• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • mjukisvicki

ming min mamma kommer aldrig någonsin komma ut i arbetslivet igen. hon är sjukpensionär. hon har lägsta nivån. hon har inte ens råd att leva.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:17:39 följande:
    ming: Ja, för MÄNGDEN alkohol har ju ingenting med skaderisken att göra. Det är ingen skillnad på att dricka ett glas och en flaska om dagen.
    Vad menar du? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg och syftet med denna, förklara gärna så kan jag bemöta det sedan.
    Kossan af Svammel
  • ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 01:17:58 följande:
    ming min mamma kommer aldrig någonsin komma ut i arbetslivet igen. hon är sjukpensionär. hon har lägsta nivån. hon har inte ens råd att leva.
    Hon lever inte antar jag då? Eller menar du att hon "knappt" har råd att leva? Om hennes ersättning inte räcker till minimiexistens så skjuter soc till resten. Om de inte skjuter till något så lever hon uppenbarligen inte under minimiexistens och då förstår jag inte riktigt vad problemet är?
    Kossan af Svammel
  • Alderia

ming: Nä, jag menar att man inte har något val när man blir utsatt för våld i dessa situationer. Men om man skiter i att ta hand om sin kropp trots att alla känner till vad man riskerar så har man gjort ett val. Man har ansvar för sig själv - det borde väl ni mörkblå inte ha några problem med att hålla med om!?

Det låter inte som att du själv har blivit utsatt för våld. Det är bra! Men det gör nog också att du kanske har lättare att tycka att det är lika illa oavset hur skador uppkommer.

• mjukisvicki

enligt soc normer så ligger hon 200kr över deras standard. men då räknar dom inte med att kronolle drar 1300kr och det förstår jag med. det är hennes *problem* men det är jag menar med är att när dom sänker ersättningen ännu mer så kommer det gå åt pipsvängen åt många.

vanilj min sits?
    jag sitter i en sits ingen vill sitta i. och jag ser inget ljus. för det är ingen som vill anställa en ensamstående mamma på 22 år som inte har någon erfarenhet. tro mig. jag söker nästan 30jobb i veckan. får inte ens komma på interjuv. nej jag är trött nu.

• Alderia

ming: ang mitt inlägg nr 160: Det var ett svar på att du menade att fransmännns skrumplever endast berodde på att de spred ut sin alkoholkonsumtion över veckan.

• Vanilj

mjukis_ det är ju just det jag menar med sverige det är för dyrt att anställa folk. Det kostar lika mycket att anställa en som är 20 eller en som är 30år vad tror du dem väljer, jo den som är 30 mer erfarenhet. Dem unga kommer inte in på arbetsmarknaden längre systemet är helt fel. Jag är själv mammaledig och jobba på scandlines innan men fick mindre och mindre jobb eftersom jag fick barn (har tre nu) och nu vet jag inte ens om jag kommer få nåt jobb där men det är ju kanske bättre då för mig eftersom jag har danmark som grannland och en sambo som jobbar. Jag söker jobb nu igen.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
    ming: Nä, jag menar att man inte har något val när man blir utsatt för våld i dessa situationer. Men om man skiter i att ta hand om sin kropp trots att alla känner till vad man riskerar så har man gjort ett val. Man har ansvar för sig själv - det borde väl ni mörkblå inte ha några problem med att hålla med om!?
    Ja absolut! Man har ansvar över sig själv! Precis som alla alkoholister har. Det var ju de som var ett stort argument för många i tråden till varför man inte skulle avskaffa monopolet. Varför ska alkoholisterna av alla missbrukare slippa att själva ta ansvar för sitt missbruk?
    Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
    Det låter inte som att du själv har blivit utsatt för våld. Det är bra! Men det gör nog också att du kanske har lättare att tycka att det är lika illa oavset hur skador uppkommer.
    Ja, jag är glad att jag själv inte har råkat ut för våld. Men jag känner folk som har blivit våldtagna, misshandlade, misshandlat andra, osv..... Det är tråkigt med det våldet, men de får ju själva ta ansvaret för det och inte ge ansvaret till staten.
    Kossan af Svammel
Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!