Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
ming: Nä, jag menar att man inte har något val när man blir utsatt för våld i dessa situationer. Men om man skiter i att ta hand om sin kropp trots att alla känner till vad man riskerar så har man gjort ett val. Man har ansvar för sig själv - det borde väl ni mörkblå inte ha några problem med att hålla med om!?
Ja absolut! Man har ansvar över sig själv! Precis som alla alkoholister har. Det var ju de som var ett stort argument för många i tråden till varför man inte skulle avskaffa monopolet. Varför ska alkoholisterna av alla missbrukare slippa att själva ta ansvar för sitt missbruk?
Alderia skrev 2006-12-11 01:23:50 följande:
Det låter inte som att du själv har blivit utsatt för våld. Det är bra! Men det gör nog också att du kanske har lättare att tycka att det är lika illa oavset hur skador uppkommer.
Ja, jag är glad att jag själv inte har råkat ut för våld. Men jag känner folk som har blivit våldtagna, misshandlade, misshandlat andra, osv..... Det är tråkigt med det våldet, men de får ju själva ta ansvaret för det och inte ge ansvaret till staten.