• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Ciccin3

Nu är jag tillbaks! *folkets jubel*

En grej...
    Mjukisvicki skrev:
    vanilj min sits?
    jag sitter i en sits ingen vill sitta i. och jag ser inget ljus. för det är ingen som vill anställa en ensamstående mamma på 22 år som inte har någon erfarenhet. tro mig. jag söker nästan 30jobb i veckan. får inte ens komma på interjuv. nej jag är trött nu.

Ett samhälle bygger på att människor också utbildar sig, därefter jobben.

• Alderia

ming: VEM tycker du ska ta ansvar för att barn blir misshandlade och kvinnor våldtagna? De själva? Det är ju inte deras fel - ska man ta ansvar för vad andra tvingar en till!?

Jag tycker inte att alkoholister inte ska ta ansvar för sitt missbruk, och det har jag inte påstått heller.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:25:58 följande:
    ming: ang mitt inlägg nr 160: Det var ett svar på att du menade att fransmännns skrumplever endast berodde på att de spred ut sin alkoholkonsumtion över veckan.
    Ja då förstår jag. Menar du att svenskarna dricker så mycket som i genomsnitt en flaska om dagen? Dvs egentligen kanske 3-4 flaskor två gånger i veckan, eftersom svenskarna dricker ju generellt mer sällan, än lite och ofta?
    De siffrorna för mig ser ganska orimliga ut, såvida du inte menar flaskor med öl, och inte vin eller sprit.
    Kossan af Svammel
  • Vanilj

Alla tror att vi svenska dricker så lite eftersom dem räknar säkert hur mycket som säljs på systemet men det är ju många som får sin alkhol från nån annanstans eftersom systemet är för dyrt bla. hahaha

• Ciccin3

En urtypisk uppfattning hos Svenska folket är att dom ska bli omhändertagna jämt.
    Och vi har det bra på många plan, FÖR bra.

Utsatta människor ska få den hjälp dom behöver.

Men idag är det ACK för många människor som tycker att det är en självklarhet att man ska kunna hoppa av skolan i 8:an och sen ska samhället skäta resten. Även lägenheter och dyl.
    Det är helknas!

• Alderia

ming: *suck* Det var ett exempel.

• ming
    Alderia skrev 2006-12-11 01:33:04 följande:
    ming: VEM tycker du ska ta ansvar för att barn blir misshandlade och kvinnor våldtagna? De själva? Det är ju inte deras fel - ska man ta ansvar för vad andra tvingar en till!?
    Det sista var menat om de jag känner som har misshandlat. Alltså gärningsmännen får själva ta ansvar för vad de gör. Skadar de någon så får de också betala för det. Böter/fängelsestraff och ofta ekonomisk kompensation till offret. Visst, det är inte mycket, men som sagt, jag tycker faktiskt att de måste ta ansvar för vad de gör och inte bara skylla på spriten. Man har det förmodligen i sig någonstans, om än långt ner.
    Alderia skrev 2006-12-11 01:33:04 följande:
    Jag tycker inte att alkoholister inte ska ta ansvar för sitt missbruk, och det har jag inte påstått heller.
    Har du inte? Men det är ju det jag sitter och argumenterar för och du säger ju emot. Min slutsats är ju att du då inte håller med om det.
    Kossan af Svammel
  • Alderia

Är jättetrött och lämnar tråden till förmån för sängen.

• Alderia

ming: Nej, på den punkten har jag aldrig sagt emot dig. Lägg inte ord i min mun.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!