• Stil07

BIM v. 7

Hej alla "BIMMARE" v. 2!

Listor är roligt...månadsvis eller veckovis...vi följs åt så har vi lite mer att glädjas åt. Även om det känns lite långt bort tills det är dags att plussa.

Lycka Till alla som vill plussa v. 7!

♥♥♥♥ BIM vecka 7 ♥♥♥♥

12/2: Stil07 (3:e) (1)

13/2:

14/2: Alla ♥♥♥♥ dag

15/2:

16/2:

17/2:

18/2:

Kvar på bim-listan: 1

Totalt på vecka 2 listan (bim, gravida & lycka till): 1

Statistik: 0,2 * 1 = 0,2 (20%) borde bli gravida

♥ Gravida:

♥ ♥ Lycka till nästa gång:

• Svar på tråden BIM v. 7
  • Stil07

Välkommen hit labolina1 & Mrs You

Listan växer!!

• Tinkerbelle

Hello labolina & Mrs You!

Stil07 - tempmetoden är en metod som gör att du kan se när ägglossningen skedde. Den mäter din basaltemp. Det viktiga är att man tar tempen samma tid, varje dag!!! Inget fuskande på helger, tyvärr. Den ska tas direkt när man vaknar och absolut innan man går upp. (Helst ska man inte röra sig alls...) Slutligen kan man se en kurva. Innan ÄL ligger tempen ganska lågt. En del upplever en liten dip i tempen runt ägglossningen. Det sägs att det kan vara ägget som släpper som orsakar det. När ägglossning skett,(samma dag eller dagen efter) uppstår en temp höjning, ofta mellan 0,2-0,4 grader. När höjningen varit konstant tre dagar i rad vet man att ägglossning skett. (Oftast den sista dagen med låg temp). Höjningen finns sedan där tills mensen kommer. Kommer mensen uppstår en dipp i temp igen, samma dag som mensen kommer eller dagen efter. Är man gravid, är tempen hög långt efter BIM ( och genom graviditeten).
    En del får även en tredje skiftning i temp, vilket är helt normalt. De lärde tvistar och säger att det kan tyda på graviditet, men jag hade en jättefin trifalisk-kurva och är ju inte gravid... En del får även en temp-dip mitt i kurvan, runt dag 7-10, även vad det beror på tvistar man om. En del menar att det tyder på niditation, men dippen finns även i kurvor hos icke-gravida....

Så, hoppas att ni nu fick lite koll på detta! Själv tycker jag att det är skönt att tempa. Då vet man att ägglossning skett och kan koppla av. ÄL-tester i all ära, men det är bökiga och dyra. Har man tempat ett tag så ser man hur lång lutealfas man faktiskt har och kan lära sig läsa lite efter det.

Just det, ibland kan tempen bli lägre bl.a. beroende på om man andats med öppen mun, glömt fönstret öppet osv. Man ska då inte korrigera tempen, utan skiva det i sina anteckningar så man kan ta det i beaktande när man läser av kurvan. Samma sak om man någon gång läser av vid en annan tidpunkt....

Hoppas att jag gav lite svar på du undrade. Pröva och se om det är något för dig!

Blev visst lite långt.... Fråga igen om ni vill veta mer...

• Tinkerbelle

Just det, mensen är nog igång nu. Flyttar mig inte för jag hade visst redan räknat in mensen efter en 28 dagars cykel... Så var det problemet klart!

Gjorde ett snitt på 4 månader och fick då 27,75. Tar det som en cykel på 28 dar nu. Vad krångligt allt ska vara..... Blir det fel med BIM har jag ju alltid tempkurvan att gå på! En sak till den var bra på! Visar hur långt det är kvar till BIM!

• Blondie 80

Jag tycker att tempmetoden verkar bra, men med en 16 månaders känns den svår. Vår termometer tar 10 min och när han vaknar går han INTE med på att vänta på mamma i 10 min.

Ska ev prova ÄL-stickor, men är rädd för att bli för besatt. Ni som testat, överväger fördelarna?

• Mrs  You
    Maria och pojken: Jag har testet ÄL stickor och visst dem fungerar ju bra,om man har oregelbunden mens eller så så är det ju ett väldigt bra hjälpmedel...
    Jag har ca 4st stickor kvar som jag troligen kommer använda denna perioden men sen kommer vi köra utan för jag har såpass regelbunden mens och ÄL samt tydliga symtom då det är ÄL dags så jag tror bara jag stressar upp mig helt ionödan då jag använder stickorna...
    Au naturell é bättre (hahahaa)

Bet blir när det blir,hade iofs varit fin present till maken efs min BIM är på alla hjärtans dag nästa månad!
  • Siili

bertlyn
    Okej, en sån har jag nog hemma. Fast jag tror nog jag är för lat för att orka gå upp 7 varje morgon och testa Men vi får se.

Maria och pojken
    Äl-stickor fungerar jättebra för mig och nu när jag har testat några månader så har jag kunnat räkna ut min luthealfas och även kunnat koppla ihop äl-symptom med äl. Senaste äl testade jag inte, men märkte den ändå och den dagen stämde också med min luthealfas. Så nu borde jag egentligen inte behöva testa, men jag vill köra några test "ifall att" också. Så visst kan man bli lite besatt och kanske stressad över att veta att äl är på gång. Men jag tycker iaf att de har varit bra.

Jag har förresten använt de billiga stickorna också, så det har inte blivit alltför dyrt heller. Sedan har jag inte så oregelbunden cykel heller så det spelar nog kanske också in på hur ofta man behöver testa och hur dyrt det blir.

• Mrs  You
    Mina stickor visade så svaga streck vid ÄL jag trodde de skulle vara lika starka som kontroll strecket osv så därför blev jag bara orolig i onödan....
    Rekommendera CB viss dem är dyra med dem är att lita på iaf!!!
  • Siili

Ja, det verkar vara olika för olika personer. Det är lite dumt. Men mina streck blev definitivt starkare än kontrollstrecket när äl var på g.

• Mrs  You
    Japp vi följs upp här....
    Babbalar om rökning på en annan tråd *suckar*

• ia1982

Mot 13:e försöket... *lycka till oss alla*

♥♥♥♥ BIM vecka 7 ♥♥♥♥

12/2: Stil07 (3:e), Rottis77, Fluffmoln(5:e) (3)

13/2: hyacinth, Masqito, cattis82(3:e) Minxy, ia1982(13:e) (5)

14/2: Alla ♥♥♥♥ dag: Rikku, RutigaRutan(2:a), Tinkerbelle (3:e),Mrs You (2:a), Labolina1 
    (5)

15/2: maria och pojken (5:e), Siili (6:e) (2)

16/2:

17/2:

18/2: bertlyn (7:e) (1)

Kvar på bim-listan: 16

Totalt på vecka 7 listan (bim, gravida & lycka till): 16

Statistik: 0,2 * 16 = 3,2 (20%) borde bli gravida

♥ Gravida:

♥ ♥ Lycka till nästa gång:

*** längtar efter en bebis ***
Svar på tråden BIM v. 7