Hej tjejer! Hoppas ni får en skön promenad och trevligt fika.
Tack till er alla för stöd och uppmuntran. Det är så skönt att kunna gnälla av sig lite här och veta att ni lyssnar. Hoppas på att bli frisk snart, så att jag kan skriva om lite trevligare saker. Börjar bli en dålig följetong det här.
Det är flera av er som har frågat vad det är jag drabbats av. Försöker mig på en förklaring:
Mjölkstockning - ansamling av mjölk i bröstet. Behandling: amma ofta, ge det stockade bröstet först, vila, värme.
Bröstinflammation - blir det om man inte lyckas häva mjölkstockning. Behandling: som mjölkstockning + Ipren och ev penicillin.
Bröstinfektion - det har kommit in bakterier i bröstet via sårig bröstvårta. Behandling: som mjölkstockning + Ipren och penicillin.
Bröstböld - blir det om bröstinfektionen inte läker. Det bildas en varhärd i bröstet. Behandling: tömma ut varet + penicillin (?)
Jag fick bröstinflmmation eller -infektion redan när E var 6 dagar. Hade inte märkt av att jag hade mjölkstockning heller.
Det är tydligen väldigt ovanligt att man får de här problemen så snabbt efter barnets födelse.
Att jag fick det kan bero på att jag hade bröstböld när jag ammade första barnet och att de då fick operera för att tömma ut varet. Jag har alltså ärrvävnad som kan ha stoppat upp mjölken.
En annan tänkbar orsak är att BVC-sköterskan sagt att jag bara skulle amma 10 min på varje bröst. Annars skulle E, enligt henne, suga sig trött på mig och inte orka äta tillägget han behövde för att öka i vikt. Jag skulle heller inte amma för ofta utan pumpa ut efter att han hade ätit för att tömma bröstet på den stockade mjölken. Det var jättesvårt! Tog många försök innan jag lyckades få ut mer än ett par droppar.
Blev ni klokare av detta? Annars är ni välkomna med frågor.