "Har ni fler av Y i en annan storlek?"

Har jag sagt att det spelar mig någon roll åt vem de köper kläderna? Nej, det har jag inte. Jag undrar dock hur butiker kan försvara en uppdelning med "kunderna vill ha det så" om de inte vet till vilket kön sakerna köps.

• LaFontaine

Inte: Fakta: Jag jobbar för tillfället i en klädbutik och många, många kunder, påtalar vad de saknar eller tycker om.

• inte

iseika:
    Fakta: Många kunder säger "vi vill ha neutrala kläder" och mailar/har kampanjer och bemöts med "det finns ingen efterfrågan".

• LaFontaine

Inte: Vad som händer upp på HK kan inte jag svara på. Jag vet bara det som kommer till mig och mina kollegor på golvet. Jag vet också att de försök som gjorts inte alls gått särskilt bra utan mest kostat pengar.

• Silverkatten06

Jag tycker att det har gått alldeles för långt, det blir ju helt sjukt när man bestämmer att vissa färger får bara ena könet ha. Vem bestämde att rött är en tjej-färg och blått en kill-färg? jag har ju själv både blå och röda kläder i min garderob och det tycker väl ingen är konstigt? Men när det gäller en baby då är det helt plötsligt jätteviktigt?!?

Tex för nån månad sen var jag på Lindex och hittade en fin Bamsepyjamas, den var vit med små "bamsar" på och blå muddar. Tyvärr fanns den inte i min sons storlek men på vägen ut ser jag i ögonvrån att bredvid de rosa klänningarna på tjej-avdelningen fanns likadana pyjamasar fast med röda muddar. Varför inte bara hänga alla pyjamasar på ett ställe, alla tröjor på ett ställe etc? Hur svårt kan det bli?

Sonen är föresten jättesöt i sin Bamse-pyjamas med röda muddar

• alltomfiske

Jag tycker det är tråkigt att det bara är de dyra märkena som har fina färgglada unisexkläder för barn. Antar att jag inte är den enda som inte har råd att spendera ett par hundra per pyttelitet plagg.

iseika, jag kan inte låta bli att undra vad du jobbar i för affär egentligen? Är era kunder på något sätt exceptionellt tröga så de inte klarar av att välja kläder till sina döttrar & söner utan att affären bestämmer vilka plagg som passar vem? Är det det de kommer fram och säger, "tack för att ni gör det så lätt för mig att hitta i affären - jag hade då aldrig klarat att leta efter en viss storlek och sen välja ut den färg/det mönster jag gillar bäst"? Jag bryr mig inte om hur andra klär sina barn, folk får köra stenhårt på glitter till tjejen och monstertrucks till killen om de gillar det. Men varför ska hela barnavdelningen delas upp i två delar? Det är ju det som är kärnfrågan. Det borde vara så mycket enklare att bara dela upp efter storlek. Så hade vi sluppit den här irritationen över att affärens uppfattning om vad som är "tjejigt" eller "killigt" inte överensstämmer med alla kunders uppfattning. Och tillverkarna hade kunnat börja tillverka kläder som faktiskt är 74 i storlek oberoende av färgen på plagget, tänk vilken rationalisering det skulle innebära.

Svar på tråden Varför inga tuffa kläder till flickor?